Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 735
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Åååh, lägg ut massor av bilder.
Du som verkar vara en av de få som syr/sytt i bävernylon kanske kan förklara för mig hur det är?!
svårt att sy i? hur är undersidan, måste man fodra med ett tunt fleecetyg? är det dyrt?

Ska nämligen sy ett ridtäcke, funderat på fleece ett tag men det ärju inte så kul om det regnar :crazy:

Är det inte svårt. Menar mer hur fleecen är att sy under bävernylonet, om det rör sig mycket och sådär

jag har också gjort på nosgrimman nu... för att matcha pannbandet jag gjort till chefen tidigare ;)

nosgri.jpg

nosgr.jpg

och såhär ser pannband och nosgrimma ut på:
http://www.isolaracing.se/Bilder del 2/casalvelino_20070416_6926.JPG

välmatchat med hjälen och sadelmuffen :D :rofl:

Ååååh va snygga grejer alla verkar ha gjort.:eek:
Nu är jag inspirerad, jag vill hem o SY!!!! :D

Vad har du använt för material och hur har du gjort? :p

Svarar till palle också :)

Det är så busenkelt det där så det är inte klokt:D

Först så tog jag ett rep från ett hönät i den längd som jag vill ha och trädde sedan på det över en lämplig pinne som jag hittat i skogen. Hönätens rep är ju "ihåliga" så man kan trä över snöret över pinnen så att pinnen är inuti snöret eller vad man ska säga.

Tog sedan eltejp och tejpade handtaget så att det vart bra grepp och tejpade även fast handtaget. Jag lät en bit av änden vara kvar och vek sedan in det igen som en ögla och tejpade över. Och för att det inte ska fransa sig så eldar man lite i ändarna.

Till mitt dressyrspö så räckte hönätets "handtagssnöre" eller vad man ska. Jag behövde dessutom aldrig klippa id et eftersom i "knuten" så är det ena snöret bara inträdd i sig självt.

Ajja, skitlätt att göra var det iallafall, och jag tycker det blev jättesnyggt:D

Och för att få ut "knorren" i änden av spöt så blötte jag lite på det och hängde upp i en klädnypa.

Voíla

Senast ändrad av en moderator:

Knöt en repgrimma idag igen.

Rosa_repgrimma.jpg

Mixtrade lite med repet, kärnan i det rosa repet var alldeles för svag för att funka till en repgrimma, så jag drog över den rosa ytflätningen till ett annat rep som hade en mindre lämplig färg. Slutade med att jag hade ett ganska lagom tjockt rosa rep som var tillräckligt starkt dessutom.

Har ett likadant ljusgrönt rep som ska få samma behandling. Fanns även i ljusblått och orange, kanske blir en hel regnbåge till slut?

/Ida

Åååh, lägg ut massor av bilder.
Du som verkar vara en av de få som syr/sytt i bävernylon kanske kan förklara för mig hur det är?!
svårt att sy i? hur är undersidan, måste man fodra med ett tunt fleecetyg? är det dyrt?

Ska nämligen sy ett ridtäcke, funderat på fleece ett tag men det ärju inte så kul om det regnar :crazy:

Hej!
Jag tycker bävernylonet är enkelt att sy i. Har iaf inte haft några problem hittills. Det går att ha utan foder men är det till ett ridtäcke hade jag nog fodrat med fleece. Men sy sakta och försök att inte sträcka ut fleecen för mycket när du syr.

Bävernylon är relativt dyrt. Runt 100kr metern får du nog betala.

Lycka till!

Ojdå. Då får det nog bli i fleece ändå. är ingen mästare på att sy, så jag ska nog hålla mig till fleecen till att börja med. Sen har jag inte så mycket pengar heller ;) .

En frga angående padden igen.
Vad är det för tråd du syr med, och syr du det mesta för hand?
Hur breda blir kanalerna ungeäfr innan man knör in handdukarna?
Är bakvalvskorven svängd som vojlocken?
Gud vad jag inte kan sy :rofl:

lintråd.

Syr allt för hand, blir för tjockt för maskinen.

bredden på tygstyckerna till kanalen är 21cm innan jag syr ihop de, sen e de bara att få i en ihoprullad handuk så det blir så tajt som möjligt :idea:

Alla "korvar" är raka från början sen syr jag fast den för hand så den blir svängd.

Lycka till :D

Tack så jättemycket för svaret :bow:
Tror att jag ska komma underfund med hur det fungerar nu. bara vänta på lönen då
*väntar*

Tråkigt att vänta :mad:

Har funderat lite på de där kameldrivarkuddarna i några dagar nu. Borde gå att sy någon form av fack istället för hela korvar, och som man sedan stoppar tex handdukar i när den är klar. Kanske att man kan stänga dem med en snörning, då kan man dra åt lagom mycket på varje punkt också. Blixtlås kan bli knökigt att få lagom hårt stoppat för att den ska gå att stänga, och är dessutom inte reglerbart om man vill ha större/mindre stöd. Det fina är att om man kan plocka ur stoppningen så borde det inte vara helt omöjligt att få torrt efter en tvätt heller.

/Ida

Det är ingen dum ide, har oxå funderat lite i dom planerna. Fast jag tänkte ha en öppning i sidorna på korvarna som en liten lucka man kunde fälla upp och stänga med karborrband men det är ju lättare att ha öppning längs hela om man vill ändra storleken.

Jag har provat bägge delarna. Det går att sy tunnlar först och stoppa i handdukar/skumgummi efteråt. Men det är inte lätt. Ett stadigt blixtlås är nog bättre än snörning, det borde bli svårt att få en bra hållbar snörning utan att störa mot häst eller ryttare, Ev om man använder typ skosnöre eller liknande och gör öljetter, kan vara värt att prova i och för sig.

Jag tänkte göra urtagbara korvar i skumgummi. Planen är att paden ska vara som ett örngott och att korvarna ska vara täckta av nåt (lagom halt) tyg. Dels för att underlätta tvätt och för att underlätta själva syendet:) Stängningen blir med knappar, snörning eller kardborre beroende på vad som finns hemma och ser snyggast ut ;) Öppningen ska då sitta i kortändarna på korvfodralen. Ett hål att trycka i och ett att dra genom :idea: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25