Täcka i utebox?

vadvetman

Trådstartare
Skulle vilja ha lite synpunkter ang täckning.
Ponnyn ifråga är en kallblodstravare. Klipptes antagligen första gången ganska tidigt i höstas (spårklippning). Har nu gått med ofodrat regntäcke, 200g innetäcke under vid minusgrader.
Nu ska ponnyn helklippas och flytta till utebox. Hur skulle ni rekommendera att täcka henne? Täcke måste köpas snarast så skulle vara jättehjälpsamt om nån kunde tänkas svara. Är inte så haj på täckning öht. Hon fryser förresten inte så lätt.
Finns i stockholmsregionen. Står på stån. Får 3 kg hö kl 21.00 ung.

Senast ändrad:
Sv: Täcka i utebox?

Helklipper jag mina hästar mitt it vintern tar jag alltid ett snäpp tjockare täcke första dagarna, sen går jag ner lite i täckestjocklek när de acklimatiserat sig lite:) Blir ju en del kroppsyta som blir kal och otäckad och vill inte chockkyla häststackarn.

Såhär täckar jag ungefärde klippta hästarna:

Normal vinterdag, ca nollgradigt ner till ca tio minus, ca 250-300 grams täcke.

Helt nyklippt, kallare än tio minus, stormar eller nån annan förvärrande faktor kör jag 300-400 gram, ev helhals.

Soligt och fint, vindstilla och runt nollan räcker 100-200 g. Samma sak efter 3-4 veckor när de har lite utväxt.

Skulle om jag vore du köpa ett 300 g täcke med lös hals till. De extremaste dagarna då det är 20 minus, kraftig storm eller nyklippt kan man ju ta halsen och ett ev ull/fleecetäcke under. I vanliga fall räcker ju bara 300g täcket.

Håller det sig jättemilt kan du ju ha 200gtäcket du redan har en vecka efter klippning eller så.

Min travare här helklippt, han står i utebox, vi stänger i princip aldrig igen boxarna helt de kan alltså stoppa ut huvet hur som helst. Hela vintern har han haft ett 300g täcke, i början stod han i stall och hade samma täcke både inne som ute pga lathet hos stallägaren (de kunde inte skifta täcke), men nu har vi stått i utebox i 2 månader.

300g täcket han hade var helt ok men jag har hela tiden velat köpa ett nytt täce, köpte mig ett Bucas Smartex Extra m. 300g fodring, det klarar han sig utan problem i, han står på fri tillgång på hö i hagen och han får så mkt hö han orkar äta i boxen.

Jag förstår inte det här med att byta täcken när tempen skiftar, har man ett täcke som håller värmen när det är kallt och ett täcke som samtidigt är svalt ner mot nollan och som andas ser inte jag något problem med att hästen har samma täcke.. onödiga utgifter enligt mig. Dessutom om hästen är klippt bör den ju inte börja toksvettas om de skulle gå ner mot nollan o ha ett 300g t ex.

Min kallblodstravare är filtklippt och han går för det mesta utan täcke, han är inte speciellt frusen av sig och denna vinter har ju vart väldigt mild (hittills). Han står iofs inte i utebox, men väl i kallstall och han har inget innetäcke... om det inte skulle smälla till och bli minus 20-25 såklart, då skulle han ha 100g-täcke ute och ylletäcke eller varmare innetäcke (tror det är typ 200g fyllning i hans innetäcke). När det blir kallt brukar jag först och främst ge mer hö, sen börjar jag täcka :)

Liknande trådar

Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
879
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 885
Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
2 036
Senast: Wera
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 670
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka