Bukefalos 28 år!

Ta bort häst

Sv: Ta bort häst

Wiike skrev:
Usch :( Sånt vill man inte se ju!
Dessutom lär väl stallplan se ut därefter?

Och hur reagerar andra hästar runt om? :confused:

de är så säkra och försiktiga.
de blodar inte ner någonstans, de gör rent efter sig.
du behöver inte vara med.
vi hade en häst som skulle avlivas.
de kom och gjorde det när vi var på jobbet/skolan så vi slapp se.
när vi kom hem syndes ingenting, de hade gjort rent och lämnade inte ett spår efter sig!
 
Sv: Ta bort häst

Det är nog olika för jag har varit med på 4 avlivningar och vi har alltid fått göra rent själva. Vi har spolat med vatten, då späs det ut å försvinner ner i marken.
 
Sv: Ta bort häst

bonde skrev:
Vi avlivade en hund för många år och jag ville absolut INTE vara med. Efteråt hade jag jätteångest, tänk om den inte var död, tänk om den varit förtvivlad innan den dog m.m.
Efter det har jag varit med på alla avlivningar av våra djur. Visst är det lite äckligt med avblodningen, men man förstår ju samtidigt att nu är livet släckt.
Den största sorgen har jag känt innan djuren dött. När man ser dem efteråt så är de så fina, de ser så fridfulla ut.
Med den bilden på sin näthinna är det lättare att bearbeta sorgen efter en kär vän. Man vet hur det gått till och man fantiserar inte om en massa hemskheter.
Jag har sagt adjö i stallet, bett någon leda ut hästen och sedan gått ut å klappat & tittat på dem efter att blodet tömts. Sedan har jag gått iväg när de lastar hästen i kontainern.

Tröstkram till dej!

Fint svar. Jag börjar lipa. Har väldigt svårt att förstå hur det kommer kännas den dan det blir aktuellt...
 
Sv: Ta bort häst

nu i vintras var senast jag va med och avliva, och medans jag gick tillbaka till stallet och lämnade grimma + "tröstade" ägaren så stod slaktarn och försökte sparka över så mkt snö som möjligt för att det inte skulle synas :love: men jag sa att jag tar skyffel och fixar det där.
 
Sv: Ta bort häst

*KL*

Tänker ge honom en ny fin grimma att ha på sig. Bada honom och knoppa hans man. Göra honom riktigt fin för han älskar bli fin och ta massa fina kort på honom innan han får somna. Sen kommer grimman få hänga hemma på väggen som ett minne med kort på honom.

*försöker samla mod*
Tänker hålla honom själv och en kompis har lovat vara med.
 
Sv: Ta bort häst

Styrkekramar till dig!!! Det är svårt och jobbigt, men jag anser själv att det kan vara bra och vara med och se att det går fort och faktiskt inte är så farligt....
 
Sv: Ta bort häst

vet du vad jag gjorde med min allra första egna ponny när jag fick ta bort henne för 4 år sen, jag klippte av hela hennes svans och flätade den och den kan man ha på väggen tillsammans med prisrosetter och fotografier :love:
och tilläggas ska att min mamma var den som hade svårast att berabeta ponnyns död eftersom hon inte fick vara med och se att allt gick så bra som det kunde trots kalabaliken
 
Sv: Ta bort häst

Jag höll själv första gången, vände mig bort precis när de satte slaktpistolen i pannan.Och tittade sen när det mesta av blodet runnit klart.
Jag blev lite chockad över att det var en sån hög smäll, det kan va bra att veta så att man är beredd på det. Och även att det hörs när blodet börjar rinna ut vid avblodningen.
Det är en fördel att stå på plan backe för hästen trillar framåt. En gång tog vi det med bara hästens huvud utanför stalldörren (det lutade lite) och den for framåt å hela hästen landade utanför. Det var jätteotäckt för först trodde jag att han missa när han sköt och att hästen drog iväg. Hästar är det djur som har minst dödsryckningar, jag tror inte jag sett någon rycka (det borde jag kommit ihåg isåfall).
Det är nu innan som det är jobbigast, efteråt är det en blandning av sorg & saknad men samtidigt en lättnad.
Jag har oxå sparat tagel, en bit flätad man av varje häst.
 
Sv: Ta bort häst

Kan meddela att har du en häst som är väldigt skygg om huvudet, så den kastar upp huvudet när du är i ansiktet på den, så måste hästen drogas innan den avlivas! För skulle hästen slänga upp huvudet precis när han skjuter så kan det bi snett och då plågas hästen ju!
 
Sv: Ta bort häst

Hur mycket en trotjänarvlivning kostar beror på hur mycket hästen väger!
Dem frågade nämligen mig det när vi skulle avliva en häst på ridskolan!
 
Sv: Ta bort häst

När jag trodde att jag skulle få ta bort vår nordsvensk så ringde jag dit och kollade med passet eftersom det inte har kommit hit heller. Hon sa då att antingen kan man ringa dit och säga att man måste ta bort hästen och då behandlar de passet på några dagar eller så ringer man dit efteråt när man tagit bort hästen så tar de bort passansökan ur registret.

Tröstkramar till dig!!!
 
Sv: Ta bort häst

Jag fick ta bort min första häst för snart 2 veckor sedan. Jag var inte med själv för hon stog kvar hemma hos mamma och pappa. Men de tig ut vet. som gav henne spruta. Det måste endå vara det mest odramatiska. Hon fick lungndae innne i boxen sen tog pappa ut henne i hennes älskade hage och där somnde hon i pappas famn. Hon ryckte inte till nån ting utan damp bara i backen. Sen grävde pappa ner henne i hagen. (Vi har grävare själva)
 
Sv: Ta bort häst

Royal_724 skrev:
Kan meddela att har du en häst som är väldigt skygg om huvudet, så den kastar upp huvudet när du är i ansiktet på den, så måste hästen drogas innan den avlivas! För skulle hästen slänga upp huvudet precis när han skjuter så kan det bi snett och då plågas hästen ju!
Var detta till mig?
Jag har inte haft någon häst som varit rädd om huvudet. Vi har dessutom alltid låtit hästarna stå å mumsa kraftfoder i en hink när det varit dax, å då har de inte brytt sig så mycket om annat.
Hästen som for ur stallet gjorde det efter skottet, han stod helt still innan. Hästar trillar framåt när man skjuter, men eftersom det lutade så flög hela hästkroppen(död) ut ur stallet. Efter den obehagliga erfarenheten brukar jag rekommendera folk att stå på plant underlag.
 
Sv: Ta bort häst

När jag tvingades ta bort min förra häst vände jag mig till Svensk Lantbrukstjänst, helt underbara killar. Jättelugna, förstående och bra med hästarna. Jag ville verkligen vara med hela vägen och själv hålla min häst, men när jag såg den stora bilen & containern mådde jag jätte illa och skaka i hela kroppen. Ville absolut inte göra min känsliga häst orolig så stallets ägare (som var van) höll hästen istället.

Det gick jättefort, hästen hann aldrig förstå, han dog med havre & morötter i munnen. Det enda som fanns kvar när hästen var bortkörd var en tefatsstor blodfläck, så det gjordes ingen riktig avblodning, snarare ett stick.

Behöver jag någon gång ta bort en häst igen vänder jag mig absolut till Svensk Lantbrukstjänst och jag hör till dem som tycker att bult är mer skonsamt för hästen, det går snabbt och hästen är oftast död innan den faller till marken. Dock läste jag om en fruktansvärd avlivning på ett slakteri nånstans i Sverige där bultpistolen ej fungerade som den skulle så hästen skadesköts FEM gånger innan den till slut fick avlivas med gevär. Efter den händelsen avlivar de samtliga hästar med gevär..Fruktansvärt, tycker att sådana saker inte bör hända.

Ta hand om din häst och ge honom bästa tänkbara slut. Mvh Linda.
 
Sv: Ta bort häst

Så otroligt modigt av dig att vara med själv! En stor tröstkram! :bow:
 
Sv: Ta bort häst

bonde skrev:
Var detta till mig?
Jag har inte haft någon häst som varit rädd om huvudet. Vi har dessutom alltid låtit hästarna stå å mumsa kraftfoder i en hink när det varit dax, å då har de inte brytt sig så mycket om annat.
Hästen som for ur stallet gjorde det efter skottet, han stod helt still innan. Hästar trillar framåt när man skjuter, men eftersom det lutade så flög hela hästkroppen(död) ut ur stallet. Efter den obehagliga erfarenheten brukar jag rekommendera folk att stå på plant underlag.

Nej, det var inte till dig!
Det var till alla...så man vet om det!
Jag fick reda på det av mannen som skulle avliva araben på ridskolan!
Jag sa att han kunde va skygg om man inte var försiktig...
Och då sa han att har man en häst som är rädd om huvudet så måste man droga den! Annars avlivar dem inte hästen om den slänger upp huvudet och så! Det finns ju faktist dem hästar som är skygga! Bara så alla vet om det!
 
Sv: Ta bort häst

Har själv blivit rekommenderad att ringa till
Svensk Lantbrukstjänst:
www.svensklantbrukstjanst.se

De ska tydligen vara jättebra, är lugna och trygga djurvänner som kommer ut till dig när det är dags. Har bara hört gott om dem.
På deras sida får du mer information om hur de går tillväga, priser och telefonnummer.
 
Sv: Ta bort häst

Jag förde min till slakteriet. men hon hade pass (elr har ännu, åker på måndag:cry: )
Det kostar inget. men jag måste föra dit henne själv. dom gör de 7.00 på morgonen. tomt på djur och kliniskt rent. går snabbt och smärtfritt.
hade först tänkt ta ut vet o gräva hemma. men fick en lov av markägaren att gräva ner(då de finns grundvatten mätare i närheten)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 151
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Min tråd är borta nu, velat fram och tillbaka länge nu, sen jag började nästan men har ändå fått ut så mycket av att skriva för all...
Svar
7
· Visningar
993
Senast: Shaggy
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 803
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp