Ta bort broddarna

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lafantasta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 654
L

lafantasta

Hej och hå nu är vintern absolut över och broddarna ska bort,, kan jag göra det själv eller måste jag vänta på hovslagaren??? Påverkar det hästar att man tar bort broddarna själv??? :bump:

Sv: Ta bort broddarna

Jag brukar ta bort broddarna själv. de knöliga är ju bara att de sitter så förbaskat hårt. så i år får jag nog kalla på farbror hovslagare:rofl:

Det borde man ju kunna göra själv, med tanke på att man kan skruva på en som har farit av?

Om du lyckas få bort dem så kan du såklart göra det själv.
Vad menar du med att det skulle kunna påverka hästen?

Jag fick hjälp av en kompis :D eftersom jag är så förbannat klen *host* men inte har jag märkt att det skulle ha påverkat honom på något sätt...

Får du bort dem själv så är det bara att skruva ut dem. Det ska väl inte vara några större problem om man har rätt verktyg och de inte är för snedslitna(då fäster inte broddnyckeln tillräckligt..)

om du trycker ner broddarna i läderbalsam eller något annat kletigt fett innan du skruvar i broddarna så glider de ur efter en hel vinter ;p (i vanliga fall brukar de ju rosta fast:S)

micra skrev:

ehm jag vet inte riktigt va jag menade med påverka :o :o :o tacvk för alla svar

haha är det här ett skämt eller?
klart du kan ta bort broddarna själv, om de inte sitter för hårt vill säga (kan de göra om hästen haft broddar hela vintern).
påverkas din häst på sommaren oxå då? för då har den ju inga broddar :smirk:
jag broddar i regel varje dag på vintern, dvs mkt av o på me broddarna o jag har inte märkt att mina hästar tagit nån skada av det ;)

Självklart att du kan brodda av själv. Men det får ta sin tid, vissa broddar är nedslita lite "rund hets varning" på. Dom är skitsvåra att få bort men det går om man testa med alla knep:smirk: Ha en sånhär speciell broddnyckel och en vanlig skiftnyckel så ska det väl gå. Dom där runda omöjliga broddarna, kan du försöka fila lite fyrkantiga med en vanlig rasp.

micra skrev:

Jag undrar också hur det ska kunna påverka? jag har skruvat i och ur brodden hela vintern (när vi har åkt transport och hoppat osv), skulle det påverka? :confused:

Jag vet att hästens rörelsemönster och belastningsförhållanden (i benet)påverkas av broddar. Eftersom då hästen slår ner hoven glider den normalt någon centimeter innan den blir helt uppbromsad. Sen hur stor friktionen blir är beroende på underlag och om den är broddad.

Vid en stark broddning el. uppbromsning, bromsas skenans framåtvinkling.(som vid normalaförhållanden skall följa med hästens rörelsemönster i dens vinkling frammåt i en jämn fart).

Har du skruvat i dem själv är det väl bara att ta bort dem. Om hovis skruvat i dem kanske de sitter för hårt.

Har det blivit lite trend att inte brodda själv nu förresten? Vi skruvar alltid i dem själva och tar bort efter varje ridpass. Iaf bak. Fram har brukar jag låta dem sitta kvar.

Julle skrev:
Har du skruvat i dem själv är det väl bara att ta bort dem. Om hovis skruvat i dem kanske de sitter för hårt.

Har det blivit lite trend att inte brodda själv nu förresten? Vi skruvar alltid i dem själva och tar bort efter varje ridpass. Iaf bak. Fram har brukar jag låta dem sitta kvar.

Samma här..

Jag fick bort mina själv. Använde mig utav en sådan där som ger lite mera krafft. Broddnyckel heter det. Funkade smidigt tyckte jag, behövde inte ta allt för hårt.

jag både tar i och ur mina varje år, har aldrig märkt att hästen tagit illa vid sej...:angel:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 932
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 445
Senast: Kristall10
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka