Ta parti eller inte?

Det här scenariot hände inte så länge sen med mig och min pappa.
Det var någon som låååångsamt skulle backa in i sista platsen vid en korsning (och stod en bit därifrån). Jag sa enkelt, du snodde deras plats du får flytta på dig, vilket han gjorde.
Jag hade inte haft tålamod med en partner som hade gjort det med flit.

Tycker att skilda åsikter och sakfrågor (förutom hjärtefrågor) hör till när man är två personer och har inget emot att diskutera rätt ordentligt,även i sällskap.
Men om jag känner att den andra personen gör det till en personlig sakfråga hade jag försvarat (med näbbar och klor).
 
Scenariot i exemplet kan jag inte riktigt tänka mig in i, men jag står för mina åsikter alla gånger. Dock behöver jag inte ge mig in i nån sorts tävling i vem som har rätt, men jag backar inte honom om jag inte håller med. Varför skulle jag göra det?

Exact sa.
 
Jag kom på en sak när jag stod och borstade tänderna och har ingen att bolla det med precis just nu så jag bollar det med er.

I vilken grad är ni beredda att försvara/ta parti för er partner gentemot någon utomstående i en diskussion där din partner har en åsikt/ståndpunkt som du egentligen inte håller med om? Hur agerar du om den situationen skulle uppstå? Tar du parti för din partner trots att du egentligen håller med motståndaren? Tar du parti med motståndaren och går emot din partner? Lämnar du din partner åt sitt öde och håller dig utanför helt och hållet?

Det beror ju självklart på vad diskussionen gäller men om vi målar upp ett fiktivt scenario enligt följande:

Du och din partner ska parkera bilen, din partner kör. Ni får syn på en ledig p-ruta men en annan bilist har sett samma ruta och är på väg dit. Din partner gasar in i p-rutan precis före den andra bilisten. Den andra bilisten blir förbannad och kliver ur sin bil och börjar skälla ut din partner (och dig indirekt) för att ni stulit h*ns p-ruta. Egentligen tycker du som den andra bilisten och tycker egentligen att din partner gjorde fel som norpade p-rutan framför näsan på den andra och att ni lika bra kunde hittat en annan ruta när ni ändå såg att den andra bilisten var på väg fram till denna. Hur hanterar du situationen?
Ditt uppmålade scenario skulle aldrig hända oss då jag är alltid den som kör om vi åker i samma bil och jag lämnar alltid företräde om jag är andra på bollen :laugh:

MEN
Jag har varit i situationer där min partner är i diskussion med någon där jag egentligen håller med 'den andra' men jag har försvarat min partners rätt att ha sin åsikt i ämnet och det finns oftast ett 'varför' någon tycker som de gör.

Tex jag är inte vaccinerad med något mrna vaccin mot covid. FÖR ATT jag väntar på ett riktigt vaccin, typ novax eller covax.

Vilket har varit diskussioner i vår närhet senaste veckorna som exempel. Sambons familj vägrar komma och träffa oss om vi inte är vaccinerade. Sambon vacklar. Han vill inte vaccinera sig men han vill träffa sin familj.
Jag har sagt tvärnej men erbjudit mig att åka iväg om dom vill träffa sambon om han nu skulle vaccinera sig.
 
Jag tycker egentligen det är två helt olika scenarier. Jag skulle inte stå på min mans sida i diskussioner bara för att det är min man. Vi är två personer och har olika åsikter och tankar om massa olika saker och ting. Vi har många diskussioner med vänner och familj och det hade ju varit supertrist om alla par alltid höll med varandra! :D

Skulle någon börja skälla och vara elak mot min man är det skillnad såklart, men en vanlig diskussion måste man ju kunna ha olika ståndpunkter i?

Exemplet däremot är ju av ett annat slag och där hade jag, precis som många andra, inte lagt mig i men påpekat efteråt att det kanske inte var det bästa han gjort liksom.
 
Jag känner inte att jag har någon skyldighet att ta parti för min partner i de fall vi har olika åsikter. Han klarar av att tala för sig själv. Om någon blir otrevlig eller våldsam däremot kan jag ge mig in i situationen. Inte för att försvara min partners agerande eller åsikt utan för att undvika otrevligheter.
 
Den situationen hade han fått rådda själv, eftersom jag tycker det var himla dumt. Jag gillar inte när det kommer små bandhundar för att bjäbba bakom, lika lite som jag vill ha någon annan bakom ryggen som hojtar på i mina diskussioner.

Oftast tycker vi lika, och de gånger jag går emellan är när situationen börjar gå över styr åt något håll. Eller jag har någon helt annan infallsvinkel som kan tillföra en diskussion något. Men det känner jag är förvirrande sällan.
 
Jag försvarar inte någon jag tycker gjort fel, men jag vet ju inte hur partnern uppfattat situationen så jag hade frågat efteråt. Kanske trodde min partner att han faktiskt var den som var först till platsen eller inte ens såg den andra. För stunden hade jag låtit partner fixa situationen själv.
 
Tex jag är inte vaccinerad med något mrna vaccin mot covid. FÖR ATT jag väntar på ett riktigt vaccin, typ novax eller covax.

OT, men det finns ju redan flera vaccin som inte är mRNA-vaccin?

I Sverige är iofs Comirnaty och Spikevax de två man använder numera (eftersom biverkningarna visat sig vara mindre och effekten bättre), men det är ju inte anledning att låta bli att ta något av de vaccin som faktiskt finns om man nu av någon anledning föredrar den äldre modellen.
 
Tex jag är inte vaccinerad med något mrna vaccin mot covid. FÖR ATT jag väntar på ett riktigt vaccin, typ novax eller covax.
Att du föredrar en viss typ är en sak, en helt annan att påstå att mrna inte är vaccin., det är direkt osanning.

Sen låter det oklokt att vaccnera sig med vaccin där man har mycket mindre erfarenhet och koll på vilka biverkningarna är. Pfizers och Modernas är mycket mer välbeprövade än exempelvis Novax.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 072
Senast: Migo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 523
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 981
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp