Ta in häst i företag

tessiem

Trådstartare
Min man har en enskild firma (lantbruk) som inte kommer att gå med ngn större vinst (hobby) utan i slutändan kommer gå jämnt upp ungefär.
Då jag har köpt en kallblodstravare som vi skulle använda i firman (dra timmer men även bröllopskörningar osv) så funderar jag nu på hur vi kan få in henne i företaget på bästa sätt..

Vad är den ev. nackdelen om jag säljer henne till hans firma?

Hur går man tillväga?

Sv: Ta in häst i företag

Fast om det är hobbyverksamhet så ska man inte ha en näringsverksamhet. Då får man inte redovisa i momssystemet utan redovisar allt utan moms på sin inkomstdeklaration. Om det inte är jordbruksfastighet (näringsfastighet) eftersom det då krävs ändå att man har näringsverksamhet...

Redovisa kostnaderna som finns med hästen för att utföra arbetet som ni tar betalt för.

Om ni ska redovisa in hela hästen och bara har jobb då och då, riskerar det att bli problem med SKV. Bättre att "hyra" in hästen med lämpligt avtal mellan er.

Jag har hört att om man köper ett sto så kan den som har ett lantbruk stå som ägare och får därför dra av momsen.
Men det måste vara ett sto för då kan ju stoet tillföra föl och på så sätt hjälpa upp "företaget".

Eftersom ni ska använda hästen i verksamheten så skulle jag lägga in hästen i verksamhetsbeskrivningen. typ: Driva jordbruk och skogsbruk (heter det så) på bästa ekologiska sätt samt ha viss uthyrningsverksamhet till högtider...

Oj, ser hur otydlig jag var..

Ja det är en juordbruksfastighet & med hobby menade jag att det inte är vår främsta inkomstkälla utan mer en sidoverksamhet.

Om vi behöver henne för vårat eget skogsbruk då? Skulle man då kunna hävda detta & dra av kostnaderna för hovslagare osv?
Det är ju främst dessa & kanske även betäckningskostnad osv man vill dra av, hö tar vi eget & korn + mineraler äter hon bara lite av..

Fast om det är hobbyverksamhet så ska man inte ha en näringsverksamhet. Då får man inte redovisa i momssystemet utan redovisar allt utan moms på sin inkomstdeklaration. Om det inte är jordbruksfastighet (näringsfastighet) eftersom det då krävs ändå att man har näringsverksamhet...

Redovisa kostnaderna som finns med hästen för att utföra arbetet som ni tar betalt för.

Om ni ska redovisa in hela hästen och bara har jobb då och då, riskerar det att bli problem med SKV. Bättre att "hyra" in hästen med lämpligt avtal mellan er.

Problemet är att jag äger henne nu & inte maken som har enskild firma. Bör jag sälja henne till honom då?

Eftersom ni ska använda hästen i verksamheten så skulle jag lägga in hästen i verksamhetsbeskrivningen. typ: Driva jordbruk och skogsbruk (heter det så) på bästa ekologiska sätt samt ha viss uthyrningsverksamhet till högtider...

Allt som man kan koppla mot intäkter är oproblematiskt - eftersom ni då betalar mycket större momspengar till staten än ni drar av. Problemet är när man försöker dra av en massa kostnader, till inga intäkter.

Jag har hört att om man köper ett sto så kan den som har ett lantbruk stå som ägare och får därför dra av momsen.
Men det måste vara ett sto för då kan ju stoet tillföra föl och på så sätt hjälpa upp "företaget".

Fast bara om man har avel som del av verksamheten och kan presentera en trovärdig affärsplan för vinst inom den delen, eller hur man totalt sett kan utnyttja hästen för att uppnå vinst.

Momssystemet är inget man tjänar på. Ett seriöst företag betalar in mycket mer moms än man drar av, om man tittar på några års total verksamhet. Annars är risken klar att SKV tycker att man vill dra av för en privat hobby och så får man tunga bakslag. Momssystemet är inte till för att skattesubventionera privata hobbies.

Okej så då blir problemet att man inte nu vet hur mkt intäkter man får på hästen?
För vår tanke redan från början var ju att använda hästen i jordbruk/skogsbruk (dvs INTE ett sätt för mig att ha en finansierad hobby, det har jag min andra ofinansierade häst till)

Allt som man kan koppla mot intäkter är oproblematiskt - eftersom ni då betalar mycket större momspengar till staten än ni drar av. Problemet är när man försöker dra av en massa kostnader, till inga intäkter.

Okej så då blir problemet att man inte nu vet hur mkt intäkter man får på hästen?
För vår tanke redan från början var ju att använda hästen i jordbruk/skogsbruk (dvs INTE ett sätt för mig att ha en finansierad hobby, det har jag min andra ofinansierade häst till)

Det kan man aldrig veta och det är inte heller det viktiga, man har rätt att göra dåliga affärer, om man gör det med goda och trovärdiga intentioner. Men man kan göra upp en enkel affärsplan och kalkylera lite på det. Tror ni själva att det kan gå med vinst, kör! Blir det problem med SKV, visa er affärsplan och hur ni hade tänkt att det skulle kunna funka. Då är det extremt sällan problem.

Tror ni inte själva att det kan gå vägen, är det bättre att köra som hobby. Faktum är att det går att ändra taxering i efterhand om det visar sig rätt eller fel, bara man har ordning på alla sina verifikationer och kvitton.

Att hamna i riktigt trubbel (med åtal) gör man i princip bara om det går att bevisa att man uppsåtligen lurade staten på pengar. Att man visste från början att det skulle gå dåligt och gör stora momsavdrag.

Är det viktiga att göra vinst överlag eller på allt?
För en liten vinst kommer lantbruket nog att göra framöver, då vi hyr ut ett hus. Men om vi räknar med att hästen inte går med vinst utan att företaget går plus minus noll med den omkostnaden skulle SKV fortfarande ha onda aningar då tror du?

För jag tror att det kommer att ta ngt år eller mer innan hästen kan gå med vinst (en liten sådan dock)

Det kan man aldrig veta och det är inte heller det viktiga, man har rätt att göra dåliga affärer, om man gör det med goda och trovärdiga intentioner. Men man kan göra upp en enkel affärsplan och kalkylera lite på det. Tror ni själva att det kan gå med vinst, kör! Blir det problem med SKV, visa er affärsplan och hur ni hade tänkt att det skulle kunna funka. Då är det extremt sällan problem.

Tror ni inte själva att det kan gå vägen, är det bättre att köra som hobby. Faktum är att det går att ändra taxering i efterhand om det visar sig rätt eller fel, bara man har ordning på alla sina verifikationer och kvitton.

Att hamna i riktigt trubbel (med åtal) gör man i princip bara om det går att bevisa att man uppsåtligen lurade staten på pengar. Att man visste från början att det skulle gå dåligt och gör stora momsavdrag.

Mer info i själva verksamhetsfrågan...

Vi får seriösa förfrågningar kanske 5 ggr/år om bröllopskörningar, trots att vi inte alls kör sånt eller nånsin har gjort. En sådan körning kan man ta riktigt bra betalt för, beroende på omständigheter. Det handlar om tiotusentals kronor i fakturerat belopp, men det är också en hel del jobb att hålla en bra service och hålla/smycka en bra vagn för ändamålet.

Om ni sedan kan hitta en del avverkningsarbete med hästen, är jag övertygad om att man kan hitta en vinst i företaget. Och därmed givetvis ska antingen hyra in hästen, eller bokföra den i företaget.

Lycka till!

Vinst överlag är det viktigaste. Men ingen bit får vara tärande på sikt utan att bidra, särskilt inte hästar, eftersom det lätt ses som en privat hobby.

Att det tar ett par år att gå med vinst är i sig inget problem. Helst ska det gå åt rätt håll så att man lyfter trovärdigheten i sina planer.

tja, det är ju frågan...Om jag skulle vara er skulle jag sälja henne för vad man får skriva av på ett år så hon inte behöver vara inventarie i x år....men det är nog bara för jag hatar att jolla med småsummor år efter år...Om du inte tänker ta ut jättemycket pengar för henne vill säga. Sedan är ju tanken att använda henne som traktor " i naturkänsliga områden" :angel: så det skulle jag köra efter. Vagn och selar kan ju ev bli inventarier...

Köper du kor eller får är det ju inga problem så då borde det ju i ditt fall inte vara det heller då hästen faktiskt ska verka i verksamheten.

Nackdel ser jag främst om ni blir osams och din man blir dum, du har ju skrivit över din häst på honom så han får ju göra vad han vill med den....

Mer info i själva verksamhetsfrågan...

Vi får seriösa förfrågningar kanske 5 ggr/år om bröllopskörningar, trots att vi inte alls kör sånt eller nånsin har gjort. En sådan körning kan man ta riktigt bra betalt för, beroende på omständigheter. Det handlar om tiotusentals kronor i fakturerat belopp, men det är också en hel del jobb att hålla en bra service och hålla/smycka en bra vagn för ändamålet.

Om ni sedan kan hitta en del avverkningsarbete med hästen, är jag övertygad om att man kan hitta en vinst i företaget. Och därmed givetvis ska antingen hyra in hästen, eller bokföra den i företaget.

Lycka till!

Nu tar ju iofs de flesta inte några tiotusentals kronor i betalning så det kan nog vara svårt att få några jobb om man lägger sig på den nivån.
Den dyraste jag har hört av de som utför sådant i detta område tar 7000 men då är det med 2 spann med friser och en mkt magnifik vagn samt det inkl framkörning max 10 mil. För övrigt har jag hört summor mellan 3 och 5 tusen för "normala" enbet.

Fast det är en orimligt liten summa.

Och häromkring är det grundavgift på runt 10.000 kr och sedan tillkommer allt med framkörning och specialönskemål. Ofta krävs det en heldagsinsats från flera personer (minst två) för att lösa en bröllopskörning med bra service.

Som sagt här nere kostar det inte mer och de är inte särskilt fullbokade heller så uppenbart ligger de inte för lågt i pris sett utifrån "marknaden".

Den enda jag någonsin hört betalat ett högre pris var den gång stället jag jobbade på var med och arrangerade ett "höghöns" bröllop med idel världskändisar bland gästerna de ville nödvändigt ha ett fyrspann och det var inte lätt att få tag på men tillslut lyckades de få en av våra landslagskuskar att köra dem med sitt tävlingsspann och det genom att ge ett bra bud på vad han skulle få för det (då han normalt inte gör sådana körningar) så att han körde ner ca 20 mil för att göra det den gången handlade det om ca 20 i betalning men då var det som sagt väldigt speciellt (bröllopet sprang loss på miljoner så det var peanuts i sammanhanget).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 863
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 356
Senast: Presto
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 355
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka