• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 2 952
Sv: täcka

Elektron skrev:
Ni som klipper och sätter på ett bomullstäcke - ni vet att ett bomullstäcke har hälften av den isoleringsförmåga som pälsen har? Vilket betyder att det inte ersätter pälsen och om hästen fryser utan det så behöver den mer isolering än så och fryser den inte så kan den lika gärna vara utan.

Varför tror du jag har oklippta hästar med bävernylontäcken? :p

Jag har ingen aning, det verkar väldigt onödigt hur som helst. Bävernylon isolerar inte bättre än bomull.

Hallå, lite hummor....ironi??

Det kanske det inte gör, men poängen var att hästarna inte var klippta, men behövde täcken ändå.

Så dina oklippta hästar fryser utan sina bävernylontäcken och slutar frysa med dom på? Det är nästan en sensation isf med tanke på isoleringsförmågan i ett bävernylontäcke, att hästar har en komfortzon på ca. 20 grader och att det fortfarande är plusgrader ute.

min ponny har regntäcke på ute när de e dåligt väder.. dvs regn/blåst.
har varit rätt bra väder fram till nu! får se, snart kanske de åker på oavsett.. han är naken inne.

Eftersom hästar inte kan frysa (som människor fryser) så tror jag inte de gör det. Men eftersom de reser pälsen när de vill ha mer luft i pälsen så de blir varmare, ja då för att inte sätta mer päls än nödvändigt får de på sig täcken. Sen eftersom jag har känsel i händerna har jag stoppat in dessa under täcket och kännt att det är varmare under än utanpå täcket, så då utgår jag ifrån att de gör nytta.

CeciliaHeikne skrev:
har ni börjat täcka era hästar ännu? isf har mycket.
är lite

oj nu såg jag. vad fasen har jag skrivit, jag hann no inte klart med allt jag skulle skriva..

rättar mig själv

har ni börjat täcka era hästarännu? isf hur mycket. Är själv lite velig, men sattepå min dam ett ofodrat regntäcke i förrgår, och igår och idag fick hon ett regntäcke med funktionsfoder.

när har ni tänkt börja med täcke inne på natten, har ni det så vad för typ av täcke?

Just nu står min med ett ofodrat regntäcke som andas ute och inne. och ett regntäcke med funktionsfoder ute regningare och kallare dagar. är rädd att regntäcketblir lite för varmt på natten i ett stall med 25 boxar. :confused:

men eftersom vi inte har möjlighet att åka ut flera gånger per dag och byta får det helt enkelt bli så :S

Hästar kan inte frysa på samma sätt som männinskor (obs undantag vet jag inget om) för att hästar som äter, skakar (förbrännerfett för att hålla värmen) eller rör på sig fryser inte, och jag kan frysa både när jag går, äter eller skakar av kyla. Så egentligen "fryser" inte hästar förens de skakar, men de kan fortfarande "vilja" ha täcken på sig för att det är mer komfortabelt för dem. Sen om du har en smal, genomblöthäst som skakar så fryser den. Men då är det ett extremfall.

Så teoretiskt kan du släppa ut än nyklippt häst i en hage med - 20 grader och den kommer inte att frysa så länge den antingen äter eller rör på sig.

Det är bara vid temperaturer under -60 grader som hästar med ordentlig vinterpäls och mat fryser.

Det har jag fått lära mig i.a.f.

quigley skrev:
Hästar kan inte frysa på samma sätt som männinskor (obs undantag vet jag inget om) för att hästar som äter, skakar (förbrännerfett för att hålla värmen) eller rör på sig fryser inte, och jag kan frysa både när jag går, äter eller skakar av kyla. Så egentligen "fryser" inte hästar förens de skakar, men de kan fortfarande "vilja" ha täcken på sig för att det är mer komfortabelt för dem. Sen om du har en smal, genomblöthäst som skakar så fryser den. Men då är det ett extremfall.

Så teoretiskt kan du släppa ut än nyklippt häst i en hage med - 20 grader och den kommer inte att frysa så länge den antingen äter eller rör på sig.

Det är bara vid temperaturer under -60 grader som hästar med ordentlig vinterpäls och mat fryser.

Det har jag fått lära mig i.a.f.

Ok, men jag förstår inte riktigt jämförelsen att de inte "fryser på samma sätt som människor". När de fryser så fryser de, att vägen dit ser annorlunda ut är ju inte så konstigt.

Hästar kan frysa i beskedligare temperaturer än -60 c. Här finns lite kort info. Sen har jag ett ypperligt pm från Strömsholm om samma ämne.

Sen har jag full förståelse för att man vill täcka sin häst för att den inte ska sätta päls, bli kall eller frysa, men jag protesterar mot att ett bomulls- eller bävernylontäcke skulle hjälpa mot nåt av det.

Senast ändrad:

Sen han klipptes för ett par dagar sedan har han fleecetäcke på natten och regntäcke på dagen om det inte är strålande solsken (fast för tillfället lyser solen med sin frånvaro...)

min häst klipps ju inte, hon har väldigt kort päls naturligt. och det är väl lite orsaken till att jag täckar henne tidigt. att hon inte ska hinna sätta päls.

men jag får lite sådär skulldkännslor, tänk om hon tycker detär för varmt med regntäcketpå nätterna. :confused:

Min häst har tunnt nylontäcke på natten som han har haft hela sommaren, han får snart sitt tunna thermotäcke när kylan kommer. Ute har han regntäcke, men samma där snart tjockare.

Mina hästar har flecce inne och ett tunt fodrat regntäcke på sig ute.

nja, snart. ska väl klippas om nån/några veckor, det börjar bli modell nallebjörn på pälsen nu.
när han klipps kommer han att ha 1 eller två termotäcken beroende på temperatur (han helklipps) + regntäcke. men vi väntar nog tills det blir ner mot 4 grader..

Elektron skrev:
Ok, men jag förstår inte riktigt jämförelsen att de inte "fryser på samma sätt som människor". När de fryser så fryser de, att vägen dit ser annorlunda ut är ju inte så konstigt.

Hästar kan frysa i beskedligare temperaturer än -60 c. Här finns lite kort info. Sen har jag ett ypperligt pm från Strömsholm om samma ämne.

Sen har jag full förståelse för att man vill täcka sin häst för att den inte ska sätta päls, bli kall eller frysa, men jag protesterar mot att ett bomulls- eller bävernylontäcke skulle hjälpa mot nåt av det.

Nej vi och hästar fryser inte på samma sätt. Människor och hästar upplever inte kyla på samma sätt, då reagerar vi inte häller på samma sätt, och vi frysser inte på samma sätt som hästar.

En människa kan inte genom att äta rumstempererad mat hålla kroppsvärmen det kan hästar. Vi upplever inte kyla på samma sätt, hur kan du då säga att vi fryser på samma sätt?

"Om värmeförlusterna blir större än värmeproduktionen kan hästens kondition försämras och hästen kan minska i vikt. Det är främst hästen storlek som avgör den totala värmeförlusten, varför framför allt lättare och mindre hästar behöver skydd och extra foder. Med tillräckligt mycket foder, ett bra skydd mot väder och vind samt eventuellt ett täcke klarar hästen sin värmebalans i kallt klimat." Från texten i "din" länk.

Är i valet o kvalet om man ska börja täcka nu. Min ska gå ute dygnet runt en vecka till men idag har det börjat bli lite "höstväder" med lite blåst o duggregn, så det är mkt möjligt att regntäcket åker på snart!
Så fort hon stallats in får hon ha regntäcke ute o samma inne eller ett fleecetäcke.
Gillar inte riktigt att de har täcken på sig ute om nätterna när man inte har koll på dem.

min har stått inne på nätterna i två veckor nu pga pencillinkur (har haft lymfangit genom muggsår).
han har inget täcke på sig inne, då det inte blir så kallt istallet och han har rätt tjock päls redan.
ute går han för det mesta ute, men när det regnar/regn och blåst så får han regntäcke på sig, ett amigo eller bucas. bucaset har bommullsfoder tror jag, iaf nåt foder (smartex rain) och är lite varmare, amigot är nylonfoder.

om 1½ vecka kommer han helklippas och tas in på natten (ska få gå ute på natten en sista vecka nu), då kommer han ha antingen bommull, fleece eller 150-200grams täcke inne och ett regntäcke över ute.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
12
· Visningar
449
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 304
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka