Sy ländtäcke - tips, någon?

Corax

Trådstartare
Ja som rubriken förtäljer så har jag börjat knåpa på ett ländtäcke, men har just nu ett litet problem...
Det gäller hur man bäst får till "formen" över just länden. Ska man kanske göra sista delen lite sluttande (1 på bilden)eller göra en flik som 2. Eller båda??
Hur ska det vara?
Nått annat man ska tänka på?

Lndtckekopia.jpg

Sv: Sy ländtäcke - tips, någon?

jag skulle nog göra bägge.....ska kolla på mitt ikväll men jag tror att det är sytt så

Jag gör två flikar, en på varje sida, ca två decimeter från mitten. De brukar se ut som tvåan på bilden.

Hur mycket tar du bort då? Och hur långa gör du dem? Detta är till en stor häst...

Åh spännande. Vill se kort sen. Jag har bara sytt en zebrarandig vojlock men ska sy en pad snart och senare ett fleecetäcke med dalmatinerprickar eller tigerränder :D

Det kan du få göra... Om jag nu blir klar nångång. *haha*
När jag var i tygaffären så såg jag att dom hade skiiiiitsöta fleecetyger men den här gången blev det ett "seriöst" med blått foder.

JKag gjorde som på alternativ 2 och det blev jättebra..gjorde liksom ingenting att det blev liksom ett platt slutt över rumpen då jag är arabägare;) Svansen är ju alltid luft ändå och är det något som stör vid svansen så gick han och spände sig..

har du redan sytt fronten på det? Annars kan jag rekommendera att "figursy" vid sadeln! Har inte sett det här innan men köpte i somras ett ländtäcke från något för mig okänt märke och det är sytt så.
Istället för att du bara gör täcket rakt, dvs. från bakvalvet och ner mot magen/lite böjt så kan du sy så det hamnar utmed sadeln hela vägen fram till sadelgjorden ungefär, eller hur du vill.
Det ger mycket bättre pass form!

Gör 2 det räcker.
Har själv sytt ett ländtäcke och det hade jätte bra passform med 2:an.
Har dessutom sytt till det på två lite sämre köpta ländtäcken och även dessa blev bättre i passform.

Hade kunnat skicka foto på mitt om jag haft. Tyvärr har det tappat passformen efter att tvättat det fel. =( Tänkte mig inte för tyvärr.

Jag skulle sy som i figur 2. Och det med att figursy efter sadeln är jätte bra! :D Har själv ett sånt.

jag har sytt ett och med det gjorde jag bara som tvåan och vek in två cm på båda sidorna

Men... vaddå figursy? Hur menar ni nu? Är inte alla ländtäcken "figursydda" efter sadeln?
Nu blev jag osäker... :o :D

Dom flesta ländtäcken ser ju ut så som du har gjort på din "ritning". Men att man figursy det efter hela sadeln, ända ner till sadelgjorden och att man sedan fäster det i den. Svårt att förklara men kan fixa en bild till imorgon :idea:

Kanske fem-tio centimeter tyg alltsomallt i vecken. Alltså i kanten, sen minskar det ju ju längre in du kommer. Ungefär lika långt in som på din fina ritning.

Ok, då har jag full koll! :p
Och visst är illustrationen snygg. Jag är grymt stolt. ;) *haha*

Aha... Ja det får du fixa bild på för det har jag faktiskt aldrig sett.

Nä... Jag tror inte det är så vanligt. :confused: Min kompis har ett sånt men jag har nog aldrig sätt det i nån affär faktiskt :p

mitt ländtäcke som sitter superbra är sytt med både sluttande ände (1) och flikar (2)
skulle rekommendera att göra så, är ju inget extra jobb eg att klippa bort lite vid skarven i mitten (1 alltså)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 432
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 294
Senast: Tiger tok
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025