Bukefalos 28 år!

Symptom på gammal kanin?

M

maalin_

Min kaninhane Musse som blir 9 år i slutet av mars har börjat bli lite benig över skuldrorna och bäckenet (?)/bakdelen, men han har lagomt med hull runt magen, blir det så när kaniner blir gamla eller är det nåt fel?

En sak till, idag när jag skulle ta ut honom satt han inne i boet och när jag tog upp honom så kollar jag alltid hur det ser ut vid analöppningen och då var det massa kiss runt om där, lite på svansen och magen också. Sen låg det ganska lösa bajskluttar där han hade suttit. Är detta också något som kommer med åldern? För förutom det här så är han som vanligt, äter och vill kela och så.

Och, kan kaniner bli vinterdeppiga? För jag tror verkligen att Musse är det och han blir mer stillasittande ju kallare det är. Det kan jag förstå för jag hatar också vintern!

Just det. Finns det något man kan göra extra för gamla kaniner? Något som kan underlätta liksom, typ massage, en viss typ av foder osv. Vill att han fortsätter leva länge till!
 
Sv: Symptom på gammal kanin?

Att bli gammal är ingen sjukdom och inget man i sig tappar muskler av. Vinterdeppig tror jag inte en kanin kan bli. Om han är kladdig i rumpan och stillasittande så mår han nog inte helt bra. Kaniner visar nämligen inte när de mår dåligt, så man måste vara på sin vakt på alla små signaler.
Kanske dags för en tur till veterinär om det inte blir bättre!?!
Vad får han för mat? Fri tillgång på hö är ett måste, men viktigt är också att tänderna är ok så han får i sig så mycket som han behöver.
 
Sv: Symptom på gammal kanin?

Att de är mer stilla ju kallare det blir har inget med vinterdepression att göra, utan helt enkelt ett sätt att spara energi/hålla värmen.

En del kaniner har svårare att hålla hullet, precis som äldre människor kan bli lite tunnare när de blir gamla. Däremot borde han inte bli dålig i magen bara för att han är gammal.
 
Sv: Symptom på gammal kanin?

Svar på båda: angående vinterdeppigheten så är min andra, dock yngre, kanin mycket mer aktiv, även när det är vinter. På sommaren/varmare årstider är min gamla kanin också mer aktiv, skuttar och äter och så men nu finns det ju inte mycket att äta ute i hagarna...

Jag tycker att de två senaste vintrarna så har han varit mindre aktiv och det har gått upp och ner med hans aktivitet. Ena sekunden sitter han bara stilla för att nästa glatt hoppa fram till mig och vill bli klappad. Det är så svårt att veta! Förrförra vintern fick han en urinsten stor som en flirtkula (!) och då var jag till veterinären med honom och då sa hon att det inte var något men dagen därpå fick jag åka igen eftersom stenen hade letat sig nästan ända ut :( Men efter det var han sitt vanliga, pigga jag igen. Och efter det så får han inte heller någon pellets eftersom vet. sa att det stenen berodde på för mycket kalcium i maten så nu äter han bara grönsaker. Och hö och vatten finns såklart tillgängligt hela tiden. En till sak förresten, kan kaniner sätta i halsen? Har inte vågat ge honom pinnar på länge eftersom de senaste gångerna han har tuggat på det har han hostat och snorat, precis som att en pinnbit har satt sig på tvären i halsen! Det har gått över efter ett tag när jag lyckas få i honom annat att äta men man blir ju lika rädd varje gång! Men en veterinärtur kan nog vara på sin plats, bara för kontroll. Ber om ursäkt för osammanhängande svar men det är ju egentligen sovdags!
 
Sv: Symptom på gammal kanin?

Vår kaninhona på snart 8 år har haft liknande besvär: på hösten tappade hon plötsligt alla muskler, och en tid åt och drack hon dåligt och fick dålig päls, samt var ibland hängigare än normalt. Var till veterinär där det konstaterades att hon hade en "hår/degklump" i magen + fick "medicin" för det.

Började äta och dricka normalt, pälsen blev bättre och hon blev aktivare. Däremot började hon pissa på sig, och efter en tid var huden så irriterad att pälsen lossnade från sittbenen och inre sidan av ena bakbenet. Var till vet. där vi först fick smärtstillande, när det inte blev märkbart bättre även antibiotikakur mot eventuell urinvägsinfektion.

Nu har det blivit bättre, och pälsen har växt tillbaka på sittbenen. Dock är hon ännu otroligt benig... :crazy:

Så jag säger som dom andra, far och kolla till en veterinär. Och håll ögonen på hur huden reagerar.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 100
Senast: mackan
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 104
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp