Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 667
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Horsen skrev:
fixa bild på ländtäcket?:D

hade gärna gjort det men vet inte hur man får upp bilderna i inläggen man skriver:crazy:

måste man förvara bildena på nått visst ställe (typ en hemsida elr någe)
elr går det att ladda upp dom från datorn??

//michelle

kicki13 skrev:
Har du samma tjocklek både på grimman och grimskaftet?

på sätt och vis.... först va repet jättelångt så då tvinnade jag det jättemycket och vek ihop det på mitten. Då tvinnar de ju ihop sig i varandra och blir grimskaftetjockt:idea: annars så skulle man få sönderbrända händer om hästen drog iväg med en...:crazy:

Louise skrev:
Va fin den blev!
Tänk att det kan va så enkelt! (eller?) Nu blev jag sugen på att sy själv! :bump:

hehe, jaa, det var faktiskt riktigt enkelt. jag mätte lite först på häste så att det vart bra och så.. sen var det bara att klippa och sy fast svansrep typ... behövde inte sy någonting förutom det.:D

mivve skrev:
hade gärna gjort det men vet inte hur man får upp bilderna i inläggen man skriver:crazy:

måste man förvara bildena på nått visst ställe (typ en hemsida elr någe)
elr går det att ladda upp dom från datorn??

//michelle

Skaffa medlemskap här www.photobucket.com , bläddra, ladda upp bilderna.

Alternativ 1: Kopiera mg(någonting) adressen under bilden och lägg in det i inlägget.

Alternativ 2: Tryck på din uppladdade bild. högerklicka på bilden, tryck på egenskaper, kopiera internetadressen och lägg in i inlägget här på bukefalos.

skillnaden är inte stor på alternativen... men alt. 2 är lättare tycker jag:p

EnWisa skrev:
*kl*
Alla ni som gjort egna barbackasadlar, har ni några tips?
Hade tänkt försöka mig på att göra en själv och undrar nu hur ni gick tillväga. Vad ska man ha som stoppning och hur mycket? Räcker det med en täckgjord som håller fast den lr ska man göra något mer liknande en sadelgjord?
Hejsvejs!

jag funderar på att sy en sorts vojlok som man kan sätta fast sunt benen på mig själv, för rider man utan schabrak så letar sig hästhåren upp i röven och sticks i flera dagar efteråt!:o Och schabraken kasar hela tiden bakåt lite.. även fast ajg har täckesgjord under:crazy:

Sparf skrev:
jag funderar på att sy en sorts vojlok som man kan sätta fast sunt benen på mig själv, för rider man utan schabrak så letar sig hästhåren upp i röven och sticks i flera dagar efteråt!:o Och schabraken kasar hela tiden bakåt lite.. även fast ajg har täckesgjord under:crazy:
Vet vad du menar. Håren trängde sig in på mig med när jag red baracka med min filt o körgjord, o jag hade både vanliga byxor och termobyxor över. Jag köpte sedan en pälskappa från stadsmissonen o klippte av pälsbiten o la sedan en gel voljock på häsetn o sen pälsen över o sist en körgjord. Låg perfekt o pälsen va så lång att jag även fick mindre hästhår på mig..Använd en körgjord istället för täckesgjord om du har, täckesgjordar är för elastiska o ostabila..Vi har rätt många äldre selar hemma så jag tog sönder en typ c-ponny sele o använder bara gjorden nu när jag rider barabacka...o jag som inte har så bra balans får stöd av gjorden o har även provat haka i stigläder o stigbyglar..

men sitter det inte fast ringar på en körgjord? tänk om dom tar hästhårens jobb då och petar upp sig i "mellan"? jag sitter ju nämligen på täckesgjorden. eller ja... med benen iallafall....?

Sparf skrev:
men sitter det inte fast ringar på en körgjord? tänk om dom tar hästhårens jobb då och petar upp sig i "mellan"? jag sitter ju nämligen på täckesgjorden. eller ja... med benen iallafall....?
Det är omöjligt o sitta på körgjorden om det är det du menar..Min är en sån där äldre modell som har uppsvängning i mitten o har 3 ringar(en för att hålla upp huvudet på hästen) men jag fila bort den i mitten för den hakade i min jacka när jag står i fältsists. Jag brukar sitta precis bakom körgjorden men hag har knäna lite över remmen längre ner o låren får o ger mig stöd via körgjorden. Hade bilder på den men vet ej vert de tog vägen

PICT0011.jpg

jerkabjrkaliten.jpg

nu har jag tagit kort på det "underbara" ländtäcket :crazy: (eller inte:o )

hehe
hade det inte varit mitt hade jag skrattat i hjäl mig nu:D

//michelle

Fick blodad tand av den här tråden :D
Är det någon som har några bra tips när man ska sy sitt eget schabrak??:banana: :banana: :banana:

mivve skrev:
PICT0011.jpg

jerkabjrkaliten.jpg

nu har jag tagit kort på det "underbara" ländtäcket :crazy: (eller inte:o )

hehe
hade det inte varit mitt hade jag skrattat i hjäl mig nu:D

//michelle

Neej, men allvarligt!:D det va jättefint!! Det ser köpt ut ju!:D

Halvblod_Rider skrev:
Fick blodad tand av den här tråden :D
Är det någon som har några bra tips när man ska sy sitt eget schabrak??:banana: :banana: :banana:

jaa, det går nog att sy det närsomhelst. Vinter som sommar....:angel:

Kardinal skrev:
Någon som vet en syaffäre eller liknande som säljer reflexer per meter i sthlm?

säger som i reflextråden:p kika i tygaffärer. sånna som säljer gardiner och sånt. Dom brukar ha kantband och dylikt. Och ibland dem brukar det finnas reflexband på metervara. både självhäftande och sånna man syr fast själv. Lycka till igen;)

woo:p jag använder mitt skrittäcke mest vid longering oxå.. fast jag kanske inte ska säga nåt för jag har bara använt det en gång hittils...:o

finns det verkligen inte någonstans?? trist verkar ju det som:s

:devil: jag var bara tvungen:angel:

improvisation!:D när jag sydde schabrak i skolan så använde jag et skapligt mjukt men ändå ganska grovt undertyg, och ett "ihåligt" tyg i mitten, men då 8 lager på avrje sida eftersom det va ganska tunnt. sen ovanpå det hade jag ett sött fleecetyg med nallar på (:angel:) och sen kantband runt. först var allt i två delar, men näst sist så sydde jag ihop det vid ryggen och satte på ett nylonförstärkt band och ett kantband på undersidan så att det skulle bli mjukt. sadelgjordsband och banden som man sätter i sadelgjordsstropparna var också någon sorts nylonband.

Först tog jag föresten mått efter ett annat schabrak jag gillade men glöm inte sömsmånen!:D

Lycka till... hoppas någon bättre person kan beskriva..jag är dååålig.

tjo
/M

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka