Ta med sällskap på tävling

B

Belleriet

Får man ta med häst i sällskap på tävlingen i transport? (jag skulle tro att det är förbjudet)

Min ungponny har inte funnit sin tävlingsrutin ännu, han har tävlat lokalt med jämna mellanrum i avd.B. Så fort han kommer hemifrån blir han helt annan, han hoppar och far och flaxar och gnäggar och stegrar i transporten. Jag har provat allt för att få honom lugn men det hjälps inte och jag har tänkt att han kommer bli bättre med tiden och att det inte går att kräva så mycket av en ungponny, det måste ta sin tid för att få rutinen. Dessutom gör han ju mig nervös också när han far runt:p
På en tävling föreslog någon att jag skulle/borde ta med mig ett sällskap och prova(eftersom jag oftast tävlar själv), och då tänkte jag på en häst i stallet som är en c-ponny, 18 år, coollugn och bra kompis med min. Han har inga problem med att åka transport eller så. Han skulle lätt lugna min häst i transporten, så fort min pålle åker med sällskap är han ju tam,
men, får man ta med en häst som inte tävlar, på tävling? om den bara står i transporten? får man lasta ur den i träns och "rasta" den någon gång? eller är det helt förbjudet? vad tror ni?
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Jag vet med all säkerhet folk som har haft med schettisar i transporten som sällskap. Men huruvida de står där inne hela dagen och inte får lastas av vet jag inte, inte heller om det egentligen är tillåtet.
Men jag kan tycka att det borde vara tillåtet. Är alla papper okej på sällskapet så varför inte? Vissa har ju jättelångt att åka och sällskap i transporten är ju aldrig fel; och som du säger, det är väl jättebra om de kan lugna ner oroliga ungponnier/hästar?
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Man får ju inte lasta ur innan man visat vaccinationsintyg (alla tävlingar jag varit med på iallafall) samt att hästen måste ha nummerlapp på sig så fort den vistas utanför transporten (TR)
Jag skulle nog ringa och fråga arrangören lite snällt hur dom ställer sig till det hela.
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Var på tävling i helgen och där var det en häst som hade en ponny med sig som sällskap. Så den följde med och veterinärbesiktigade och stod i transporten med hästen. Var ingen som sa något och för min del skulle det inte spela någon roll så länge hästen är vaccinerad och frisk.

På många tävlingar behöver man inte alls visa vaccinationsintyg innan urlastning, många ggr inte alls. Man ska bara ha det tillhands ifall veterinär ber om det.
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Vad glad jag blir! haha, jag tror inte att det är sant! trodde alla skulle tycka att jag var sjuk i huvudet som frågade en sån här "dum" fråga! åh jag ska fira med tårta nu! tänk om min ponny äntligen kan bli glad och lugn!:laugh::laugh::laugh: ska bara fråga arrangören lite snällt som ni gav tips om! tack för bra information, det hjälpte verkligen:D
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Har sett en del travare som haft med sig en liten maskot! Dock lite anorlunda där då travarna har tillgång till gästboxar på banan så dom här små ponnysarna kunde ju stå där och slapp stå på transport hela dagen.
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Jag hade mina förra ponnier tillsammans i transporten men skulle åka och lämna den ena efter tävlingen så den var inte med på själva tävlingen. Hoppade dock bara en klass så vi tog inte ut den ponnyn. Men har aldrig hört någon klaga och jag vet flera st som har haft med sig sällskap!
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Det låter ju utmärkt! Jag mailade arrangören igår ang frågan så nu vätar jag på svar:) Jag trodde att det var totalt förbjudet, ska nämnligen tävla i helgen och om det går vägen tar jag med ponnyn, och om jag inte får lasta ur och "rasta" honom så får han väl stå inne, det låter ju lite elakt i för sig men han har inga problem med att stå och åka i transporten som tur är! får väl bjuda honom på vatten och morötter emellanåt;)
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

fick svar från klubben idag:
Hej,jag har vidarebefordrat frågan till ÖD återkommer så fort han har svarat. Mvh ****** ****
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Finns det ingen lämplg klass att anmäla "kompisen" till och sedan låta bli att starta? :angel:
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

kl
Jag har själv en liten a-ponny som sällskapshäst/barnhäst som också kommer få agera resesällskap då han finner sig i alla situationer. Tycker det är super om man kan ha med som stöd till unga hästar.:)
 
Sv: Ta med sällskap på tävling

Jag har äntligen fått mitt svar från klubben;
Hej, nu har överdomaren hört av sig och säger att det går bra Om ni gör som du skrev att ni går till sekretariatet och visar vac.intyg på den ponnyn också.
Välkomna!
Mvh ****** ****


Nu är jag glad! Tack bukare för era svar, det var eran idé, ni kan känna er stolta ni har just hjälpt en nervös ungponny!:laugh::bow:
 
Väcker en gammal tråd, fler som tagit med sig sällskap och lastat av? Min storhäst kan inte lämnas hemma när ponnyn ska tävla, utan måste ut ur transporten hela tiden ponnyn är utanför. :) i värsta fall hur jag in henne hos någon granne i en hage över dagen, men det är ju enklare att ha med henne. :) (jo, jag får maila och fråga, men tänkte generellt hur det brukar vara). Hästen i fråga har licens för tävling och det är en tävling för storhäst då ponnyn inte är inmätt.
 
Min kompis har med sällskap ibland, men med uppstallning och det fungerar då bra i alla fall. Tror inte dom haft nummerlapp då extrahästen inte är med i tävlingen.. Om nu detta var till någon hjälp :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 295
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp