Syntetsadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Chivita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 686
C

Chivita

Vill köpa en syntetsadel till min Ridtravare..ej läder.
Vilka märken har ni bra erfarenhet av?
Har en beg. Maxam som ej längre passar..ligger ej ann bakåt, och letar nu en ny.
Har prövat en Horse saver men den låg ej ann mitt under...som en liten bro av stoppningen..någon mer som upplevt det?
Tips Tips Tips :bow:

Sv: Syntetsadel!

En sadel kan glappa bak om den är för vid även om bommen är mer böjd än hästens rygg.

Jag har ett rakryggad varmblodssto och på henne har jag en Griffin Robert Whitaker sadel. Provade en Griffin HB allround (inte den med fish) innan och den glappade bak men det gör alltså inte RW, den är alltså lite rakare i bommen.

Problemet med Maxamen är nog att den är för böjd...tror de är en gammal cob modell.
Har mätit med "throwgoods" (eller nu de vad de heter)
Modell och hon ska ha en vid modell och har en normal manke, så jag tror detär bommen som är för böjd eller hästen som är för rak :D
År du nöjd med kvaliten på griffin?

Mera tips!

Griffin är super! Gillar den skarpt och hästen gillar den också vilket är ett bra betyg eftersom hon har en del problem med sin rygg och säger ifrån direkt om något inte är bra.

wintec finns ju också, hade en dressyr med cair i knappt ett år (den låg aldrig riktigt bra på min häst då han behöver större bossor) men tyckte kvalitén var riktigt bra, red regelbundet i den från juli till maj och det syntes inte på den, såg ut som om nån ridsportsaffär skulle haft den som provex ung.

jag har en Wintec dressyrsadel i syntet och är jättenöjd med den!

Jag har ridit i två Wintec allroundsadlar...och jag har blivit lovad att få elda upp dem båda..hahahaha..nä, jag tycker inte om Wintec-sadlarna..och de är de enda jag har erfarenhet av..
De är svåra att spänna sadelgjorden på då stropparna är stenhårda och plastiga och spricker efter tiden och bli vansinnigt vassa i själva spricket..
Tycker att de sadlarna jag ridit i inte gett något vidare stöd?
Men jag har ingen erfarenhet av just dressyrsadlarna och är lite sugen på en griffin i så fall...om det nu blir en syntetsadel dvs!
Lycka till!

Jag hade en Horse Saver tidigare som jag fyllde ut lite försiktigt med inlägg jag gjort av liggunderlag. Det funkade jättebra, men sen blev hösten för bred för sadeln.

Wintec gör fina sadlar men de är rätt svängda i bommen.

Kan griffin vara en bra idé då?
Passar den lite rakare hästar?
Är det stor skillnad på Sigma, Maxam o Griffin?

Griffin har fina sadlar och är hyfsat raka i bommen, brukar passa medelraka ryggar.

Griffin Haflinger/Cob passar spikraka ryggar

Wintecs sadlar är bananformade, passar hästar med svank (ju vidare koppjärn, ju mer bananformad blir den).

Hur ligger den Maxam du har nu? Varför ligger den inte an baktill? Är den för vid i bommen, så att den faller framåt, eller för bananformad helt enkelt?

Om du kanske hade någon bild att visa på sadeln så kanske man kan utröna lite mer ;)

Har tyvärr ingen bild...
Hon är rättså bred och har en liten manke och är sedan rak och har ett litet uppförslut...meen verkar rak i ryggen.

Prövade en Jacson Sabine hopp idag...jag vet...LÄDER... men den låg jättefint....men kostar cirkus 6 000:-
och då var det xxx-vid bom. Stort tyckte jag men om jag ska ha den så ska jag ta ut en sadelutprovare då den kostar hyfsat mycke.
Vill ju att hon ska kunna muskla sig mera utan att behöva byta.
Konstigta att hon är så bred då hon ser smal ut och är ca.150cm.hög.

Tror att maxamen är för bananformad helt enkelt, en äldre modell o kanske ponny?
Skulle helst vilja ha en griffin distans till pållan då det är det vi sysslar med o skogsridning.Genom hööks kan man tydligen ta hem o prova...någon som gjort?

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 348
Senast: Tantan
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 061
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 742
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår