Syntetbett, tungfrihet? Nathe, Beris (Poponcini)?

the_connemara

Trådstartare
Ända sedan jag såg Bomberbits Happy Tounge har jag velat testa något liknande. Har dock inte fått tummen ur utan växlar mellan två olika Dynamic RS, ett tvådelat och ett tredelat. Hästis är känslig i munnen och grejar rätt mycket med bettet överlag även om han senast igår fick beröm för fin mun o bra kontakt av en ny tränare.

Han avskyr raka bett och så även Nova. Novat funkar att rida på men han gillar det inte, känns inte som att han gillar tungtryck alls. Kan man stryka Poponcinibetten då eller är de mjukare än Nova?

Nu har jag googlat lite och hittat en modell jag hade velat testa men modellen finns både hos Nathe och Beris. Eller finns den modellen hos fler tillverkare jag missat? Rakt med tungfrihet/Happy Tounge.

http://www.aleridsport.se/nathe-bett/458-trust-nathe-loose-ring-soft-port.html
http://www.aleridsport.se/start/655-bett-loose-ring-soft-port-beris.html

Beris har jag förstått finns i olika "hårdheter", gör Nathe det också? Vilket är mjukast?

Vilket är mest "bittåligt"? Det är lite märken i Sprengerbetten men vi har ju inte anävnt Novat mer än 2 gånger så jag vet inte hur vida han skulle bita sönder ett syntetbett eller inte. Men det är ju bra att veta om det är hållbart eller inte mot gnag.

Hur är storlekarna? Tänkte använda bettet med bettskivorna. Min tandläkare rekommenderar inte korta bett som många andra och hästen är nog i grunden typ en 12.0:a. Det tredelade är 11.5 och det tvådelade 12.5 och längden stämmer bra när man mäter. Skulle man då kunna ha 12 i Berisbettet och 12.5 i Nathebettet tro? Eller behöver man gå upp iom bettskivorna eller de är "inräknade"?
 
Min häst avskyr/får panik av tungtryck, och han gillar INTE dom modellerna du visade.

Däremot gillar han Nathe och Beris raka mjuka/soft. Dom är så mjuka att när dom böjs lättar trycket på tungan.
Men liksom din häst gillar han inte Nova-betten, tror det är själva materialet han inte gillar.

Bombers happy tounge är bäst, vilket kanske inte är så himla konstigt då det är hans mun som användes för att utveckla det munstycket ;)

Tyvärr är Trusts kopior av Bombersbettet inte något som faller han i smaken, men det beror helt på att dom är 60% tjockare och mycket längre i ändarna och därmed trycker på sidorna av tungan.

Just det ja, Beris raka mjuka/soft är mer böjlig än det med tungfrihet i samma hårdhetsgrad.

12 cm med dom smala bettskivorna är 11.5-12 cm.
Med tjocka i gummi passar dom min som har 10.5 cm och med dom tjocka i gel från Acavallo påsatta baklänges passar dom en som har 9.5 cm.
 
Men sluta nu, jag som äntligen trodde jag kommit fram till mindre än femtioelva modeller att testa :p Du tror alltså det är värt att testa andra raka syntetbett än Nova?

Jag personligen har aldrig lyckats få någon direkt bra känsla på ett rakt metallbett (rider aldrig på hävstång heller) så orginalbomberbettet ligger inte riktigt på topp att testa, därav började jag fundera på de syntetvarianterna ovan. De betten vi har nu funkar ju helt okej men hade velat testa något mjukare, han är väldigt mild. Har gillat att rida på Nova på andra hästar men min säger nej tack och jag tycker det känns som att han inte gillar tungtrycket.
 
Alltså det är en enorm skillnad på ett rakt bett och Bombers happy tounge.
Och det kan du få med vilken sorts utsida du vill.
 
Mitt sto welsh cobXhackney gick med ett 11,5 cm Bombers Happy tongue (min veterinär rekommenderade det bettet eftersom enl hennes erfarenhet vissa cobkorsningar har stor tunga), köpte sen ett 12cm Beris (som på din bild) MEN det var alldeles för litet med bettskivorna som inte sitter ända ute vid ringarna pga förstärkningen av metall som bettringarna glider i.
 
Alltså det är en enorm skillnad på ett rakt bett och Bombers happy tounge.
Och det kan du få med vilken sorts utsida du vill.

Med att jag inte får någon bra känsla menar jag rakt vs ledat. Inte hästspecifik alltså utan bara ren ridkänsla hur bettet mekaniskt beter sig. Med Novat som sviktar lyckas jag lite bättre, haha.

Är det stor skillnad i hur styva Nathe och Beris är?
 
Mitt sto welsh cobXhackney gick med ett 11,5 cm Bombers Happy tongue (min veterinär rekommenderade det bettet eftersom enl hennes erfarenhet vissa cobkorsningar har stor tunga), köpte sen ett 12cm Beris (som på din bild) MEN det var alldeles för litet med bettskivorna som inte sitter ända ute vid ringarna pga förstärkningen av metall som bettringarna glider i.

Låter ju nästan som att min borde ha 13 då. Eller ska sådana bett med så bred tungfrihet sitta lite mer tajt?
 
Samma dag som jag beställde ett Beris enl ovan köpte jag ett baucherbett på Hööks (tjockt, tredelat) som hästen älskade. Ändrade min beställning och nu har vi testat detta:
http://instagram.com/p/uQWVWtC3D8/
två dagar. Över förväntan! Hästens första reaktion var som kommentaren "ÅH, en napp att snutta på!" och skummar mer i munnen än på många år, trots att han inte rids alls mycket pga skada. Ska bli kul o testa mer.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vad ni har för olika erfarenheter och åsikter kring Bomber bits Nathe Beris Poponcini Trust och om ni vet fler specialmärken...
Svar
1
· Visningar
1 653
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp