Ta tåget till skidorten?

Soapbubble

Trådstartare
Vart åker man med en 6-åring och en 9-åring om man vill ha en skidsemester i Sverige och vill åka tåg?

Vi har tröttnat på börja och avsluta skidsemestern med en heldag i bilen. Nattåg är ju toppen. Man lägger sig på kvällen och vaknar i ett snöigt vinterlandskap. Men vart ska man stiga av?

Vart åker man med en 6-åring och en 9-åring om man vill ha en skidsemester i Sverige och vill åka tåg?

Vi har tröttnat på börja och avsluta skidsemestern med en heldag i bilen. Nattåg är ju toppen. Man lägger sig på kvällen och vaknar i ett snöigt vinterlandskap. Men vart ska man stiga av?

Det finns ofta bra information på de olika arrangörernas hemsidor. T ex skistar och Grövelsjön har information om hur man tar sig till destinationerna kollektivt.

@Jossan_92 Åre är det barnvänligt? Åre=party, trodde jag.

@Diskurs Nästan alla skidorter påstår att de är det bästa valet för barnfamiljer känns det som. Men vilka är barnvänliga på ”riktigt”? Åre, Vemdalen, Duved, Storlien? Har jag missat någon med nattåg?

Åre är en relativt stor skidort så det finns party för den som vill ha det men också mycket som är familjeanpassat :) Holiday club brukar vara ett bra alternativ när man reser med barn och om ni struntar i de backar som är mitt i byn så finns det nerfarter som är barnvänliga. Tyvärr är det några år sen jag var där men kolla lite på skistars hemsida så tror jag det finns bra info där.

Annars är Jämtlandsfjällen rent generellt trevligt för familjer, så om ni kan tänka er att ta tåget till Östersund och sen hyra bil/åka buss sista biten så finns det många trevliga anläggningar max 2 timmar bort :up: Är själv ”uppväxt” i bydalsfjällen och älskar det, men då faller det med tåg hela vägen :down:

@Diskurs Nästan alla skidorter påstår att de är det bästa valet för barnfamiljer känns det som. Men vilka är barnvänliga på ”riktigt”? Åre, Vemdalen, Duved, Storlien? Har jag missat någon med nattåg?
Åre är ju inte bara Åre du har ju Duved/tege björnen osv. Många barnfamiljer verkar välja björnen men jag tycker Duved och tege är mkt trevligare, relativt dött i Duveds by men du är i Åre i nolltid med bil alt skidbussen.

Jag har bara varit i Sälen (Lindvallen) och det är toppen för barn. Har hört att det finns bättre val än Åre när det kommer till barnboken, det är mer inriktat på fest och mer avancerad skidåkning. Annars finns det nog många ställen som är bra. I år kommer vi åka över nyår och har då valt Branäs som är lägre beläget än Sälen. Sälen kan tydligen bli väldigt kallt i januari och februari.

Åre är stort det finns skidåkning för alla åldrar. Björnen och Rödkullen för de minsta, Duved och tegefjäll för de lite större och hela berget för de lite duktigare skidåkarna. Få backar är riktigt branta, det är egentligen bara de kring centrala Åre och vm8an som ens är svarta.
Den avancerade skidåkning Åre är känt för är snarare offpisten än pisten.

Åre. Det gjorde jag och mamma när jag var tonåring. Tåg till Åre, mitticentrum såvitt jag minns, sedan hade de direkt bussar till om man hade köpt lite billigare boende vid näraliggande berg som hörde till liftsystemet (vilket vi hade gjort). Väldigt bra och lätt, vi är sugna på att göra om det men vet inte om just Åre är rätt för oss i år.

De små byarna runt Åre med mindre liftsystem som dock går att ta sig till Åreskutan med är nog mer barnvänliga. Så när jag tänker efter kanske vi blev lite sugna ändå.

I övrigt har jag varit i Åre många gånger och aldrig partat eller hamnat i något party. Antar att man inte behöver gå ut på partygatan på kvällen. Däremot tänker jag på att backarna är ganska branta i partier och sedan flacka och så branta igen. Medan tex Lindvallen o Idre har flackare känns det som. Vilket känns bättre för yngre. Säfsen är så hysteriskt barnvänligt att det är nog är typ upp till 7 år :D.

Samtidigt behöver man ju som sagt inte åka just i huvudliftsystemet.

Senast ändrad:
Åre är ju inte bara Åre du har ju Duved/tege björnen osv. Många barnfamiljer verkar välja björnen men jag tycker Duved och tege är mkt trevligare, relativt dött i Duveds by men du är i Åre i nolltid med bil alt skidbussen.
Björnen var det vi var i när vi åkte tåg.

Beroende på vart ni bor så går det smidigt att åka buss från Sthlm till Vemdalen med omnejd, Härjedalingen heter bussen. Stannar vid alla större skidorder där, Björnriket, Vemdalsskalet, Klövsjö osv. Alla ställen är barnvänligt!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 870
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 714
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 091
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder - hur länge brukar världscupfinalen i hoppning hålla på? Jag ska åka till Göteborg Horse Show både lördag och söndag...
Svar
7
· Visningar
1 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka