Systemkamera!! X)

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Paoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 013
P

Paoo

Hej ! ^__^ Det e så att jag håller på att spara till en systemkamera, och jag vill ha en Nikon för att dom är så enkla och jag har fotat lite med en sån ^^
Men jag undrar om det är någon som har en Nikon d60 - en sån som jag har tänk köpa. Om du har en sån/Har fotat med en sån så hur tkr du att den funkade? :) Svara gärna ^^

Sv: Systemkamera!! X)

Nu har jag inte en Nikon utan en Canon. Undrar om du har fotat med en Canon? Själv har jag en 400D och den är otroligt lätt och smidig att lära sig. Tycker det är en riktigt bra nybörjarkamera :)
Fast du kanske inte är nybörjare? :o :angel:

Min funkar alldeles utmärt :D Enkla menyer, lätthanterad, lättviktad, smidig o tar superbra bilder. Snabb, lätt att lära sig....

Du kan se bilder jag tagit här: klicka på galleri

Jag har precis köpt en ny systemkamera en Nikon D80 som jag är super nöjd med som jag vberkligen kan rekomendara:D

Tänk på att D60, liksom D40 inte har AF motor i huset. Jag antar dock att D60 liksom D40 ändå är en utmärkt kamera. Om jag stod och skulle välja en Nikon, snäppet över D40, skulle jag skippa D60, och ta D80 istället. Otroligt prisvärd just nu, och med AF motor och fler fokuspunkter.
AF motorn gör att du kan köpa billigare objektiv.

Har en Nikon D80 och jag är jätte nöjd. Det är verkligen roligt att använda den. Tycker att den passar rmig bra. Tycker att de när lätt använd. Har köpt till en lös blixt och klurar på stativ till mitt andra objektiv. :banana:

Min kompis har en Cannon och hon är super nöjd.

Så prova lite olika hur dom är att hålla i hur dom tecknar bilder, färger på bilden, focus, och hur lätt använd kameran är.

Kan tillägga att jag har en D40 (fast den säljs idag..). Har nyligen uppdaterat mig till en D300, vilket är en fullkomligt fantastisk kamera. Bara älskar den, men skulle jag köpa en budgetvariant skulle det definitivt bli D80 i dagsläget, alternativt en begagnad proffskamera.
Älskar Nikon. :love:

Jag har fotat med Nikon D40 men är ägare till en Canon EOS 400D.
Även fotat med en Canon EOS 350D. Jag är helt fast vid canon och föredrar dessa kameror.

Dom är MINST lika lätta att lära sig.

Du har fler fokuseringspunkter på Canon, vad jag kunde läsa mig till hade nikon bara 3 och jag har hela 9 st. Lätthet är inte heller alltid till fördel vid systemkamera anser jag, är det för lätt så skakar man mer än vid lagom tyngd.

Min sambo som aldrig rört en systemkamera innan i sitt liv fotar snygga kort med min kamera och har lärt sig mer eller mindre helt själv hur den fungerar förutom jag har lärt han fåååå småsaker t ex fokuseringspunkternas verkan.

Jag har fotat med Nikon D40 men är ägare till en Canon EOS 400D.
Även fotat med en Canon EOS 350D. Jag är helt fast vid canon och föredrar dessa kameror.

Dom är MINST lika lätta att lära sig.

Du har fler fokuseringspunkter på Canon, vad jag kunde läsa mig till hade nikon bara 3 och jag har hela 9 st. Lätthet är inte heller alltid till fördel vid systemkamera anser jag, är det för lätt så skakar man mer än vid lagom tyngd.

Min sambo som aldrig rört en systemkamera innan i sitt liv fotar snygga kort med min kamera och har lärt sig mer eller mindre helt själv hur den fungerar förutom jag har lärt han fåååå småsaker t ex fokuseringspunkternas verkan.

Canon eller Nikon är som sagt en smaksak.
D80 har 11 fokuspunkter. Jag håller helt med dig om att 3 är lite lite.
Håller dessutom med om att lätthet inte alls behöver vara en fördel.
Nu när jag vant mig lite vid D300 börjar den kännas för lätt, och D40 känns som en leksak. Ska nog skaffa ett batterigrepp till D300.

Sen finns det faktum att Canon har bättre bildupplösning än Nikon. Dessutom har Canon bildstabilisator, vilket saknas hos Nikon.

Jämför man med D80 så har ISO upp till 3200 medans canon och d60 endast har till 1600.
Nikon har även fördelen med inställbar självutlösare, alltså man kan välja på olika tider medans Canon bara går att ställa på 10 sek.
Sen är faktiskt Nikon tyngre än Canon.

Självklart är det en smaksak vad man gillar mest. :)
Jag själv föredrar Canon, men Nikon har ju också sina fördelar.

Sen finns det faktum att Canon har bättre bildupplösning än Nikon. Dessutom har Canon bildstabilisator, vilket saknas hos Nikon.

Jämför man med D80 så har ISO upp till 3200 medans canon och d60 endast har till 1600.
Nikon har även fördelen med inställbar självutlösare, alltså man kan välja på olika tider medans Canon bara går att ställa på 10 sek.
Sen är faktiskt Nikon tyngre än Canon.

Självklart är det en smaksak vad man gillar mest. :)
Jag själv föredrar Canon, men Nikon har ju också sina fördelar.

Kvaliteten på MP är viktigare än antalet... Nikon har bättre brushantering än Canon vad jag sett. Det är viktigt att inte stirra sig blind på antalet MP, fler är inte alltid bättre, utan kvaliteten. Sen hänger det ju på vad man ska göra med bilderna.

där maddick, håller jag inte med dig, 450D är kungen av brusreduceringen på instegsmarkanden just nu, där olympus och sony slåss om att vara sist. med detta sagt, är nikon d60 ingen dålig kamera. bara det att jag inte valde den då folk verkar ha problem med kitobjektivet och af-motorn verkar gå sönder.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page19.asp

dpreview.com är fö en sida alla som ska köpa digitalkamera bör titta på.

stora fördelen med d60 enl mig, är att den har inbyggd af-assist lampa.

fördelen med 450D är iofs att den kan ta raw + jpeg FINE samtidigt, nikon kan bara ta jpeg basic och raw samtidigt.

Senast ändrad:

Jag sitter här md en D60. Jag är både nöjd och Inte nöjd.

Jag trodde det skulle bli bättre bilder för så många tusenlappar, men den klarar ändå inte skymning och mulet väder. Nu givetvis vet jag att det beror på fotografen men bara till viss del. I funktionen Auto tycker jag en så dyr kamera skall fota skarpt på stillastående objekt även om det är mulet. Bleka suddiga bilder blir det för min del. Dessutom så tycker jag inställningarna "hoppar" lite, lever sitt eget liv så som jag inte bestämt det. Har jag ställt in ett önskemål så vill jag att det skall vara så även nästa gång jag startar kameran i det läget.

Men det är ju annars en väldigt rolig kamera, det finns kanske ingen kamera som skulle leva upp till vad jag skrev ovan. Jag vet inte. Det kanske bara är bättre optik som behövs. Men i bra ljus, så tar den jättebra bilder i Auto.

fördelen med 450D är iofs att den kan ta raw + jpeg FINE samtidigt, nikon kan bara ta jpeg basic och raw samtidigt.
Vilken Nikon?

Vad gäller brusreducering är jag nog på större kameror än "instegskameror" inser jag, eftersom det är de jag tittar på...

Jag sitter här md en D60. Jag är både nöjd och Inte nöjd.

Jag trodde det skulle bli bättre bilder för så många tusenlappar, men den klarar ändå inte skymning och mulet väder. Nu givetvis vet jag att det beror på fotografen men bara till viss del. I funktionen Auto tycker jag en så dyr kamera skall fota skarpt på stillastående objekt även om det är mulet. Bleka suddiga bilder blir det för min del. Dessutom så tycker jag inställningarna "hoppar" lite, lever sitt eget liv så som jag inte bestämt det. Har jag ställt in ett önskemål så vill jag att det skall vara så även nästa gång jag startar kameran i det läget.

Men det är ju annars en väldigt rolig kamera, det finns kanske ingen kamera som skulle leva upp till vad jag skrev ovan. Jag vet inte. Det kanske bara är bättre optik som behövs. Men i bra ljus, så tar den jättebra bilder i Auto.

Kanske läge att lära sig fota lite med annat än Auto. Jag får inte heller bra bilder i Auto-läge. Vad har du för objektiv? Är det VR på det? Det är SVÅRT att fota i dåligt ljus, är kameran på auto så tar den gärna lång slutartid = suddigt om du inte har stativ eller tillräcklig tid mot brännvidden och kanske VR.

Prova att använda P istället och se hur det blir. Kolla hur din kamera mäter hur den ska exponera, mäter den hela bilden eller kan du ställa om så den mäter på en viss punkt t.ex. Det gör jättestor skillnad på bilden.

Förmodligen ger D80 mest valuta för pengarna om du inte tänker köpa en D40 som i princip är gratis i relation till vad den kan åstakomma. Jag har alltid med mig en D80 som backup till mina D200 på jobb och den är kanonbra.

Passa på att köpa D80 innan den slutas säljas helt är mitt tips.

Ren nyfikenhet. Men jag är till 100% säker på att min Nikon D60 har bildstabilisator. eller har jag missat något där?? :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 452
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 336
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k... 2
Svar
28
· Visningar
2 025
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur