T-märkning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hallonboll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 812
H

Hallonboll

Hej jag är lite nyfiken på när en häst blir triangelmärkt, vilket skick? Regler och bestämmelser?

Sv: T-märkning

Hästar blir triangelmärkta om dom inte håller för ridning, tror jag att det är :)

En häst kan bli triangelmärkt om man kommer överens med vererinär och försäkringsbolag om att hästen inte kommer kunna användas till ex. tävling längre. Man ordnar då med alla papper och sedan hämtar man upp kväve som veterinären kommer ut och använder för att triangelmärka.

Vet. rakar ett litet ställe på låret och märker sedan. Hästen verkar inte känna av det alls.

Efteråt får ägaren ut en del av hästens värde på försäkringen, är det 80% (?) och hästen får inte tävlas. Kan hästen promenadridas så är det ok.

Triangelmärkningen är alltså ett sätt för försäkringsbolaget att veta att du inte får ut pengar för sign häst trots att den senare går att använda fullt ut.

Regler och bestämmelser hittar du i respektive försäkringsbolags villkor (brukar finnas på hemsidorna).

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 094
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 291
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 836
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår