sy knoppar???

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare StallKissen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 922
S

StallKissen

Hej, jag ska snart dra upp till Flyinge och ta hästskötar examen, men jag vet inte om men ska sy knoppar eller bara göra vanliga noppar på provet.. någon som vet? Och hur sy man knoppar? Hur ser dom ut?? Snälla HJÄLP!!!!:eek:

Sv: sy knoppar???

Hej, jag ska snart dra upp till Flyinge och ta hästskötar examen, men jag vet inte om men ska sy knoppar eller bara göra vanliga noppar på provet.. någon som vet? Och hur sy man knoppar? Hur ser dom ut?? Snälla HJÄLP!!!!:eek:

man får säkert välja på provet.. vad jag har hört ska det gå väldigt snabbt att fläta just under examensprovet...
det är ingen större skillnad att göra med tråd, men jag rekommenderar dig att inte göra det första gången under ett prov, det krävs lite övning för att få det snyggt och hållbart...så.. men skolorna borde informera om vilka material ni får med er under provet...

ja föredrar att du testar Flyinge knoppar :p

Vad är de för knoppar...?:confused:

det är när man flätar en fläta, sätter ett gummband några varv i änden på flätan och sedan rullar upp flätan och snurrar runt knoppen med SAMMA gummiband som du satte i ändan på flätan...

svårt att förklara, men en mkt snabb teknik, aom ger i särklass vackrast flätor på en hel arena!!!!

det är när man flätar en fläta, sätter ett gummband några varv i änden på flätan och sedan rullar upp flätan och snurrar runt knoppen med SAMMA gummiband som du satte i ändan på flätan...

svårt att förklara, men en mkt snabb teknik, aom ger i särklass vackrast flätor på en hel arena!!!!

OK tack så jättemycket för svaret!!! :bow: ska kolla om jag klarar av detta!!:rofl: :o :eek:

OK tack så jättemycket för svaret!!! :bow: ska kolla om jag klarar av detta!!:rofl: :o :eek:

det gör du säkert... absolut lättaste varianten...

jag brukar fuska lite genom att klippa av topparna längst ner på flätan så är det mindre som spretar när man ska snurra in... dock är ju inte manen så snygg efter det... ;)

det gör du säkert... absolut lättaste varianten...

jag brukar fuska lite genom att klippa av topparna längst ner på flätan så är det mindre som spretar när man ska snurra in... dock är ju inte manen så snygg efter det... ;)

Nejmen oj, det måste se förhämskt ut efteråt...:rofl:

TS

När jag gjorde hästskötar examen så gjorde jag flyinge knoppar!
Blir snyggt och går ganska fort (man skulle ju knoppa på högst 15 min!)

LYCKA TILL!!!! :bump:

vi ska göra det på skolan i vår och då är flyingeknoppar de enda man får göra. man ska väl göra det+linda benen på typ 20 el 30 min.

vad jag har hört så måste jag göra mig och häten "tävlingsklara" på 30 min. (linda, sadla,tränsa knoppa, borsta, jag ska ha på mig mitt) stämmer inte det?

vad jag har hört måste jag o hästen vara "tävlingsklara" på 30 min... (borsta,sadla,tränsa,knoppa, linda och jag ska också vara klar:eek: ) stämmer inte det?:confused: :confused:

Håller på o ta hästskötarUTBILDNINGEN på naturbruksgymnasium (blir examen efteråt), o har där fått lära mig att man ska klara sig på ett GUMMIBAND per knopp, så antar att man bör knoppa med gummiband istället för att sy eller liknande.

Det låter som om man ska öva ordentligt med ett tidstagarur inför ett sådant examensprov:smirk:

**kl**

Minns att det var liknande när jag gjorde min för ett par år sedan. säg 20min så slipper man slutföra resten av testerna med en halvknoppad man, :( under tiden man gör iordning hästen ska man ju oxå lyckas plugga in hästens härstamning osv till "visa häst för hand"....

((jo, sant det är folk som är väääldigt oförberedda som ibland dyker upp....))

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
858
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej! Jag ska försäkra min katt men behöver då veta vad han är för färg. Vi ska göra besiktning snart men vill försäkra han innan det...
Svar
8
· Visningar
613
Senast: Filippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka