Syringomyeli eller något annat?

mysboll

Trådstartare
Min syster har en toypudel som blev sjuk den 4 maj. Började med ryggont och överdrivet kliande till att knappt kunna gå och blindhet. Nu på tredje besöket hos veterinären gjordes en CT och de kunde se förändringar i två nackkotor i ryggmärgen.

Hon har hela livet haft ”humörsvängningar”. Kan ligga i famnen och bli klappad men sen plötsligt hugga vilt. Hon är även svår att undersöka hos veterinären eftersom hon mest bits. En kullbror blev avlivad tidigt pga aggressivitet. Diagnosen blev nu hjärnhinneinflammation av okänd orsak.

Hon blev satt på hög dos kortison och antibiotika och nu är synen tillbaka men hon rör sig vingligt.

Vi tycker att alla symptom stämmer in på syringomyeli och det drabbar tydligen små hundar förutom cavalier. Hon funderar på att göra en MR men kan inte hunden få ett drägligt liv trots fynd/icke-fynd så är det kanske bara dumt?

Veterinärens utlåtande:
3,5 y old female toy poodle that was here 2w ago with symtoms of back pain, no problems with ambulation. (Very difficult to examine because aggressive). Started on Metacam. Did not improve. Revisit 1 w ago. Showed acute pain when scratching her fore-end. Impossible todecide possible area of pain since being very aggressive as soon as I touched her. Maybe more aggressive on palpation of thoracal and lumbar intervertebral spaces. Very tense epaxial muscles. Kept tail low. Walked rather than trotted. Showed slight hind limb dragging when walking, not visible in trot. No clear signs of postural or proprioceptive deficits. PROM of hips unremarkable. Was itchy in neck area. Was put on paracetamol for 7d + methocarbamol för 4d.

Responded so showing less pain but since last couple of days showing signs of ataxia/unstable. Today can hardly walk.

Examination today: Mentation normal (gets angry quickly when examined, listens). Paraplegic, can hardy stand at all. Tipping over on front. Increased.

Vill mest se om någon har erfarenhet av syringomyeli eller liknande sjukdomar. Griper lite efter halmstrån just nu.

Har de träffat en veterinär som är inriktad på neurologi? Om inte tycker jag att det är ett bra nästa steg.
Hon ska ha träffat en neurolog igår innan hon fick åka hem. Eller han kollade på bilderna från CTn iaf. Ska tydligen finnas en bra nerolog på Strömsholm, någon som har koll? De utgår från Dalarna men hon kan köra långt såklart.

Hon ska ha träffat en neurolog igår innan hon fick åka hem. Eller han kollade på bilderna från CTn iaf. Ska tydligen finnas en bra nerolog på Strömsholm, någon som har koll? De utgår från Dalarna men hon kan köra långt såklart.
MR kan definitivt ge mer information, framförallt vid syringomyeli. Tog man CSF-prov?
Rek också neuro-utredning. Strömsholm, Albano eller Södra Djursjukhuset (sthlm) är närmast.
Alla dessa tre har neuro-diplomates som leder utredningen. MR på södra djursjukhuset är modernast och ger bäst bilder och undersökningen görs oftast samma dag som första besöket.

MR kan definitivt ge mer information, framförallt vid syringomyeli. Tog man CSF-prov?
Rek också neuro-utredning. Strömsholm, Albano eller Södra Djursjukhuset (sthlm) är närmast.
Alla dessa tre har neuro-diplomates som leder utredningen. MR på södra djursjukhuset är modernast och ger bäst bilder och undersökningen görs oftast samma dag som första besöket.
Finns det någon behandling som kan ge henne ett bra liv ifall det skulle vara syringomyeli?

Togs inget CSF-prov för antibiotikan kunde störa ut det(?).

Finns det någon behandling som kan ge henne ett bra liv ifall det skulle vara syringomyeli?

Togs inget CSF-prov för antibiotikan kunde störa ut det(?).
Nej det finns ingen botande behandling bara symtomlindrande. Oftast i form av smärtstillande Pregabalin och ibland i kombination med NSAID eller kortison.
Om symtomen är uttalade är det sällan hunden blir bra. Men först måste man såklart ställa diagnosen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
1 251
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
1 015
Relationer Spinoff från dejtingtråden.... Enligt en nyare forskningsrapport utförd i Norge så är det ett vanligt fenomen att kvinnor söker en... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 338
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka