Bukefalos 28 år!

systemkamera likvärdig Nikon D80?

tralala

Trådstartare
Jag har en vän som är sugen på att köpa en systemkamera och vill ha en som är likvärdig med min Nikon D80 (auto-fokus motor framförallt). Jag är inte särskilt insatt i systemkameror förutom min D80 :p Vad jag har förstått så är Nikon D90 likvärdig D80:n, förutom att den är mkt dyrare.
Finns det några andra likvärdiga Nikonkameror? Likvärdiga kameror av annat märke än Nikon? (Märket spelar ingen roll, men jag har bara kunnat föreslå Nikonkameror eftersom jag inte känner till modellerna hos de andra märkena)

Tacksam för all hjälp som kan fås :)
 
Sv: systemkamera likvärdig Nikon D80?

Vill hon ha en Nikon och ha autofokus i huset är D90 det enda alternativet. Eller ja det finns ju flera alternativ men då blir det ännu dyrare än D90.

D90 är efterföljaren till D80, den har till skillnad från D80 live view, filmfunktionen, snabbare bps, högre iso, fler megapixlar, större skärm. Men enligt mig är den bästa förbättringen att den har en bättre sensor. Samma sensor som sitter i d300.

Om detta inte spelar någon roll för att D90 är för dyr har man väl tre alternativ. Begagnad D80, en av Nikons andra instegsmodeller eller ett annat märke.

Varför är det viktigt med sensor i huset? Har hon många gamla objektiv hon kommer använda. Som det ser ut på marknaden idag finns det många objektiv som har af så det kommer inte bli ett problem om hon inte har jättestora krav på optik eller köper mycket begagnat.

Har tyvärr inte heller koll på andra märken än Nikon
 
Sv: systemkamera likvärdig Nikon D80?

Fördelen med autofokus i huset är att objektiven till kameran är billigare än dom objektiven med inbyggd AF.

Har en D60 och ångrar att jag inte lade till några tusenlappar när jag handlade den och köpte en D80 i stället. Hade sparat in dom ganska snabbt när man ska köpa nya objektiv.
 
Sv: systemkamera likvärdig Nikon D80?

Jag har en Nikon D40, den är rätt bra för nybörjare om man ska börja pilla på en systemkamera. Men jag vet inte om den fortfarande säljs, jag har haft min rätt länge nu.
 
Sv: systemkamera likvärdig Nikon D80?

Jag har en Nikon D40, den är rätt bra för nybörjare om man ska börja pilla på en systemkamera. Men jag vet inte om den fortfarande säljs, jag har haft min rätt länge nu.

Det är en bra nybörjarkamera, D40 var min första kamera. Dock är den varken jämförbar med D80 eller utrustad med af i huset vilket var vad ts frågade efter :)
 
Sv: systemkamera likvärdig Nikon D80?

Canon 40D ( INTE att förväxla med nikon D40 som är en riktigt nerbantad basmodell) är ungefär likvärdig med en D80. 10mp, skarp sensor, alla "bra" funktioner. går att få tag i rätt billigt, men tekniken har sprungit iväg rätt duktigt och för tillfället gör du nog eg bäst i att investera i något nyare istället, tex en Nikon D90 eller canon 500D. (50D är inte värt det)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp