Bukefalos 28 år!

Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Amk

Trådstartare
Jag har en lösdrift för sex hästar, och har fri tillgång på hösilage. Eftersom en egen lastmaskin är lite dyrt:angel: kör min höbonde in hösilaget i hagen, där vi förvarar det. problemet är såklart att hästarna gärna ägnar sig åt att gnaga på de oöppnade balarna, trots att vi sveper in dem med flera lager pressenning. Därför behöver jag komma på en bättre lösning, och har ett förslag som jag skulle bli hemskt glad om jag kunde få era synpunkter på! Såhär ser skissen ut för mitt bygge:


Planen är alltså att göra en rad med "fickor", där varje ficka har en hösilagebal i mitten. Det som är markerat som svarta streck på skissen är elastiska elgrindar, som det är tänkt att jag plockar bort efterhand som hästarna äter upp. När de ska börja på den första balen öppnar jag alltså från tre sidor så att de kan komma åt att äta, och när de ska börja på bal nummer två öppnar jag ytterligare tre grindar. Planen är att grindarna helt enkelt plockas bort, men att de grindar som är kvar för att skydda de oöppnade balarna är strömförande. på sås ätt borde jag kunna skydda de oöppnade balarna, samtidigt som hästarna får tillgång till sin mat.

Kom med era synpunkter nu, kloka bukefalister! Är jag helt ute och cyklar, eller tror ni på idén?
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Snabbt utan att tänka så ser det bra ut.
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Jag har haft samma fundering, nu lägger vår bonde balarna ner så vi bara kan rulla dom dit vi vill och det funkar väldigt smidigt som ett extra gym-pass.

Balarna förvaras alltså utanför hagen och rullas sen in i hagen :D
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Snabbt utan att tänka så ser det bra ut.

Jag har haft samma fundering, nu lägger vår bonde balarna ner så vi bara kan rulla dom dit vi vill och det funkar väldigt smidigt som ett extra gym-pass.

Balarna förvaras alltså utanför hagen och rullas sen in i hagen :D

Tack för svaret!

Ametist: det har jag också funderat på, det verkar fiffigt! Mitt problem är att vi utfodrar dem uppe på en höjd, eftersom det är torraste platsen... jag väger bara 60 pannor, så isf skulle jag nog få lära någon av hästarna att dra upp sitt käk i hagen ;)
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Jag har lärt min gubbe att rulla ufo-ägg :love:
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Vi har alltid hafft fri tillgång på hösilage i hagarna till våra hästar..
dock så blir de ju väldigt mkt spill hur man än gör så nu har vi gjort
egna hö häckar som vi fyller med hö å fylle rpå var 3 dag..
funkar super.. inget spill å man har kolla på höet hla tiden å hästarna
verkar gillade med. ingen som står å klampar i de å kissar i de..

vi tog last pall som botten å sen byggde vi upp 1 meter höga väggar
på pallarna (2 st) vi har 1 i varje hage å fyller man dom helt så varar höet i dom i 3 dagar =) skit nöjd med min braiga ide =)

förr har vi alltid rullat ut balar själva jag och min mamma å de e ingen lätt
matsh för 2 pers när de e 400 kr man dealar med =) men de har alltid gått
innan (man hittar sina knep)
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Jag kanske tänker fel, men är det nödvändigt att stänga mellan balarna? Borde det inte räcka med en rektangel som från början rymmer alla balar utom en och som sedan kortas en ballängd för varje ny bal som tas fram? Alltså bort med kortsidorna i varje ficka och så flytta långsidan ett steg för att öppna till nästa bal. Eller blir det bara krångligare med eldragningen utan att egentligen spara kostnader?
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Jag tror jag förstår hur du menar! Att man bara har en elgrind mellan de oöppnade balarna och den som är öppnad, och så har man isolatorer i varje stolpe som gör att man kan flytta denna grind ett "hack" för varje ny bal. Tänker jag rätt? Det skulle ju spara ett antal grindar, och blir ju inte krångligare- snarare tvärtom. Vilken bra synpunkt! :bow:
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Jag blir helt ställd, fodrar ni med ensilaget på bara marken?

Borde ju vara grymt stor risk för botulism då det borde bli upptrampat/nedtrampad mat!? Det skulle jag aldrig våga!
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

så isf skulle jag nog få lära någon av hästarna att dra upp sitt käk i hagen ;)

den skulle jag ha kört på. :D
sen är det alltid praktiskt att ha en häst sm kan hjälpa till att flytta saker!!!!
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Jag ska bara ta en bild på dom.. så kan jag visa..
e skit nöjd med dom. men eftersom vi har brädor på längden
som väggar + att vi har mellan rum på 2 cm mellan alla prädor för att
lufft ska komma in så tror jag att rådjuren står å mumsar av vårt hö hela nätterna =/ men men de e ju inte mkt som försvinner dock så e de massa
spår runt dom med små små fötter =) rätt gulligt faktiskt men ändå...
så vi funderar på å sätta brädor utanför hålen så de e e hål på sidorna
så dom kommer åt å äta där. vi får se vad som händer längre fram.
NU får d evara som de e.
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Vi har gränsat av ett hörn i hagen med elstaket där vi ställer alla hösilagebalarna. Sedan puttar vi ut dom en efter en till hästarna. Avgränsningen ligger lite högre så det är lätt att rulla ut dom dit dom ska vara och dessutom är min gubbe rugbyspelare så det är ingen match för honom att tackla en hösilagebal själv :D

När det är extra tunga balar använder vi ett spett för att välta upp dom på högkant.
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

En sak bara. Stolparna som blir 'kvar' när du plockar bort tråden. Hur har du tänkt där?

Mina iaf är tyvärr hopplösa på att massakera sådana. Jag tyckte jag var skitsmart när jag stolpade för sjukhagar, om utifall att. Så slapp jag om det var mitt i vintern stå och försöka få ner stolp i frusen mark. Samma sak en hage jag ibland brukar dela på ett visst ställe (med plaststolp + rep), jag stolpade med trästolp där när jag ändå var igång. Så behövde man bara sätta upp tråd sen.

Det var inget fel på iden, men på att jag inte satte upp tråd på en gång.. Hästarna använde stolpen som klipålar (trots träd i hagen), och det blev ungefär som plockepinnmed vältna, avbrutna stolpar och stolpar på 'trekvart'.

Så det är en aspekt att fundera på kanske? Annars tror även jag på iden.
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Efter att h hört en skräckhistoia om en två hästar som busade i hagen och den ena reste sig och fick en hagstolpe i buken så funderar jag också lite över de stolpar som "blir över" när du öppnar till nästa bal.
Nu vet ju inte jag exakt hur den här olyckan gick till, men det är kanske en del att fundera lite över.

Annars tycker jag också att idén inte alls är särskilt dum.



Själv har vi fyrkantiga balar som det är stora plattor i. Vi öppnar balarna och tar plattor och kör ut i hagen med skottkärra eller pulka. I hagen har vi stora foderbingar så att hästana inte kan trampa ner hösilaget.


Inte världens bästa bilder kanske. Och kanske svårare att genomföra om man har rundbalar och/eller väldigt mkt häst?


Och ja just det! Man får vara lite finurlig och fundera lite extra när man bygger. Hästar beter sig ju inte alltid som vi tycker och tänker.
Denna söta fröken skulle tex haft lite högre kant på sin binge ;)



Nu vet jag inte om detta känns som ett alternativ för dig, men det man ska tänka på är att man ska bygga dem så breda att hästarna kan stå på varsin sida om och äta.
Travaren vi har är väldigt rädd om sin mat, och försöker man ge i olika högar springer hon från hög till hög och varken hon eller de andra får någon egentligen matro. Men med dessa bingar så kan hon äta tillsammans med de andra utan bekymmer. (Vi har tidigare haft tre hästar tillsammans, nu är de dock bara två)
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

kl

kanske sånt där anti bit spray kan funka?
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Och ja just det! Man får vara lite finurlig och fundera lite extra när man bygger. Hästar beter sig ju inte alltid som vi tycker och tänker.
Denna söta fröken skulle tex haft lite högre kant på sin binge ;)

Naw, så sött, med huvudkudde och allt =)
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Till dig och kastrullhaxan:

Jag har tänkt sätta fast stoplarna i marken (som är stenbelagd) genom att borra ned vinkeljärn i stenen, och sedan fästa stoplarna i vinkeljärnen. Om det behövs häller vi också över lite cement för att få dem att stå helt still. Det är mycket möjligt att de blir klipålar, men det är rejäla ekstolp så jag tror att de ska hålla. Hästarna har också många träd i närheten som de brukar klia sig på, så jag hoppas de kan hålla sig i skinnet. Förhoppningsvis tycker hästarna att stolparna är lite småläskiga efter de har haft elgrindar på sig, och kopplar samman dem med el. Vad tror ni, kan det vara värt ett försök?

Angående förslag på hösilageförvaring så är det inte ett problem med höhäckar- mitt problem är att jag måste ha 5 balar i hagen samtidigt, inte att det blir spill av den bal de äter av. Jag behöver framförallt skydda de balar som inte är öppnade.
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Det är ju en jättebra lösning, men jag vill utfodra på den höjd som finns eftersom det är minst lerigt där. Och då blir det tungt att putta upp dem;)
 
Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Tanken jag har avhjälps ju genom höga stolp ;)

Annars får du göra 5 såna här bingar, ha höga stolp i hörnen och tråd runt de fyra som hästarna inte ska äta ur.
Ganska mkt jobb dock.

Alexandra_W: Jag vet, hon är söt som socker (fortfarande). Men ingen av de andra hästarna kunde äta när hon låg där. Vi jagade bort henne otaliga gånger. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp