Symaskin som slutat sy

Blyger

Trådstartare
Mitt fina sy-projekt verkar gå om intet eftersom symaskinen har slutat sy.

Det är en Bernina Bernette 56. Nålen går ner en gång i tyget och sen bara motorn på maskinen låter men absolut ingenting händer.
Jag har trätt om båda trådarna och försökt rensa lite ludd i spolhuset till undertråden. Överspänningen är mellan 4 och 3. Jag syr i ett bomullstyg.

Har försökt googla utan resultat och försökt kolla efter 'vanliga fel' i instruktionsboken.

Någon som har en idé?
 
Spontant låter det som om något gått av men är helt omöjligt att gissa ens någorlunda säkert så jag rekommenderar att du lämnar in den på service.
 
Ja du säger ju att nålen rör sig en gång och sedan står still medan motorn går då måste ju något i maskineriet fallerat rätt rejält

Motorn går på tomgång i alla fall... Jäkla skit. Maskinen är inte så mycket använd hellre men men.
 
Kolla på funktionen som kopplar bort rörelsen i nålen när du spolar undertråd. Kan vara att den inte är ordentligt frånslagen eller att den är lite oexakt och något slirar av det.
 
Kolla på funktionen som kopplar bort rörelsen i nålen när du spolar undertråd. Kan vara att den inte är ordentligt frånslagen eller att den är lite oexakt och något slirar av det.

Tack, ska kika på det :)

Vore så himla trist om maskinen bara dött knall och fall liksom.
 
Nytt fel, ratten till nålen går inte att röra.. :(
Den är liksom fast. Får väl se efter service helt enkelt.
 
Mamma är helt övertygad om att jag kommit åt något. Inte orimligt eftersom jag inte kan sy annat än enkla saker för hand..
 
Verkar skapligt osannolikt att man får en symskin att sluta funka för att man "kommit åt något".

Men det är vanligt att de bara slutar fungera utanför förvarning i enkla små projekt? :( Inget hostande, inget hackande stygn, inget konstigt ljud.
Har som sagt noll erfarenhet, så det kanske händer hela tiden.
 
Inte centrumdrevet som gängat upp sig - den som man frilägger med när man vill spola om.
Annars är det klendrevet som gett sig - är till för att gå sönder så resten av maskinen inte går sönder, en del har en sprint.
Rem som är sliten och börjat slira, kan komma plötsligt när det liksom är kommet till vägs ände med slitaget.

Om det däremot kört fast fullständigt kan det vara trådbitar som trasslat runt axeln bakom hasspeln, brukar gå bra att göra rent men är ibland lite pilligt att komma åt.
Är det ett mkaniskt klångk när man försöker vrida runt maskinen för hand kan det vara nålen som krökt sig eller hamnat fel, tex åkt ur en bit i fästet. Eller så har pressarfoten vridit sig.

Inget av ovanstående förslag är särskilt allvarligt eller konstigt.och bör vara lätt fixat men en och annan reservdelspryl kan behöva anskaffas om oturen varit framme.
 
Men det är vanligt att de bara slutar fungera utanför förvarning i enkla små projekt? :( Inget hostande, inget hackande stygn, inget konstigt ljud.
Har som sagt noll erfarenhet, så det kanske händer hela tiden.
Det är inte så att du spolat undertråd o sen glömt slå tillbaka det "hjulet" ?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det är inte så att du spolat undertråd o sen glömt slå tillbaka det "hjulet" ?

Alltså pappa fixar en symaskin på något märkligt sätt. Mamma visar hur man trär den, ändrar stygn och pratar något om överspänning. "Glöm inte ta ner nål och pressarfot innan du stänger av" skrev jag på en post it-lapp.
Sen åkte de hem igen 😅

Det kan alltså vara ett hur enkelt fel som helst, eftersom jag inte har någon koll alls :angel:
 
Uppdatering! Symaskinen åkte på lagning/felsökning. Reparatören trodde det var något lager som gått, och sa att den var för billig för att vara värd pengarna att fixa.

Pappa vägrar lyssna på det, tar hem maskinen, plockar isär den (gubben är envis som synden :D), smörjer upp och donar och nu ska den gå som en klocka igen.

Leverans imorgon med hjälp av min bror :bow:
 
Det var väl ungefär vad jag gissade om det andra inte fungerade. Det brukar inte vara så allvarligt, och de där som dessutom säger kasta - och se erbjuder sig att göra det med, fast de är kunniga i att fixa. Sen vill de sälja ny istället.
Men åandrasidan - verkstadstid är dyrt så visst är det en övervägning.
Roligt att din farsa tog sig an maskinen. "Du tser tjymaskin haar en tjäl" lär vara från någon symaskinsreparatör i Stockholmsområdet på sjuttiotalet eller något sådant.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: jemeni
·
Fritid Blir galen. Idag när jag skulle sy bråkade maskinen massvis med mig. Undertråden fastnar under spolkapseln och utav förklarliga skäl...
Svar
14
· Visningar
7 818
Senast: Monifa
·
Fritid Jag la vantarna på några gamla symaskiner för ett tag sedan, i någon slags vilseledd förhoppning om att jag skulle kanske möjligen på...
83 84 85
Svar
1 689
· Visningar
99 356
Senast: Buck
·
Fritid När jag har trätt maskinen och ska hämta undertråden så händer ingenting. Jag har plockat i sär och gjort rent, bytt nål, trätt om, osv...
Svar
4
· Visningar
8 842
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp