Symptom vid kotledsinflammation?

S

Sirisiri

Upptäckte igår att ena bakkotan var större än den andra och dessutom lite varm. Jag blev lite oroligt, men ändå lättad. Kan det vara så att min hästs underliga beteende kan bero på en ev kotledsinflammation?

Han har ju protesterat under en längre tid vid uteridning (ej på ridbanan) och eftersom det bara blev värre och värre slutade jag att rida och han har nu stått (bara gått i hagen) i två veckor. Visst har jag funderat på om han kan ha ont tidigare, men eftersom han bara protesterat på vissa ställen, bara vid ensamuteridning, han har inte varit halt och han busar runt i hagen obehindrat så har jag avfärdat det. Men nu blir jag ju osäker. Jag har dessutom bara haft hästen i 7 månader, så jag var ganska säker på att det var testning från hans sida. Det här har hållit på ett par månader.

Det här var min största mardröm. Hästen har ont i benet och jag vet inte vad jag ska göra... Vad hade ni gjort i en liknande situation? Jag ska ringa veterinären så fort de öppnar.
 
En sak till... Om man tar ut distiriktveterinären, vad kan de egentligen göra på plats? Är det kanske bättre att åka till klinik på en gång där de har mer resurser att kolla upp vad svullnaden beror på?
 
Du har ju nära till Strömsholm, jag skulle nog åka dit på en gång...Även om ett klinikbesök kan bli lite dyrare så har man ju "allt på plats" där.
Ledinflammationer kan ju visa sig som "odrägligt beteende", så det kan ju vara värt att kolla upp.

Du får berätta hur det går!
 
Jag ringde till veterinären i morse. Hon tyckte att jag skulle linda på natten och låta honom gå i en lite mindre hage på dagen. Jag skulle sedan återkomma om det inte gick över.

Det stör mig så att jag inte är en sån som lägger märke till förändringer... Jag han sitta och känna på hans ben och fundera på om "den där knölen" eller vad det nu kan vara funnits där förut. Det är ju möjligt att kotan varit varm och svullen under en längre tid eller också kom den igår. Därför skulle vi avvakta lite.

Jag frågade om kotledsinflammation, men hon sa att kotan blir svullen på sidorna då. Den här svullnaden sitter på framsidan av bakkotan.

Men jag håller med dig. Bättre att åka till Strömsholm på en gång än att ta ut någon från vet.stationen.

Det vore ju jättetrist om det är något fel, men samtidigt bra att få en förklaring till varför hästen krånglat så mycket. Jag har ju varit helt förtvivlad och nästan varit på väg att sälja honom...
 
Jag har aldrig sett någon svullnad av kotorna vid kotledsinflammation (även om det inte är ovanligt, vill bara poängtera att det inte måste finnas). Däremot blev hästen (som är en tålig herre) ovillig till arbete och kändes överlag stum och trippig och la sig på bogarna.

Diverse andra ledinflammationer har också gett sådana där 'små' symptom (men min herre är smärtTÅLIG som sagt). Vid hasledsinflammationen så blev han gallig i hasleden vid ansträngning, och galoppen på böjt spår trasslade, och sne blev han stum och ovillig.

Jag tycker du ska kolla upp på klinik. Eftersom hästen krånglat såpass länge och såpass 'oförklarligt' så tycker jag det är läge för klinikkoll även utan den svullna kotan, och med den OCKSÅ tycker jag det def är läge för klinikkoll.

Håller tummarna!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 061
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 228
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp