Bukefalos 28 år!

Ta bort häst

W

Wiike

Vad kostar det att ta bort en häst? Hur går det till om man inte fått passet till den? Måste man ha pass för att de ska få avlivas eller så?

Hjälp :confused:
 
Sv: Ta bort häst

Du kan hitta info på www.svensklantbrukstjanst.se. Det behövs intget pass för att ta bort hästen med deras hjälp. Priset beror på hästens storlek. Vår B-ponny kostade ca3000 med avlivning och hämtning.
 
Sv: Ta bort häst

Okej. Tack.

Fel ände av landet?

Måste nog till klinik/liknande. Kostnad?
 
Sv: Ta bort häst

Jag lämnade min häst på Åby ATG-klinik. Det kostade 3.400:- har jag för mig, men den hästen behövde mycket lugnande innan.. ing och kolla med din närmsta ATG-klinik, de vet och de tar emot för avlivning.

http://www.hastklinikerna.se/

Lycka till!
 
Sv: Ta bort häst

Jag kontaktade markägare och fick tillstånd därifrån att begrava hästen där. Tog sedan ut en besiktningsman som kontrollerade platsen. När den godkändes kontaktade jag vet och grävmaskin.
Detta gick på runt 1000kr sammanlagt. Hon hade inte heller något pass, har de inget pass så får de ju inte gå till slakt. men vanlig avlivning är ju så klart okej.
 
Sv: Ta bort häst

Kan man typ kremera en häst och få askan att sprida? Så som man kan göra med människa? (vill ha en urna)
 
Sv: Ta bort häst

Wiike skrev:
Kan man typ kremera en häst och få askan att sprida? Så som man kan göra med människa? (vill ha en urna)

Ja, det kan man göra, men jag har för mig att priset är ca 11 000 - 15 000 för en stor häst. De ombesörjer det på Ultuna.

Annars kan du ta ut vet och avliva med spruta, kostar ca 2 000 kr, sedan ringa svensk lantbrukstjänst, eller vilka är det nu som kör i Stockholm? som hämtar kroppen. Det kostar 5 000 kontant betalning.

Dem kan även ombesörja avlivning
 
Sv: Ta bort häst

Har du funderat på trotjänaravlivning? De kommer ut och tar hästen med bult och tar hand om kroppen. Nackdelen är att den måste avblodas på plats.

Du kan söka på gula sidorna på nödslakt så kommer företaget som finns på södra sidan av stan upp. Kostade för två år sen i runda slängar 3000.
 
Sv: Ta bort häst

man snittar halsen på dom och tömmer dom på blod.
 
Sv: Ta bort häst

Usch :( Sånt vill man inte se ju!
Dessutom lär väl stallplan se ut därefter?

Och hur reagerar andra hästar runt om? :confused:
 
Sv: Ta bort häst

Wiike skrev:
Kan man typ kremera en häst och få askan att sprida? Så som man kan göra med människa? (vill ha en urna)


Man får inte sprida aska "hur som helst", även detta kräver tillstånd - som jag tror är ganska svårt att få. När en människa kremeras så grävs askan ner i minneslunden, man får som anhörig inte vara med och får alltså inte veta den exakta platsen.
 
Sv: Ta bort häst

Njae tänkte mest bevara askan i en urna själv.
 
Sv: Ta bort häst

Wiike skrev:
Usch :( Sånt vill man inte se ju!
Dessutom lär väl stallplan se ut därefter?

Och hur reagerar andra hästar runt om? :confused:

Man använder nog inte gärna stallplan utan lite vid sidan om. Det kan vara lämpligt att lägga torv över och sen hoppas på att det kommer regn.

Hur som helst är det det vanligaste. Hästen räknas inte som död utan avblodningen så den måste ske om man använder bult. Vilket många tycker är att föredra.

Alternativet är ju att åka med hästen till slakteriet men återigen, det finns de som inte tycker om den tanken.
 
Sv: Ta bort häst

Wiike skrev:
Usch :( Sånt vill man inte se ju!
Dessutom lär väl stallplan se ut därefter?

Och hur reagerar andra hästar runt om? :confused:

slaktarn har iallafall alltid sagt till mig att jag kan gå om jag vill vid själva avblodningen, vilket jag gjort oxå, eftersom jag inget mer kan göra för varken slaktare eller häst.
Jag har vid tillfällen då hästen är kapabel till att förflyttas valt en bra plats, tex gödselplatta eller nära ett dike, då märkts knappt blodet, annars så är det bara att täcka med snö/sand, det försvinner ganska fort oftast.
Jag har då aldrigt märkt av att hästar har reagerat, och då en gång så avblodades hästen precis i grindhålet till hagen.
Jag föredrar bultning framför spruta.
Och vill du inte vara med vid avlivningen så kanske det finns någon annan som kan hjälpa dig med det. Ingen ska behöva vara med om man inte vill tycker jag. Jag håller både mina egna och andras hästar.
Hästarna är vana vid mig, jag är mat tanten som bara ska mata dom är troligtvis det sista dom tänker med mulen i havren
 
Sv: Ta bort häst

Okej.. om man väljer detta vad ska man ha klart innan de kommer?
Hur ordnar man utdömning (om det behövs) och måste man ha pass mm?
 
Sv: Ta bort häst

Eftersom hästen inte är försäkrad så behöver den inte dömas ut, du beslutar själv om slakt av din häst, på vilka grunder du vill.

Bara att ringa och få en tid, de brukar vara ganska snabba, man får tid inom ett par dagar. Och de brukar föredra tidigt på morgonen.
 
Sv: Ta bort häst

Wiike skrev:
Okej.. om man väljer detta vad ska man ha klart innan de kommer?
Hur ordnar man utdömning (om det behövs) och måste man ha pass mm?

man kan antingen betala kontant eller faktura. tror man ska betala den inom 10 dagar. Nått annat behöver du inte ha klart, en del vill att man har ryckt av skorna på hästen. annars kan man ju göra sånt man känner att man vill, en sista rykt, klippa tagel, mata med massa gottis för hästen mm.
Utdömning i akuta fall sker ju på plats av veterinär, annars så döms hästen ut av klinikveterinärer, vissa döms ut på en gång medans andra skador kräver behandling innan en utdömning.
har aldrig avlivat häst utan pass dock, men det är oväsentligt om hästen ej skall användas till livsmedel och det är väl ändå inget du tänkt dig med tanke på att du var inne på aska?
 
Sv: Ta bort häst

Ska ringa och höra med dem helt enkelt..

/wiike- långt ifrån lycklig
 
Sv: Ta bort häst

Vi avlivade en hund för många år och jag ville absolut INTE vara med. Efteråt hade jag jätteångest, tänk om den inte var död, tänk om den varit förtvivlad innan den dog m.m.
Efter det har jag varit med på alla avlivningar av våra djur. Visst är det lite äckligt med avblodningen, men man förstår ju samtidigt att nu är livet släckt.
Den största sorgen har jag känt innan djuren dött. När man ser dem efteråt så är de så fina, de ser så fridfulla ut.
Med den bilden på sin näthinna är det lättare att bearbeta sorgen efter en kär vän. Man vet hur det gått till och man fantiserar inte om en massa hemskheter.
Jag har sagt adjö i stallet, bett någon leda ut hästen och sedan gått ut å klappat & tittat på dem efter att blodet tömts. Sedan har jag gått iväg när de lastar hästen i kontainern.

Tröstkram till dej!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
Svar
6
· Visningar
82
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 151
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Freazer
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
515
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp