Ta bort 3-årig hund?

Verkar vara ett vanligt argument numer för att avliva hundar. Friska hundar lider inte heller som döda och tyvärr används samma argument i dessa fall. Jag förhåller mig tveksam till om det är ett hållbart argument och lutar mer åt att det används för att ägaren ska få frid, snarare än för att hunden ska få detsamma.
En frisk stabil hund i ett bra hem lider såklart inte, en frisk ostabil hund som hamnar i ett kunnigt hem behöver såklart inte heller lida men det gäller ju att hitta ett sånt hem. Vad gör man om det inte dyker upp? Chansar?

I bästa fall blir det bra, i värst fall kan det bli riktigt dåligt. Det har gått en "följetong" på Facebook nu om en 6-årig hund som verkar ha haft ganska allvarliga beteendeproblem under hela sitt liv, bland annat har den nära till bett. Nu är den "räddad" av en 19-årig tjej och hittills verkar det väl gå sisådär, i bästa fall får nog hunden somna in innan den skadar dem allvarligare eller dödar någon av deras andra hundar. I värsta fall får den en "chans" hos någon annan. När är det nog för en sådan hund?
 
En frisk stabil hund i ett bra hem lider såklart inte, en frisk ostabil hund som hamnar i ett kunnigt hem behöver såklart inte heller lida men det gäller ju att hitta ett sånt hem. Vad gör man om det inte dyker upp? Chansar?

I bästa fall blir det bra, i värst fall kan det bli riktigt dåligt. Det har gått en "följetong" på Facebook nu om en 6-årig hund som verkar ha haft ganska allvarliga beteendeproblem under hela sitt liv, bland annat har den nära till bett. Nu är den "räddad" av en 19-årig tjej och hittills verkar det väl gå sisådär, i bästa fall får nog hunden somna in innan den skadar dem allvarligare eller dödar någon av deras andra hundar. I värsta fall får den en "chans" hos någon annan. När är det nog för en sådan hund?
Jag diskuterade argumentet som sådant. En död hund lider inte verkar fungera som argument i de flesta fall numer.
I aktuellt fall rekommenderar jag definitivt att man tar reda på varför en ung hund är påtagligt stel i rygg och bakparti istället för att använda ovanstående (fåniga) argument.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 209
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 680
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp