Ta bort häst - skuldkänslor?

W

Winx

hej! jag måste ha en skriva av mig tråd och hoppas på att få lite kloka svar..

Det är så att jag är 16 år och har en 15 årig d-ponny som varit halt fram och tillbaka sen september. nu skulle vi sätta igång honom för fjärde eller femte gången och han blev halt igen. Det var som att allt hopp gick ur mig. Vi har väl börjat fundera på om vi ska få honom utdömd och ev. köpa en ny ponny till min sista ponnytid. Jag ska åka toch plugga utomlands ett år nästa höst så min nuvarande ponny komemr knappt hinna bli bra och igångsatt för att sedan säljas. Vem vill köpa en 16årig ponny med den historiken?

Allt känns bara jättejobbigt - om vi bestämmer oss för att ta bort honom så kommer jag ha så mycket skuldkänslor, han kan ju kanske bli bra? Men det vet vi ju inte och han har ju haft så många gånger nu på sig. Ska väl säga att det varit olika skador men på samma ben. kotsenskideinflammation och knäledsinflammation. Han är röntgad och ultraljudad, inget hittat..

Någon som varit i samma sits?

Sv: Ta bort häst - skuldkänslor?

Hej!
Förstår ditt dilemma och lider med dig. Hur mår din ponny om han inte skulle hålla för ridning? Kan amn kanske lämna ut honom på livslångt foder som stallkamrat? Det kanske skulle fungera om han bara fick gå i en hage och äta gräs hela dagarna? Är det en "aktiv" och pigg häst som skulle vantrivas med det så skulle jag nog ta bort honom. Jag har ett sto som inte skulle fungera som sällskapshäst, dels för att hon skulle bli på tok för tjock och dels för att hon måset aktiveras VARJE dag för att må bra. Därför har jag redan nu bestämt mig för att om hon intekommer att hålla för ridning/körning så kommer jag att ta bort henne. Man får se till hästen livskvalité om man låter den leva. Kan den inte gå utan att ha ont i benet är det rättvisaste mot hästen och ta den till Trapalanda. Veterinärerna idag är mycket duktiga och du har säkert träffat någon som du har förtroende för- Ring och prata med denne, dom kanske kan ge dig råd.
Fundera på om han skulle kunna gå som sällskapshäst, men jag tror inte på någon vidare försäljning. Risken är att din häst hamnar fel, där skadan nonchaleras och det får bli nödslakt tillslut.

Hoppas det hjälper dig litegrann i alla fall!

Med Mycket Vänliga Hälsningar Unni

Ja alltså han blir helt knäpp när han inte blir riden - jobbig och går knappt att hantera trots att han är världens snällaste annars. han mår bäst när han får tränas mycket och tycker om att jobba.

Men samtidigt så känns det ju taskigt om han kan bli bara bara man väntar tillräckligt länge. Men har jag den tiden? Vet inte om jag vill lägga all min ponnytid på att vänta ut honom trots att han betyder enormt mycket. Men som en stallkompis sa - han lider ju inte om vi tar det beslutet utan det är om jag klara av det..

Ja om ni inte har lust att ge hästen längre vila så är det ju bättre att låta den vandra vidare.
Har hästen haft hältan i samma ben så pass länge/inflamationerna har "gått upp" så många gånger, så är det ju inteens säkert att en långvarig vila hjälper heller så det är ju en chansning också.

Att fundera på att sätta igång den tycker jag inte ens är någon idé, med tanke på historiken så bör den nog vila åtskilliga månader innan den sätts igång igen.

Vill/kan ni inte ge hästen tid att läka så är ju det bästa alternativet absolut att avliva. Jag skulle personligen inte ens fundera på att försöka sälja en sådan häst även om den vore friskare. Man vet aldrig var den skulle kunna hamna.

Skuldkänslor kommer du ha om du avlivar, men man måste försöka tänka så att en död häst lider ju inte.
Jag avlivade min häst förra året pga en hälta som hon inte blev frisk från trots ett års vila (plus fång iofs). I övrigt var hon pigg, frisk och glad så det var ett väldigt svårt beslut och kändes självklart jättehemskt efteråt.
Men man får tänka att de har det bra där de är. :)
Jag personligen tycker aldrig det är FEL att avliva en häst, förutom om den vore kärnfrisk.

Kom ihåg att hästen lider inte av att tas bort. Däremot lider den kanske av att inte bli bra. Så skuldkänslor ska du inte ha. Jag tog bort min häst i början av året pga en skada som eg kunde bli bra (en fraktur på benet som kunde opereras men vi valde att inte göra det pga div. anledningar). Hade dock kämpat med henne under 5 år och hon hade också varit halt fram o tillbaka under en lång tid pga kissinge spines som också var en av anledningarna.. Kände att varken jag eller hon orkade mer, och jag vet att hon är mig evigt tacksam att jag tog bort henne. Vet att hon skulle tackat mig. Ridsport är en så pass dyr sport - båda pengamässigt och tidsmässigt att det ska vara roligt att ha häst och har man kämpat 8 månader har man gjort vad man kunnat anser jag.. Hästen lider lixom inte!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 505
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 574
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka