Ta hand om vuxen hund?

lizzie

Trådstartare
Fick idag reda på att en bekants bekant antagligen måste avliva sin 2,5 åriga golden retriver, eftersom ingen vill ha den.

Vi står i kö för en omplaceringshund, behöver en kompis till vår 6-åriga schäfertik. Dock har vi sagt att en ev. hund helst ska vara 1-1,5 år för att det ska funka med den tiken vi har.

Eftersom det är ledsamt att behöva ta bort ett friskt djur så funderar jag på om vårt hem skulle kunna vara ett alternativ för ovanstående hund. Dock är jag orolig över att det kan bli svårt att få den att trivas hos oss och gå väl ihop med vår tik pga att hunden är 2,5 år.

Maken vill helst att vi köper en valp - jag vill gärna slippa valpstadiet :angel: och ser stora fördelar med en vuxen hund.

Någon som har erfarenhet av att ta hand om en vuxen hund och få den att gå ihop med en annan vuxen hund? Min schäfertik har blivit påhoppad ett par gånger av andra hundar så hon kan vara lite skum mot främmande hundar. Dock har det funkat bra med de hundar jag haft tidigare. Det är första gången som hon är helt själv hemme eftersom hennes hundkompis fick somna in precis innan jul. Och det skulle vara bra för henne och ha en ny kompis. :smirk:

Tacksam för råd!
 
Vet du hur den andra hunden fungerar ihop med tikar och vad är det för kön på den? Varför ska de omplacera hunden?

Om hunden är problemfri så skadar det ju inte att iaf försöka. Ni får väl låta hundarna bekanta sig med varandra på neutral mark först några gånger. Kommer de överens så kan ni ju testa. Ingen förlorar något, ni söker en omplacering och ägarna vill omplacera, hunden får en chans till fortsatt liv och din egen hund kan få en ny kompis. :)
 
Min bekant visste inte vad det var för kön på hunden, bara ras och ålder. Ska ta reda på mer om varför de inte kan ha kvar hunden och vad det är för ras. Är det värt att kolla upp så tänkte jag att vi kunde träffas på en neutral plats och kolla hur det funkar med jyckarna tillsammans. Kanske till och med träffa hunden flera gånger för att se om den trivs med oss över huvud taget.

Än så länge har vår schäfertik varit lugn, men eftersom både jag och min man jobbar heltid, dagtid så blir det alldeles för lång tid för henne att vara helt själv hemma. Så kan man få tag på en vuxen hund som hon trivs bra ihop med på hemmaplan så skulle det vara ett jättebra lösning.

Visst, jag håller med min man om att valpar är jättesöta och man kan forma hunden till den individ man vill ha. Men om denna hunden nu är bra rent mentalt så kan det ju bli jättebra ändå. Valpar kräver ju sitt jobb... :angel:

Tack för tipset!
 
Om ni ska prova med att ta hem hunden är det nog bra ifall någon av er kan ta ledigt några dagar så de inte lämnas ensamma första tiden, för säkerhets skull! Alternativt så föreslår jag att ni första tiden har dem i olika rum när de måste vara själva så inget händer när ni är borta.

Tänk på att det blir extra viktigt att ni sätter er gamla hund i första rummet. Vi tar fortfarande alltid på kopplet på vår gamla hund först och hon har alltid företräde före den yngre. Hon är högst i rang och även den som var först, så vi tar dem alltid i rangordning och låter lillknaset vänta på sin tur.

När det blev dax för hund nr 2 för oss så ville inte jag heller ha en valp, utan vi tog en sjövild omplacering vars enda fel var ouppfostran. 3 terminer på brukshundklubben och fyra kurser så är hon betydligt lydigare men fortfarande lika busig och glad som när hon kom. De har stort nöje av varandra och leker väldigt fint trots att gamlingen är 10 år nu och lillknaset blir tre. Jag håller tummarna att det går vägen för er. :)
 
min schäfer var 2 år när jag tog över henne. det har tagit lite tid för hon var väldigt trasig när hon kom, men nu, efter 3 år är hon verkligen "min hund". är man sugen på att skaffa en till vuxen hund spelar det nog ingen roll om den är 1 eller 2 år. retrievers mognar dessutom ganska sent och blir inte "vuxna" förän vid 3-4 års ålder.

prova att låta dom träffas, ta med den på lite promenader och så. det måste ju kännas bra för alla fyra.
 
Vi har en goldentik hemma nu, och hon är fortfarande valp trots att hon egentligen är 1.5 år. :smirk:

Hon mognar alltså väldigt sakta.

Tycker ni skall "låna" hunden först och se så er andra hund accepterar den nya.
 
Något ni gör smartast i är att vid första bekantskapen hundar imellan görs på neutral mark,dvs där ingen hund känner sig säkrare än den andra eller har sitt revir. Även vid hemfärd ska ni inte tvinga ihop hundarna i bilen utan om möjligt låta den ena äka skild från den andra. Tänk dock på att OM tikarna ryker ihop så gå imellan för tikar ger sig inte som hanar gör.
Troligtvis kommer schäfern att sätta 2åringen snabbt på plats och allt går bra.Favorisera ingen utav dom eller skäll på någon utav dom vid hälsnings cermonin dock.
Var konsekventa och lugna så ska det nog gå bra.Men ha alltid i bakhuvudet att schäfern är äldst och det är hennes revir så ta det lugnt.
Lycka till. :)
 
Tack för era svar! :)

Jag ringde till min bekant igår och talade om att vi är intresserade utav goldenvovven. Hon skulle kolla upp om hunden via ägaren och se om de är intresserade av att vi träffas. Har en plan om att vi träffas på neutral mark för att se hur hundarna funkar tillsammans. Jag märker väldigt snabbt på min schäfer om hon gillar den andra hunden eller inte. Sedan ska det ju också stämma mellan den nya hunden och mig och min man, dessutom ska det ju även kännas bra för den gamla ägaren. Så antagligen så kommer jag nog vilja att vi träffas flera gånger på neutral mark så att hundarna får en chans att lära känna varandra ordentligt. Maken har semester att ta ut så han har planerat att vara hemma i alla fall en vecka om vi tar hand om denna vovve.

Maken har ändrat inställning och kan tänka sig ta hand om en vovve som är äldre än typ 1,5 år. Denna förändring beror på att jag upptäckte en lite tråkig sak i går. Jag var tvungen att ta bussen hem från jobbet för maken skulle vara kvar på jobbet och byta stötdämpare på vår bil. När jag var vid vår brevlåda, 300 m hemifrån, så hör jag vår schäfer. Hon skällde ordentligt :( Detta har hon inte gjort tidigare och hon trivs alltså inte alls med att vara själv hela dagen. Så idag har hon 2 katter kvar inne hos sig, risken är väl att hon plågar livet ur dem :crazy:

Vi hade ju hoppats att vår gammelvovve skulle klara sig över vintern, men nu gick det som det gick. Gammelvovven var sjuk (juvertumörer) och hade fått lungmetastaser :cry:

Så maken inser att skaffa en valp i nuläget inte är ett alternativ - så mycket semester har han inte kvar, så att han kan vara hemma hos den bebisen. Då är en vuxen hund ett bättre alternativ. Dessutom så tror jag att vår schäfertik har mycket roligare med en vuxen hund som hon kan busa rejält med än en lite valpis ;)

Så nu är det bara att vänta och se om jag hör något från Goldenvovvens ägare...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 841
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 393
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp