Ta hand om annans kanin

Problemet är att jag hinner inte. Jag kände inte till kaninen alls före i förrgår då hon berättade att hon hittat en kanin. Igår sa hon att hon skulle in på sjukhus och det gick inte för kaninen - då trodde jag att hon just hittat den och ville/måste omplacera och erbjöd mig hjälpa. Sedan var det hennes mest älskade kanin som hon ville behålla. Jag sa ja, för jag trodde att det fanns en bur. Hon vet att jag har hund med stark jaktinstinkt och inte kan ha en kanin fri i lägenheten...Och jag har annat att rådda i också. :arghh:

Säg nej. På de premisserna hade jag inte tagit ett djur från någon jag inte känner. Akuthjälp kan man ge när det är någon man känner (både ägare och djur).

Tyvärr känns det här som att det kan bli en rejäl soppa.
 
Jag ska säga nej (känns kymigt att göra det med så här kort varsel).

Det blir besvärligt för mig att ha kaninen - ett besvär jag i nödfall kan ta under en begränsad tid men jag är helt beroende av att hon hämtar enligt vad hon sagt eller samarbetar med mig om en ny plan. Eftersom inget annat blivit som hon sagt så litar jag inte på det. Och jag är jätteotrevlig när jag försöker skapa säkerhet.

Hon är i nöd. Jag har erbjudit mig på de villkor som fungerar för mig. Villkoren fungerar inte för henne. Hennes problem.
 
Jag ska säga nej (känns kymigt att göra det med så här kort varsel).

Det blir besvärligt för mig att ha kaninen - ett besvär jag i nödfall kan ta under en begränsad tid men jag är helt beroende av att hon hämtar enligt vad hon sagt eller samarbetar med mig om en ny plan. Eftersom inget annat blivit som hon sagt så litar jag inte på det. Och jag är jätteotrevlig när jag försöker skapa säkerhet.

Hon är i nöd. Jag har erbjudit mig på de villkor som fungerar för mig. Villkoren fungerar inte för henne. Hennes problem.

Klokt val.

Jag är ju ibland beroende av kattvakt men då finns det en plan och backup om det skiter sig. Jag tycker man är skyldig att ha det oavsett vilka djur man har. Det går inte att räkna med att det löser sig om det blir akut.
 
Men be om nyckel till hennes lägenhet så tar du hand om kaninen medan den bor på hemmaplan. Verkar ju lättast mht burproblem mm när det ändå är grannen.
Kaninen bor nog hellre hemma än instängd i ett badrum dessutom även om det är lite ensamt.


Att SMSa sådant som du skriver är som upplagt för missförstånd.
 
I absolut
Men be om nyckel till hennes lägenhet så tar du hand om kaninen medan den bor på hemmaplan. Verkar ju lättast mht burproblem mm när det ändå är grannen.
Kaninen bor nog hellre hemma än instängd i ett badrum dessutom även om det är lite ensamt.


Att SMSa sådant som du skriver är som upplagt för missförstånd.

TS - Det här kan väl vara ett bra förslag om personen ska tillbringa en kortare tid på sjukhus?
 
Alltså, det hade nog varit bra för dig att i första inlägget inte utelämnat sådant som senare kommer fram... Vi har just nu hand om en kanin och en hund till en kollega till mannen vars man hamnat i fängelse, när det kommer till hunden fick de garantera att den är försäkrad och vi tar också förgivet att vi kan åka in och skaffa veterinärvård till den när den behöver. Kaninen är inget överenskommet, men vi föder upp kaniner för slakt, så ärligt talat, får vi inte tag på dem om den skulle bli sjuk eller så så krasst sett så tar vi bort den själva. Och jag håller med, skitjobbigt med folk som dumpar djur på en, det är vanligare än man tror, speciellt smådjur. Vi bor just nu dock så vi kan ha djuren, jag jobbar hemifrån tills vidare på grund av coronan och vi bor liksom mitt på landet, så det är ingen fara, just nu, men eftersom mannen jobbar ömsom här, ömsom ute i Europa, och även jag har ett arbete där jag reser mycket i vanliga fall, är ju det det här året vi kan ha det så. I ditt fall skulle jag säga nej dock, alternativt tala om för henne att ska du ha kaninen hemma hos dig får hon fixa en bur. Det ligger på hennes ansvar och hon kan inte begära att du eller någon annan ska vara djurvakt om kaninen inte har sin grundläggande utrustning med sig. Det är inte upp till dig att skaffa det, tycker jag.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 025
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 592
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp