Ta lån alternativt länsa sparkontot?

Nej, det är inte en sådan investering.
Men vore det ngt sådant, så skulle jag göra som du råder.
För det är ju sådant som på sikt spar pengar.
 
Visst kan du ha huset som säkerhet. Har du vilande inteckningar i fastigheten? I så fall kan du använda det utrymmet att låna för i banken, och slipper en del initialkostnader.

När det gäller objektet du skall skaffa, förstår jag inte varför det skulle styra finansieringssätt. Utgift som utgift, skuld som skuld. Har du väl bestämt att köpa ett föremål, oavsett vad, så är ju nästa steg att finansiera det. Här väljer man väl det som är mest ekonomiskt under givna förutättningar?
Om du sedan köper ett kök, eller en häst eller en skrittmaskin eller en bil eller något annat för 100.000:- spelar väl ingen roll (med reservation för ev förmåner givna av säljaren)?

Som sagts tidigare är det mest ekonomiska sättet att finansiera med egna, sparade medel.

LIA
 
Hur ser ditt "skyddsnät" ut? Jag har kortvarigt tömt "alla" reserver, men då har jag haft syskon och föräldrar med reserver som katastrofberedskap! På motsvarande sätt har jag lovat att under en tid vara backup åt spendersamma syskon.

Ju mindre backup du kan få från omgivningen när tänderna, bilen och värmepannan lägger av samtidigt ju större reserv behöver du själv.
 
Jag har rejäl backup.
MEN är samtidigt en sådan som AVSKYR hjärtinnerligt att använda den! :crazy:
Lånar jag pengar av mamma, som inte alls anser det är bråttom med att betala tillbaka, så mår jag SKITDÅLIGT innan skulden är betald!
Jag klarar helt enkelt inte av att vara skyldig ngn pengar! :crazy:
 
Om huset tidigare har varit belånat kanse det finns pantbrev som inte är "dödade". Tror att inskrivningsmyndigheten kan hjälpa dig med att kolla detta. Annars får man ta ut nya pantbrev vilket kostar lite pengar.
Mer info
 
Huset är inte belånat ngn gång.
Vad mkt "skumma" saker man får lära sig! :crazy:
Tur det finns folk som kan upplysa en när man inte kan! :bow:
 
Det kan var så att du inte får ett lån i banken,för det du tänker använda pengarna till,om du inte ställer säkerhet iform av en inteckning i huset.
Du Tjänar alltid skillnaden mellan in och utlåningsräntan,samt uppläggningskostnader,om du själv kan finansiera det hela.
I den takt som du amoterar av till dig, själv bygger du ju upp backuppkapitalet,och du har säker en knölig madrass igen,efter ett tag.
 
Jag har redan beviljats lån två ggr för ett sådant inköp.
Men "backat ur" i sista stund.
Enligt banken var det så lätt för mig att få lånet pga att jag har sparpengar i samma bank. De sa att då vet de ju att det finns pengar liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp