Syntetsadel från Hööks

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 078
D

diny

Hej!
Tänkte höra om någon testat sadeln Sigma dressyr från Hööks. Då jag är sjukpensionär utan egen häst (rider i ett stall i närheten med mest tinker/irish cobs) så vill jag inte lägga ner allt för mkt pengar. Har fibromyalgi som medföljer för mig balansproblem. Testade att rida i en syntetsadel när jag hade helskodda ridbyxor och kände att jag fick betydligt bättre balans. Man satt ju lite som klistrad :rofl:

Tacksam för alla tips

Sv: Syntetsadel från Hööks

Inte dressyren, men däremot Allrounden.
Köpte en för 1 år sen.
Den har fungerat bra och det syns knappt på den att den är använd.
Nackdelen är att sadeln knarrar hela tiden.

men de gör många syntetsadlar...knarrar alltså. de får man nog leva med om man skaffar en, huvudsaken är att man sitter bra och ffa att den passar hästen

Jag har provat en sån och den var faktiskt mkt över förväntan om man tänker på priset men som sagt var knarrar den speciellt om man har läderstövlar. Sätet är inte särskillt djupt men man sitter hyfsat stadigt. Den är ganska svängd i bommen så den passar på hästar med lite böjd rygg. Har hästarna du rider raka ryggar så kan jag tipsa om de gamla wintec sadlarna (wintec sport) där sitter man superstadigt speciellt i dressyrmodellen. Dom går bara att få tag i begagnade och är ganska billiga, kan dock vara svåra att få tag i lite bredare bomvidder.

Griffin knarrar inte! :idea: Skulle satsa på en sån istället då man får bättre sits och så är den av bättre kvalitet än Sigman... Finns beg. för samma pris som en ny Sigma!

Senast ändrad:

har dressyrmodellen sedan i september och gillar den jättemkt, och ffa den ligger bra på min häst!! Tycker det är skönt med en så lätt sadel och som inte blir kall att sitta i på vintern som en lädersadel. Det negativa är som sagt att den knarrar, men det är mindre nu än i början.
Passar den på hästen så är det säkert ett bra köp!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: warg
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 848
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! För ett tag sedan köpte jag en racesafe väst på hööks, det blev lite hastigt eftersom vi hade bråttom men hon som hjälpte oss sa...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈