syntetsadlar!? bra/dåligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 161
Sv: syntetsadlar!? bra/dåligt?

Tror inte dom gjordes i lila..

Jag vet att dom gjordes i:

Svart
Grått
Rött
Blått
Marin
Brunt
Rosa
Orange
Vinrött

hahhaa ja det hade man kunnat tro men nej tyvärr inte. har dock en cerise rosa som inte är så rosa lite mer åt lial hållet faktiskt haha.

ridskolan jag jobbar på har en röd. sen vet jag en som har en röd eller vad det blå? och inga av dessa används.

Jag har en Griffin Thorowgood allround mot distans som jag bara älskar!! Den är suveränt skön att rida i. Jag har ridit i en Wintec Cair-sadel också men satt inte alls lika bra i den. Det enda negativa med min syntetsadel är att den knarrar lite och att stiglädren i syntet är ganska stela, särskilt nu på vintern. Men det kanske beror på att det bara är jag som rider hästen och jag alltså inte ändrar stiglädren speciellt ofta...

jag har en wintec dressyr sadel, den är jätteskön att rida i.
Den får många plus i kanten för att den är lätt att sköta om, man behöver inte hålla på att smörja och ha sig som med läder, osv. Man kan bara torka av med vatten så blir den ren. Bra också att den har utbytbara kopparjärn så man kan byta, då slipper man köpa ny sadel så fort hästen ändrar form osv..:love:

Wintec, Maxam och Horse Saver = Dåliga, obekväma, trivdes inte med någon av dom riktigt. Skulle dock vilja testa och rida i Wintec Isabelle, har inte haft möjligt till det dock. Men den verkar ju helt okej!

Griffin = Bra, trevlig att rida i, bekväm, prisvärd. Mycket bra sadel till det låga priset!

Jag har en wintec isabell:love: Den gillar jag helt klart mest av syntetsadlarna.

Sen har jag en sigma, helt ok, men man sitter inte lika bra i den.

Griffin är lite hård men helt ok, ett plus där är att man kan beställa i xxw. Den är stabilare och lite bättre än sigman och maxam.

Maxam, lite plastig och halkig. Men en helt ok sadel.

Det är dom som jag rider i nu. Gillar syntetsadlar då dom är billiga och bra!

Milou75 skrev:
Totola skrev:
Citat från Totola: Dom äldre wintec gillar jag (de i tyg-syntet, inte fuskläder) och de brukar passa fler hästar än de nyare som är gjorda för svankiga hästar :p

Jag hade min ett år innan hästen musklade ur den (eller egentligen musklade den ur sadeln redan efter ett par månader men vi löste det tillfälligt genom specialpad) och den hann bara få en repa.

Måste bara fråga dig - vad menar du med att de nyare passar svankiga hästar - luften i Cair-sadlarna hos Wintec skall ju jämna ut vad jag förstått...

det behöver ju inte vara p.g.a. luften. Allså har man en häst med rak rygg så passar förmodligen inte en wintec eftersom den är rätt svängd i formen, har en bates cair (vad jag förstått är det "orginalet" av Wintec) och det var vad sadelmakaren sa.

Sedan undrar jag - detta med att hästen "musklade ur" sadeln - är det inte då man skall byta koppjärn - det finns ju lösa sådana att köpa för ca 300kr. vad jag fattat det hela som så är det en av finesserna med Wintec-sadlarna...

Det behöver ju inte vara just vid bommen som den inte passar, som sagt kan det vara andra ställen, tex att man har en häst med rak rygg. Vi tyckte också det lät smidigt att man kunde byta järn, men det hjälper inte mig , det kan tyvär inte lösa alla fall! :)
Detta är INTE kritik utan enbart frågor - har ju själv köpt en Wintec Cair precis till min första häst och kan inte så mycket om sadlar. Undrar alltså om Jag fattat fel.....:confused:

Till någon annan ang. Wintec pro, jaghade en sån för ett tag sen och den var bra, den höll och så , en skön sadel = )

Vi utgår ifrån att syntetsadeln är bra både för häst och ryttare.
Kan en sådan sadel vara bättre för hästen än en dyr lädersadel?
Föreställ Er att hästens tyngdpunkt ligger djupaste stället bakom manken och två tredjedelar ner i kroppen när hästen står stilla. När Hästen sedan rör sig så flyttas tyngdpunkten. Sadeln är med andra ord stilla och utgör en dövikt. Ju lättare sadeln är för hästen desto bättre. Vilka sadlar är lätta?

Så Wintec är för svankiga ryggar?! Det var ju typiskt. :( Funderade på att köpa en sån, med cair, men hjälper ju inte så för pållen har väldigt rak rygg.
Hur är Griffin i bommen? Har inte kollat så myckte på såna eftersom jag tycker folk verkade mer positiva till wintec, men här verkar det ju vara 50/50 på vad man gillar!

Å så dumt, insåg just att jag ju provat en griffin och den passade inte alls. Tror den hade vid bom, men vad jag minns såg den inte alls bra ut på honom.
Kan något annat märke passa bättre? Jag har aldrig riktigt gillat syntet, men det är ju billigt... och utvecklingen av dem har väl gått framåt. :)

Senast ändrad:

Ang Wintec med utbytbar bomvidd...

Hur svängd bommen blir beror på vilket järn du har...

Har du ett smalt järn i är den nästan helt rak.

Har du det vidaste passar den hästar som är U-formade i ryggen...

misan skrev:
Så Wintec är för svankiga ryggar?! Det var ju typiskt. :( Funderade på att köpa en sån, med cair, men hjälper ju inte så för pållen har väldigt rak rygg.
Hur är Griffin i bommen? Har inte kollat så myckte på såna eftersom jag tycker folk verkade mer positiva till wintec, men här verkar det ju vara 50/50 på vad man gillar!

Å så dumt, insåg just att jag ju provat en griffin och den passade inte alls. Tror den hade vid bom, men vad jag minns såg den inte alls bra ut på honom.
Kan något annat märke passa bättre? Jag har aldrig riktigt gillat syntet, men det är ju billigt... och utvecklingen av dem har väl gått framåt. :)

Tjo:) Jag har en wintecsadel till min ponny( tycker den är lite kall ibland och jag får ont i röven:devil: ) Och han har en mycket rak rygg, men den passar honom utmärkt endå. Så om jag hade varit du och gärna velat ha en,så testa iaf. Det kan ju inte skada?

Syntet är lättere än läder, så i princip alla syntet sadlar är l'ättare än lädersadlar

jag använde vanliga stigläder i läder till min griffin
mkt bättre
köpte avsiktigt den utan mocka på sätet.
Var en ganska bra sadel, fast några som provred den tyckte den var hård.
sålde den och köpte en caprilli bates i stället, gillar läder bättre
fast griffin var jättebra i skogen när man red i tät vegetation
var inte så brydd över att den skulle repa sej så lätt

prova en wintec jag har en och min häst är inte svankig
ligger bra på henne

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
702
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
352
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka