Symtom som korsförlamning men ej diagnosen.

KLilja

Trådstartare
Behöver lite råd och tips!☺

Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan. Efter behandling och vila blev hon piggare o symtom försvann.
Nu igen är hon stel i bakdelen och släpar tån på båda bakhovar när hon går. Ser på henne att något inte stämmer igen. Håglöst deppigt uttryck. Veterinären kom ut idag igen. Tog omprov på muskelprovet som nu visar normalvärden trots lika symtom igen.. sätter in behandling med smärtstillande igen och rekommenderar vidare utredning på klinik.
Han funderar på något neurologiskt eller ryggproblem. Ej svullen om benen men lätt förhöjda pulsar fram. Kan det vara PSSM?
Inga tecken på fång.

Någon som varit med om att hästen fått korsförlamning men som sedan bedömts som något annat? Är lika stel i båda bakbenen och känns spänd över korset. Som sagt släpar båda tårna på bakhovarna i marken.

Köpte henne för 4 v sedan och gick igenom besiktningen ua. Enl tidigare ägare helt frisk.
Prov för erlishia taget vilket var neg.
Har inte fått kraftfoder.
 
Tack för länkarna. Så du tror ev att det kan vara PSSM? Kan det komma plötsligt?

Jag är bara en random internetmänniska, läs länkarna och diskutera med kliniken som din veterinär rekommenderade :). Eftersom det är ett halvblod så är det muskelbiopsi som gäller för att kolla om det är PSSM2 eller RER. För kallblod och quartrar som kan ha PSSM1 finns ett billigt gentest istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 062
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 382
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp