Bukefalos 28 år!

Synproblem?

Tonto

Trådstartare
Är det någon här som har haft problem med att hunden verkar se dåligt? Tonto har på sista tiden börjat reagera underligt på saker han ser på marken när vi är ute och går. Han kan bli jätteintresserad av en pinne och verkligen råstirra (ungefär som när han ser en orm) och det är tydligt att han inte fattar att det är en pinne. Samma sak kan hända med en klump jord, en mindre sten etc. Funderar på om han har börjat se dåligt eller om han blivit knäpp?
 
Är det någon här som har haft problem med att hunden verkar se dåligt? Tonto har på sista tiden börjat reagera underligt på saker han ser på marken när vi är ute och går. Han kan bli jätteintresserad av en pinne och verkligen råstirra (ungefär som när han ser en orm) och det är tydligt att han inte fattar att det är en pinne. Samma sak kan hända med en klump jord, en mindre sten etc. Funderar på om han har börjat se dåligt eller om han blivit knäpp?

Ja av Mamma Mu.
Just det där med att hon stirrade och verkade försöka få grepp om vad hon såg var tydligt.
Hon blev bla förbannad på en buske tills hon såg var det var. Och då blev hon nästan förnärmad.
 
Ja av Mamma Mu.
Just det där med att hon stirrade och verkade försöka få grepp om vad hon såg var tydligt.
Hon blev bla förbannad på en buske tills hon såg var det var. Och då blev hon nästan förnärmad.

Hm... Var ni och kollade upp det på något vis? Tänker att vi måste åka till vet för att kolla. Han är ju bara 4 år så det känns himla skumt.
 
Hm... Var ni och kollade upp det på något vis? Tänker att vi måste åka till vet för att kolla. Han är ju bara 4 år så det känns himla skumt.

Nä, hon var ju 10,5 år och började få grumliga ögon så det var bara att gilla läget. Ålder.
 
PRA utvecklas ju inte förrän efter flera år så det är tyvärr inget som syns när dom är små. Vanligt att det debuterar i medelåldern. Hoppas dock självklart på att det inte är något mer än kanske hjärnspöken.

Lika bra att kolla upp! Det är väl tur att det är Tonto av alla hundarna i sådana fall. Han är typen som jag tror skulle vara fortsatt glad som blind.
 
Svärföräldrarnas hund ser dåligt (11 år). Det märktes genom att han på avstånd började skälla på sådant som han tidigare struntat i. Dessutom kände han inte igen människor förrän de kom tillräckligt nära. Han kunde också bli arg och skälla ut buskar, soppåsar etc tills han såg vad det var för något, ungefär som en valp i spökåldern. De var hos veterinären som gjorde något åt de grumliga ögonen, så nu ser han bättre (tror jag) men det märks fortfarande att synen är nedsatt
 
En bekants hund som jag var hundvakt åt fick PRA. Hon märkte först att han blev vaktigare, helst när det var mörkt ute. Sen när det blev sämre gick han till och med in i saker så hon flyttade aldrig om möbler och så. Han fick dock somna in, han fixade inte riktigt hela grejen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Barrow
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: skiesabove
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 360
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 310
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp