Syrier / syrian?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Texaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 304
Tack, snälla @Butros! Jag vet, att när vi pratar religion är inget enkelt. En läser på, och sedan träffar man någon som säger sig vara t ex syrian, assyrier, yazidier eller vad det nu kan vara - och då säger den personen att nej, det där stämmer inte, vi gör inte så eller vi tror inte på det.....

Jag har läst tråden med stort intresse och lärt mig en hel del, tack!

Jag har fått lärt mig att det finns en skillnad mellan syrianer och assyrier i att de senare politiskt kämpar för sin rättighet till ett eget land. Denna skillnad delar släkter och är inte helt oproblematisk.

Idag fick jag dessutom lära mig att man i Syrien talar flera språk - varav ett är syriska. Syriskan och arabiskan delar inte skriftspråk och man förstår inte varandra alls.

Idag fick jag dessutom lära mig att man i Syrien talar flera språk - varav ett är syriska. Syriskan och arabiskan delar inte skriftspråk och man förstår inte varandra alls.
Ja det där har ställt till det med tolkar ibland.
Då den som beställt utgått ifrån att är man från Syrien talar man arabiska.

Liknande trådar

Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
778
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
148
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 560
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka