Sy egna schabrak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _matulda_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 5 002
M

_matulda_

Hej jag undrar vart man kan köpa bra tyger på internet=))
Fast de e nog bäst att lyfta på rumpan å gå till affären;) men va för material e bra att ha??

Sv: Sy egna schabrak

Jag brukar ta gamla urtvättade men hela schabrak och bara klä ovansidan med nytt tyg, fleece, men man kan ju ta annat oxå.....

har du några mönster eller så som du skulle kunna lägga ut? :)

Jag hade tänkt sy mig ett schabrak med lakanstyg (bommull typ) under och tunn ylle över. Sen är det ju viktigt att

Kitten, blir det inte jättevarmt och halt med fleece under?

Köpte tyg igår sa att jag ville ha 50cm x 110 sm men hon hörde tydligen fel:confused: och klippte ut 1.50cm x 1.10cm blev typ 3 gånger så dyrt märkte att de va för mkt när jag kom hem ska ner å klaga å kräva pengar tillbaka!! :devil:

_matulda_ skrev:
Köpte tyg igår sa att jag ville ha 50cm x 110 sm men hon hörde tydligen fel:confused: och klippte ut 1.50cm x 1.10cm blev typ 3 gånger så dyrt märkte att de va för mkt när jag kom hem ska ner å klaga å kräva pengar tillbaka!! :devil:

Men det blir inte för lite med 50 x 55 då? Mäter jag mitt schabrak som jag råkade ha här hemma så är det 56 x 67 cm (dressyr, storhäst). Du får ju inte glömma att du behöver lite sömnsmån samt att det drar ihop sig en hel del om du ska fodra det med vadd och sedan quilta!

När jag har sytt egna schabrak så har jag inte brytt mig direkt om vilken sorts tyg det har varit utan jag har letat upp det tyget jag velat ha och köpt det =) Undersidan har dock varit av ett lite robustare tyg.

Sedan när du köpte det där tyget så *gissar* jag att rullen var 1,50 bred! De klipper inte bort ett halvt stycke från rullen, utan säger man att man vill ha en meter tyg så får man ett stycke som är 1,50 x 1 m. Så när du sa 50 x 110 så hörde hon nog 110 som längden på stycket.

Lycka till med syendet!

Jag har ponny och det hade räckt att lägga 1.10 måttet på andra hållet så hasde jag inte alls behövt lika mkt :S

Första schabraket jag sydde hade jag zebrarandigt fleecetyg till ovansidan o ett svart bomullstyg under. I mitten hade jag ett lager tunn vadd för att få det lite tjockare. Som mönster tog jag ett schabrak jag hade....

knapplån

funderar på att sy ett schabrak till fjordingen... :)
vilket är det bästa materealet att ha under? fleece/bomull?

Det är kanske bättre med flecce...Den bomullen jag hade var för hård... :(

lånad knapp**

började idag med ett schabrak, ett mossgrönt - gaaaanska jobbigt att quilta, då jag vill ha pytterutor ;)
Mellanlägg är något tjockt sorts bomullsliknande matereal - vet inte vad det kallas... måste kolla upp ;)

Jag gjorde ett schabrak med bomullstyg överst och frotté underst. Bra om hästen blir svettig :)

Som flipthefrog sa..
Tygbredden är nog 150 cm, och då köper man längd.. Bredden kan man inte göra nått åt. :)
Beroende på vad det är för tyg så får man tänka på trådriktigtning oxå, så du kanske behöver den tygmängden för att det inte ska strecha åt fel håll. :)

MittNyaJag skrev:
Som flipthefrog sa..
Tygbredden är nog 150 cm, och då köper man längd.. Bredden kan man inte göra nått åt. :)
Beroende på vad det är för tyg så får man tänka på trådriktigtning oxå, så du kanske behöver den tygmängden för att det inte ska strecha åt fel håll. :)
Men de va inget stretch tyg :S så hade räckt att ha de på andra hållet

_matulda_ skrev:
Men de va inget stretch tyg :S så hade räckt att ha de på andra hållet

Javisst, men likväl är det så att man bara bestämmer längden själv, och bredden (standard är runt 150 cm) går inte att göra något åt.

Ynthe skrev:
Javisst, men likväl är det så att man bara bestämmer längden själv, och bredden (standard är runt 150 cm) går inte att göra något åt.

Men längden hade man ju kunnat ha som 50cm då menmen ja ska sy en fleece tröja för restena :D

Fast en viss trådriktning finns det väl i fleecetyg? Det är ju inte vävt, utan stickat, och då borde en viss grad av elastistitet finnas.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 847
Senast: Murray
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 758
Senast: ildiko
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: MiniLi
·
Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka