sy en ridcape. tips!

bigganl

Trådstartare
Jag har tänkt sy en ridcape i ylle. Tror det är väldigt varmt och gott att krypa in under den till vintern. Jag är ingen mästare på att sy och för att få bra passform på den över axlarna undrar jag om någon har ett mönster eller bra förslag på hur jag ska sy?
Alla tips och förslag är välkomna.
Har du sytt en själv kanske? Hur gjorde du?

Sv: sy en ridcape. tips!

Har du någon bild (typ paint) på hur du vill att den ska se ut? Så att man får en lite inblick.

Jag har en beskrivning på hur man gör en Raincape men det kanske inte är samma konstruktion som på en ridcape?

jag kan sätta igång och rita i paint (det är copyright i boken så jag kan inte bara scanna in den) och försöka översätta till svenska:p

Nej nån bild har jag inte. Jag har tänkt mig ett spänne framtill som håller ihop capen. Sen något slags ok upptill så att den ligger bra över axlarna och sen ska det bara vara mycket tyg med gott om plats i som hänger ner över mig och en bit bakom mig.
Jag tror det passar med samma mönster som du har till din regncape. PM:a den gärna till mig.

Kul idé!
Hur tänkte du lösa det med armarna...ska det vara nån typ av hål för dem, eller rentav ärmar?
Jag kan tänka mig att det kan funka med ett enkelt mönster på en cape/mantel i våder, typ en sån här fast kortare
http://www.sophiasatelje.se/Framsidor-web/Mant web.jpg
men eftersom man måste ha armarna fria när man rider så behövs en lösning för detta. Kanske bara en öppning i sidsömmarna?

Nej inga ärmar. Den ska vara så rymlig att det inte ska behövas. Den sluter ju inte helt tätt framtill heller. Jag har inte testat det men tycker det borde funka.

Fiiin det ingen som har sytt eller köpt en cape och som kan tala om hur den är sydd?
Kanske frågan passar bättre på barock?

Jag har en cape sydd i våder, med passform över axlarna. Har ett mönster på en annan cape med ok, det är en smakfråga hur man vill att det ska se ut.

defb3e17.jpg

Här ser man tyvärr inte riktigt hur den sitter. Den sitter kvar bra när man rör sig, passar perfekt över axlarna och går utmärkt att rida i ;) Det viktiga är att den har rätt bredd öcer axlarna, för vid snurrar runt och för smal går ju inte att röra sig i.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 007
Senast: ako
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 095
Senast: Ajda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 705
Senast: Gunnar
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka