Ta bort färg med varmluftspistol?

En varmluftspistol är eg inte så lämpad för jobbet eftersom den kräver bra handlag och stor försiktighet..

vill du värma bort färg så är en speedheater bättre för jobbet.
Visst funkar varmluftspistolen men inte optimalt och som sagt kan det börja brinna.
Färgborttagningsmedel är skonsammare. Inte heller giftigt.

Vad är det för slags dörr? Gammal, modern? Kan den vara lackad?
Det är en gammal dörr. Snickaren som lagade den trodde att den var lika gammal som huset, dvs 1800-tal.
Jag ska höra med proffsen innan jag börjar... :)
Det enda jag egentligen vill i sammanhanget är att nästa färg jag målar med ska sitta kvar längre än ett par år innan den börjar forma stora bubblor, spricka och trilla av.... 😬
 
Solbubblor - tror jag inte.
Fuktbubblor - mycket möjligt.
Linoljebubblor - också en möjlighet.
Kådbubblor - absolut också en möjlighet.

Har precis läst på om olika orsaker till att färg bubblar. Tyvärr vet jag inte hur jag ska lösa det.... :cautious:
 
Det är en gammal dörr. Snickaren som lagade den trodde att den var lika gammal som huset, dvs 1800-tal.
Jag ska höra med proffsen innan jag börjar... :)
Det enda jag egentligen vill i sammanhanget är att nästa färg jag målar med ska sitta kvar längre än ett par år innan den börjar forma stora bubblor, spricka och trilla av.... 😬
Detta kanske låter lite oförskämt... men. Har du målat linoljefärgen tillräckligt tunt? Den ska ju inte täcka förrän efter ett par lager och man ska måla så tunt att man nästan tycker det är löjligt.
 
Det är en gammal dörr. Snickaren som lagade den trodde att den var lika gammal som huset, dvs 1800-tal.
Jag ska höra med proffsen innan jag börjar... :)
Det enda jag egentligen vill i sammanhanget är att nästa färg jag målar med ska sitta kvar längre än ett par år innan den börjar forma stora bubblor, spricka och trilla av.... 😬
Du för den fram och tillbaka över färgen du vill ta bort med ett par dm avstånd tills färgen mjuknar. Jobba med skrapan samtidigt som du värmer så märker du om du behöver värma mer för att färgen ska lossna och du bränner heller ingenting. Den är väldigt enkelt att använda.
 
Detta kanske låter lite oförskämt... men. Har du målat linoljefärgen tillräckligt tunt? Den ska ju inte täcka förrän efter ett par lager och man ska måla så tunt att man nästan tycker det är löjligt.
Nej, jag har säkerligen målat den lite för tjockt, även om jag var medveten om att man skulle måla den supertunt. Men det förklarar ju inte varför den blå färgen som dörrarna var målade med tidigare OCKSÅ bubblade.... :confused:
 
Nej, jag har säkerligen målat den lite för tjockt, även om jag var medveten om att man skulle måla den supertunt. Men det förklarar ju inte varför den blå färgen som dörrarna var målade med tidigare OCKSÅ bubblade.... :confused:

Bäst tycker jag är att skrapa helt rent om man inte vet vad det är för färg under. Sen går det tyvärr inte att slarva med linoljefärg, det straffar sig fort.
 
Nej, jag har säkerligen målat den lite för tjockt, även om jag var medveten om att man skulle måla den supertunt. Men det förklarar ju inte varför den blå färgen som dörrarna var målade med tidigare OCKSÅ bubblade.... :confused:
Aja baja :D Grundregel 1 med linoljefärg är TUNT& tunt. Annars kan du få problem (och det har du ju fått... ;)n)

Nu är jag på tunn is iom att jag inte sett dörren IRL.
Men kan det vara så att den nya färgen löser upp den gamla?

Jag tror faktiskt att all gammal färg måste bort. Om du inte kan få nån att bedöma vad det är för sorts färg du målar över?
 
Aja baja :D Grundregel 1 med linoljefärg är TUNT& tunt. Annars kan du få problem (och det har du ju fått... ;)n)

Nu är jag på tunn is iom att jag inte sett dörren IRL.
Men kan det vara så att den nya färgen löser upp den gamla?

Jag tror faktiskt att all gammal färg måste bort. Om du inte kan få nån att bedöma vad det är för sorts färg du målar över?
Jo, jag förstår att linoljefärg ska vara supertunt målad.

Jo, jag tror också att all färg måste bort. Speciellt som "bubbelproblemet" har funnits där också innan jag målade med linoljefärgen. Dessutom har dörren HELA tiden läckt någon typ av brun vätska som ingen hittills har kunnat tala om för mig vad det är. Den tränger fram på olika ställen genom alla färglager. När jag läser om olika typer av bubblor man kan få, tänker jag kåda och/eller fukt...
 
Jo, jag förstår att linoljefärg ska vara supertunt målad.

Jo, jag tror också att all färg måste bort. Speciellt som "bubbelproblemet" har funnits där också innan jag målade med linoljefärgen. Dessutom har dörren HELA tiden läckt någon typ av brun vätska som ingen hittills har kunnat tala om för mig vad det är. Den tränger fram på olika ställen genom alla färglager. När jag läser om olika typer av bubblor man kan få, tänker jag kåda och/eller fukt...
Kåda verkar helt osannolikt med tanke på dörrens ålder. Fukt beter sig inte heller sådär.

Däremot kan det vara nån sorts olja som nån använt? Kan du torka upp vätskan på typ ett hushållspapper för att se om den verkar fet?

Lut skulle ju ta bort även fett? Finns massor på nätet om att luta av möbler - som var så populärt ett tag ( kräk!) och mänger av möbler förstördes för all evighet...

Vilket projekt du har!
(spännande är det också :) )
 
Kåda verkar helt osannolikt med tanke på dörrens ålder. Fukt beter sig inte heller sådär.

Däremot kan det vara nån sorts olja som nån använt? Kan du torka upp vätskan på typ ett hushållspapper för att se om den verkar fet?

Lut skulle ju ta bort även fett? Finns massor på nätet om att luta av möbler - som var så populärt ett tag ( kräk!) och mänger av möbler förstördes för all evighet...

Vilket projekt du har!
(spännande är det också :) )
Tänkte bjuda på lite bilder... Här är bild på det bruna joxet som tränger ut. De lite
20230411_182844.jpg
större klumparna är halvhårda, smått klibbiga och luktar inget speciellt.
 
Vad den färgen är vet jag inte, men enligt målaren skulle det gå att måla på vad som helt med linoljefärg. Jag har målat över samma färg på en annan dörr med oljefärg, och det har inte varit några som helst problem. Helt ärligt tror jag att problemet ligger mer än ett lager ner på pardörren, och mer än så kan jag ju inte se....
På en så gammal dörr skulle jag helt klart måla med linoljefärg i första hand. Risken om du använder något annat är att du råkar stänga inne fukt och sedan har du inte längre någon dörr kvar, om du har otur. Även om det kan ta några år.

Och här är sönderpetad bubbla plus några mindre hela bubblor.
Visa bifogad fil 116500
Det jag tänker på här är att det inte riktigt ser ut som att färgen under den gula är linoljefärg. Alternativt linoljefärg som är målad alldeles för tjock. Det ser heller inte ut som att det är den nya färgen som orsakar problemen, utan färgen under. Linoljefärg är ju bra till mycket och fäster mycket riktigt på typ allt, men om underlaget inte sitter kvar så kommer linoljefärgen inte heller göra det. Vad som håller på att tränga igenom på tidigare bilder har jag verkligen ingen aning om, men jag skulle säga att det är ytterligare en anledning till att skrapa rent hela dörren.

Och, på tal om din första fråga, så skulle jag personligen inte använda en vanlig värmeluftspistol för att skrapa bort färg. Den är svår att rikta rätt och det kan lätt bli alldeles för varmt eftersom den värmer upp en väldigt liten yta åt gången. Använd hellre en speedheater.
 
Om du har tillgång till en bra värmepistol så kör på det. Jag har skapat flera möbler med hjälp av det (eftersom min snickar- och målarpappa sa att det är så man gör 😇) och det har funkat utmärkt. Visst, det kan säkert börja brinna, men man måste ju inte stå och värma på samma fläck länge samtidigt som man tittar åt ett annat håll. Är man lite vaken verkar det svårt att få det att gå så långt. Jag har iofs lyckats få en marängpaj att brinna med öppen låga i ugnen, så jag kanske inte är att lita på när det gäller eld 😂
 
Jag har skrapat dörrar och lister med varmluftspistol. Vinkla den så du blåser lite längs med träet och rör den sakta framåt. Inte rakt ner på samma fläck hela tiden. Färgen ska bli lagom mjuk för att släppa enkelt när du skrapar, beroende på färgtyp kan den bubbla, rynka sig eller ändra färg. Börja med lägre värme på längre avstånd och testa dig fram så märker du vad som är lagom mängd värme för din färg och hur du ser när den är skrapmogen. Har du inte lättantändliga saker kring dig är det inte farligt om du håller koll på vad du gör. Är det flera färglager som kräver olika värme kan det vara ide att köra en vända till för att ta nästa färg. En liten skrapa med rundade och spetsiga skär utöver den vanliga raka underlättar om det är hyvlade profiler du ska få ren.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har berättat om min konstiga gamla pardörr förr. Den som färgen bubblar på, och den som "läcker" någon mystisk vätska genom färgen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 058
Senast: ptr
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 340
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 181
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp