Inpassning av Freeform-sadel

Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Tycker inte att det blir klumpigt.

Det är ull undersida på den freefromen eller hur?
Då är det allra bäst att ha en halkmatta mellan sadel och padd även om det inte verkar halkig så glider även min haf padd ibland, den har heller inga fästen att sätta fast i.

Tror inte att Skitopadden är från början menad till Frreform men den anses ändå passa bra till den.

Jag rekommenderar starkt Haf padden men med tjockare ilägg.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Ja, det är teddy under sadeln. Jag ska pröva med en anti-glidpad emellan. HAF-pad kan jag tyvärr inte pröva med nu, men ska satsa på en sådan om jag behåller sadeln.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

*KL*
Just nu lutar det åt att jag lämnar tillbaka sadeln. Min häst har sadelgjordsläget för långt fram för den modellen jag prövade. Jag har inte avskrivit Freeform helt ännu för jag trivdes med sadeln. På de nya modellerna ska man kunna flytta fästet, så då blir det kanske bättre.

Om det går som planerat får jag hem en lånesadel av en bomlös dressyrsadel. Det ska bli intressant att pröva den.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Jag uttryckte mig otydligt. Det var inte tornutskotten det gällde utan om sadeln ligger an mot bogarna som inte skulle vara någon fara med en mjuk bomfri. Det sades vid provning av sadel på en häst där i princip alla sadlar oavsett typ åker fram pga hästens taskiga exteriör.

Mja, en riktigt mjuk bomfri ja, men i bomlösa som tex Torsion, som har ett trä där framme, så är det inget vidare om den ligger på bogarna. Då kan den göra samma skada som en bomsadel.
När jag utbildade mig till sadelinprovare pratades det en del om skador som föreläsarna sett efter bommlösa, och det var just såna som det kan bli efter Torsion och dess kopior. Tyvärr har dessa marknadsförts hårt som "passar alla". Men det gör de inte.
 
Sv: Inpassning av Freeform-sadel

Nej, det gör de antagligen inte. Jag köpte inte den förklaringen helt heller även om det kanske lät så i något av mina tidigare inlägg.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Tossa90
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 312
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
918
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Vad tusan har ni för westernsadlar till era överbyggda hästar? Vi har en quarterhäst som är överbyggd bak och alla sadlar åker fram...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp