Belethien
Trådstartare
Ända sedan jag började rida tycker jag att det finns ett visst "tabu ämne" inom hästhantering- om man får slå hästen eller inte. Vissa kallar det "korrigering", vissa idioti- jag undrar vart står ni själva? Tycker ni att ni har rätt att ge hästen en handflata eller spörapp i vissa situationer? Om hästen slår er slår ni tillbaka? (sen beror det på situation och häst också men mer allmänt)
Det jag alltid funderat på är en viss filosofi hos oftast NH tränare som brukar säga "tala hästens språk" dock säger de at de inte slår sina hästar men tittar du ut i hagen har det ju hänt att vissa hästar sparkar av benen på varandra och gör varandra riktigt illa. Vad är hästspråk då egentligen? Klarar NH människor sig att aldrig slå hästen en enda gång även om hästen är riktigt jobbig?
Det jag alltid funderat på är en viss filosofi hos oftast NH tränare som brukar säga "tala hästens språk" dock säger de at de inte slår sina hästar men tittar du ut i hagen har det ju hänt att vissa hästar sparkar av benen på varandra och gör varandra riktigt illa. Vad är hästspråk då egentligen? Klarar NH människor sig att aldrig slå hästen en enda gång även om hästen är riktigt jobbig?