Svullnen men ej halt?

Mel

Trådstartare
Hej folket!

Jag tänkte att jag skulle rådfråga lite angående min lilla häst.

Det är så att hon har lyckats dra av sin baksko, vilket hände i fredags. I samband med det (vad jag har gissar på) så har hon även lyckas bli väldigt svullen på kotan och på senorna. På senor och leder är det liksom helt igentäppt. Trycker man på kotan ser hon ut att tycka det gör ont och hon lyfter benet. MEN det märkliga är att hon inte är halt, inte det minsta. Hon ser inte ens stel ut. :confused:

En hästlärare på skolan trodde att hon vrickat sig när hon dragit av sig skon. Men då borde hon ju vara halt? Benet eller hoven är inte det minsta varmt.

Snälla hjälp, jag blir lite nervös. Inte ens veterinärerna hade några vettiga svar på min fråga, de lät lika förvirrade som jag.


Mvh Melina
 
Sv: Svullnen men ej halt?

Bara funderingar eftersom jag inte sett benet, men har det inte uppstått ngt litet sticksår eller så? Hästen kanske fastnade ngnstans i samband med tappskon?? Vissa sår är ju nästan omöjliga att se!?! sen är ju vissa hästar med smärttåliga än andra...;)
 
Sv: Svullnen men ej halt?

Hon har inga sår någonstans? Går det ner när hästen rör sig eller haft sprit/jodopaxbandage?
Min häst är fruktansvärt bakteriekänslig och får lymfangit av minsta lilla skrapsår när det är så här lerigt:crazy:. För det mesta räcker det med att lägga alsolspritbandage över natten men har tex just nu ett svullet ben som inte vill ge med sig helt. Är inte halt eller har speciellt ont men det blir ändå till att ringa ut vet. så hon får antibiotika och antiinflammatoriskt (hej då julklappspengar...) eftersom det svullnar upp massor så fort hon står utan bandage.
 
Sv: Svullnen men ej halt?

Min gamla häst fick en bristning i djupa böjsenan (fram) och hon var aldrig halt. Svullen och enligt vetrinär ömmade hon när han klämde. Hon var svullen över senorna men däremot inte i lederna.
 
Sv: Svullnen men ej halt?

Precis samma sak hände min häst förra veckan! Har eggskor bak och jag tror att han fastnat och dragit till för att komma loss. Var svullen lite på insidan av hasen, ner runt baksidan av benet, runt kotan och ned till hoven. Dock inget halt eller öm när jag klämde. Svullnaden var som värst efter han stått inne på natten och gick ner under dagen när han rörde sig i hagen. Detta hände i onsdags och i morse var första morgonen han inte var svullen alls. Förhoppningsvis är det ingen fara.
 
Sv: Svullnen men ej halt?

Tack alla för svaren!!

Jag ringde veterinären som sa att jag skulle ha en asollösning fast jag hade iofs jodupax. Fanns ett litet sår på kotans utsida som har börjat läka nu. Hon är fortfarande svullen, men eftersom hon inte är så öm och haltar så får hon gå i vanliga hagen. Om det inte har försvunnit på några dagar så blir jag nervös. Men leder och senor är fortfarande igentäppta men inte lika mycket.

Usch, hoppas det försvinner snart :(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 723
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 712
Senast: Hedwig
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp