Bukefalos 28 år!

Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

grusholmen

Trådstartare
Nu är det dags att rensa i smyckeskrinet och bland ärva klenoder, guldpriset är högt, det är dax att ta tag i saken. Men - hur får jag loss stenar/pärlor som sitter i smyckena?

Om en guldsmed ska göra det kostar det ca 100 kr per sten och då känns det som hanteringen äter upp ev guldförtjänst. Jag har heller ingen aning om stenarna och pärlorna har något igentligt värde utan det är mer kul att spara för att kanske kunna göra nya smycken med dem i.

Så - är det någon som vet om/hur jag kan göra för att själv få loss dem?
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Nu är det gjort - guldet är sålt. Hittade en guldsmed som rensade guldet från stenar innan han köpte guldet, gratis dessutom.

För en näve guld kunde jag glatt gå därifrån - 17 000 kr rikare. Tur att det finns byrålådor att samla saker i. :D
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Inte illa! Undrar om jag kanske kan ha gömt en massa guld hemma nånstans och sen glömt bort det? :D
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Hurra!! Hur mycket hade du ärvt? Hur mycket måste man ha för att det ska bli en sådan vinst. Jag har bara två gamla halsband tunnare modell.
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

oh, jäklar va pengar! :eek:

Får man fråga va mkt smycken det var??
Känns väldigt lockande att gå igenom alla smycken.. :p
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Det mesta av det var ärvt och en del ringar var 23k så där tickade det iväg rätt snabbt. Bara en ring i 23k inbringade 3500 kr. Jag hade inställningen att små tunna halskedjor är väl ingen idé att åka iväg med men är det 18k så är varje kedja värd 3-400 kr.

Hur som helst - hästarnas mat för vintern är betalt och det känns skönt!
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Svårt att svara på men ca 10 ringar, 5 par örhängen, 5 halsband. Uppskattningsvis hade jag fått plats med allt i en hand (kanske inte knuten) om jag lagt det i en hög.
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Jag har ett litet halsband som jag fått av ett ex, tycker inte ens om halsbandet, men det ska vara guld... Kanske borde sälja det, kan man gå till vilken guldsmed som helst och sälja?
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Delvis knapplån.

Jag har också en del smycken jag fått av mitt ex. Jag ahr inte använt dem på flera år och har inte tänkt göra det heller. Undrar detsamma - kan man gå till vilken guldsmed som helst och sälja?
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Gick med en massa smycken i vintras & fick en rejäl summa för skrot som bara ligger & skräpar =)
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Jag har lite guld som kommer från ett halsband jag kortat av. Det kan vara 23K för det är gammalt och tjockt. Men dock avklippt så det ger väl inte så mycket ändå :) Nu ångrar jag att jag skickade tillbaka min förlovningsring till mitt ex. Jag kanske ska be att få den tillbaka igen *ha ha* Sen halsband som jag tror är billigt guld. Ibland har jag tänkt att jag skulle smälta ned det till en ring eller något annat smycke eftersom det inte är så mycket.
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Jag googlade på "guld stockholm" och fick alternativ, antar att mer eller mindre alla guldsmeder är intresserade av att köpa. Frågan är nog mer var du får bäst betalt någonstans. De jag var hos har också att man kan posta in guldet, borde fungera för det var väldans seriösa när jag var där.
 
Sv: Ta ur stenar och pärlor ur guldsmycken

Om du ändå tänker göra ett nytt smycke så får du mycket bättre "betalt" för ditt gamla guld om du gör ett smycke med det än om du säljer det rakt av.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp