Synundersökning tung behörighet?

MissFideli

Trådstartare
Jag ska förlänga min D-behörighet i augusti och behöver därför skicka in papper och göra synundersökning.
Hur vet jag vilka optiker som gör det? Läste att det är skillnad på vanlig b-behörighet och tung behörighet, vilket skulle göra att inte alla optiker får göra?

Jag har aldrig gjort detta och behöver hjälp :o

Nån som vet vilka som är anslutna till den där e-tjänsten som skickar in direkt? Eller är det upp till varje butik?

En leg. optiker får göra det om du inte fyllt 45 år vid ansökningstillfället.
Glöm inte att det får vara max två månader gammalt.
Vem menar du ska göra det när man fyllt 45, då? Vem skulle vara bättre skickad att göra en synundersökning än en optiker?
Det står i informationen på sidan jag länkade till att man ska ta med receptet för glasögonen till läkaren, om man bär glasögon. Det är utfärdat av en optiker och visar just hur bra/dåligt man ser.

Så här ser läkarintyget ut, som man ska skicka in (alternativt läkaren skickar in digitalt), vad gäller synen.
26542

Där står det: "OBS! Uppgifterna om synskärpa och korrektion kan grundas på tidigare utförd undersökning av bland annat legitimerad optiker. Uppgifterna ska då ingå som underlag vid läkarens samlade bedömning" (min fetning)

Jag ska förlänga min D-behörighet i augusti och behöver därför skicka in papper och göra synundersökning.
Hur vet jag vilka optiker som gör det? Läste att det är skillnad på vanlig b-behörighet och tung behörighet, vilket skulle göra att inte alla optiker får göra?

Jag har aldrig gjort detta och behöver hjälp :o

Jag bestälde pappren och bokade tid hos min vanliga optiker.

Det är läkaren som gör synundersökningen efter 45, med eller utan hjälp av en optiker.

De gör en rätt dålig syn koll hos läkaren. På min vårdcentral är det syrrerna som gör den syntesten.
Den är godkänd flr förnyelsen av körkortet,
men jag tycker det är bättre att optikern gör den syn kollen.

Det kan baseras på undersökning av leg. optiker. Se skärmdumpen av läkarintyget jag lade in tidigare i tråden.
Precis som jag skrev tidigare:
Det är läkaren som gör synundersökningen efter 45, med eller utan hjälp av en optiker.
Läkaren kan alltså inte väljas bort, men har man behov av synkorrigering går man givetvis till en optiker, som kan bistå med underlag för en del av läkarens synundersökning.

Har man fyllt 45 år, så är det läkaren som måste göra den. Det är inget val.

Jo optikern är också godkänd. Har inte varit några problem med de gånger jag förnyat och optikern fyllt i. Då gör optikern en ny syntest och kollar allt ink periferi ( kan haannah namn?) seendet. Och jag får koll om mina glasögon behöver korrigeras samtidigt.

På min vårdcentral gör annan personal synundersökningen. Och synundersökningen gör i en kortidor med massa spring i. Dvs mellan den som ska kolla syn och fast tavla ned bokstäver precis lika dan de har på en besiktings station i närheten. Och en markering i golvet vart man ska stå.

Vem menar du ska göra det när man fyllt 45, då? Vem skulle vara bättre skickad att göra en synundersökning än en optiker?
Det står i informationen på sidan jag länkade till att man ska ta med receptet för glasögonen till läkaren, om man bär glasögon. Det är utfärdat av en optiker och visar just hur bra/dåligt man ser.

Så här ser läkarintyget ut, som man ska skicka in (alternativt läkaren skickar in digitalt), vad gäller synen.
Visa bifogad fil 26542
Där står det: "OBS! Uppgifterna om synskärpa och korrektion kan grundas på tidigare utförd undersökning av bland annat legitimerad optiker. Uppgifterna ska då ingå som underlag vid läkarens samlade bedömning" (min fetning)

Det skickade jag in samtidigt som läkar pappret. Har aldrig varit några problem med min optikers ifylnad av pappren av syn delen.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 275
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka