Ta montelicens!!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 230
W

Warmia

Nu var det anmält till kursen iallafall. Har självklart lite frågor...
Kan man rida i sin vanliga ridsadel?
Hur fäster ni checkremen i sadeln?
Vilka bett mott det skarpare hållet får man använda?
Får jag bara tävla mina egentränade hästar eller får jag starta andras hästar i monte senare?

Sv: Ta montelicens!!!

Hästen
Inkvalad och i A- eller B-träning
Häst får inte ha startförbud
Hästens ålder enligt tävlingsreglementet
Behöver inte vara inkvalad för montélopp

Hästens utrustning
I lopp skall hästens utrustning bestå av sadel med stigbyglar (ej sk. säkerhetsbyglar med gummiband), brösta eller förbygel samt ryggstycke är obligatoriskt. Vid autostart skall checkrem användas. Pessoabett och Pelhamstång får användas. Maximalt avstånd mellan bettringen och hävstångsringen får vara 8 cm. Dubbla tyglar samt stegtyglar får användas. I övrigt gäller utrustningsbestämmelser enligt reglementet och propositionshäftet.

Ryttarens utrustning och krav
För att rida i montélopp erfordras Montélicens enligt STC:s licensbestämmelser.
*Ridhjälm skall vara godkänd med CE-märkning. *Skyddsväst klass 3.
*Ridskor eller ridstövlar skall vara försedd med klack och skaft.
*Inregistrerad tävlingsfärg samt vita byxor.
*Ridspö, snärten inräknad, får vara högst 70 cm långt och diametern skall vara minst 8 mm. Snärten skall vara minst 3 cm bred.
I övrigt se reglementet § 47.

Vikter
*Ryttare, inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör såsom viktvojlock eller annan vojlock (mankskydd), skall efter lopp väga minst 65 kg.
*Ryttare som väger mindre än 65 kg, ansvarar själv för tillhandahållande av viktvojlock och därtill hörande vikter.

Ja, du kan rida i din vanliga sadel.

I sadelns förbygel-ringar, med tex ett spännband bakom sadelgjordsstropparna eller i svanskappehållaren(via en rem under sadeln då givetvis).

allrounshästarna har svarat på bettfrågan, du får givetvis använda alla övriga bett som är godkända av STC.

Du får rida alla hästar, andras eller egentränade spelar ingen roll än så länge.

Angående checkremens fäste....
Kan jag sätta en longerdelta mellan ringarna i sadeln och sätta checken i mittenringen...... Nu vet jag ju inte om den räcker till mellan ringarna men om det gör det så är det godkänt då?

Bröstan sätter ni dom om sadelgjordsstropparna?

Vad rider ni andra med för bett på era starka och heta travare i monten? Är orolig att jag stör hästen med ett så skarpt bett som pessoa eller pelhambett, men jag vet också att han är otroligt stark på banan.... (detta gäller en gammal van travare och ingen "unghäst")

Det kan du göra, så har jag gjort, men har du en som ligger i käken är det kanske inte att rekommendera då dessa ringar har en tendens att lossna då.

När jag haft brösta har jag dragit den runt sadelgjorden, men det får du ju se hur det passa bäst.

Jag har haft pelham, men jag gillar det inte, ett måste tycker jag är att ha två tyglar, även om man bara har ett vanligt bett. Provade även ett entömsbett med två tyglar, det funkade bättre än pelhamet tycker jag, blir lättare att flytta i sidled på.

Warmia skrev:
Nu var det anmält till kursen iallafall. Har självklart lite frågor...
Kan man rida i sin vanliga ridsadel?
Hur fäster ni checkremen i sadeln?
Vilka bett mott det skarpare hållet får man använda?
Får jag bara tävla mina egentränade hästar eller får jag starta andras hästar i monte senare?

Hej...
Du kan rida i en vanlig sadel på monté kursen, de gjorde ja nästan hela tiden...
Checkrämmen satte jag fast i sadeln me hjälp av ett longerdelta fastsatt i hållarna för bröstan å så i deltat satte jag cheken men då måste man ha chekkrog på...
du får tävla vilka hästar som du vill sen.. så har ja iallafall fattat det som..ingen har sagt nått annat till mig iallafall...så ja hoppas ja har rätt för annar ligger ja lite risigt till.. ;)
hoppas de går brae på kursen för dig..de är en jätte rolig kurs..:rofl:

Warmia skrev:
Vad rider ni andra med för bett på era starka och heta travare i monten? Är orolig att jag stör hästen med ett så skarpt bett som pessoa eller pelhambett, men jag vet också att han är otroligt stark på banan.... (detta gäller en gammal van travare och ingen "unghäst")

Testa med stegtyglar eller dubbla tyglar på ett vanligt bett. Jag gillar inte att "över-bettsla" hästar, då man lätt får en häst som inte vågar gå fram ist... sista utväg är såklart pellham

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 684
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 010
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 023
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 476
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka