Täcke+blött+minusgrader

kvandi

Trådstartare
Hmm, det här är min första vinter med att täcka hästarna och jag har nu upptäckt något jag inte funderat över tidigare.

Är det meningen att täckena skall frysa till is? När jag bytte täcken igår så kunde regntäcket i princip stå av sig själv så fruset var det (utsidan) Skall det va så?

Hur beteer sig de olika täckestyperna i blöta och påföljande minusgrader? Är det annorlunda med ofodrade regntäcken mot de vintertäcken som är fodrade med 200/300g? Med blöta menar jag även snö som smälter t.ex. på ryggen och sedan rinner ner o fryser.

:confused:

Sv: Täcke+blött+minusgrader

så gör mina täcken oxå,vintertäcken på 400g oxå,rambo täcket vet jag nt än,har inte märkt ngt..;P

Mina täcken fryser aldrig till is, ev att det kan ligga som vattendroppar som frusit, men inte på hela täcket.
jag använder altid fodrade täcken då vanliga regntäcken utan foder blir kalla när de blir blöta.

Se det som bra att ispansaret ligger utanpå. Det betyder att hästen är varm i täcket. Om hästens värme "läckt" ut till yttertyget så hade täcket varit bött istället.

En kväll när vi tog in hästarna efter att de varit ute i snöblandat regn hela dagen och det frös på på kvällen var hästarnas täcke också belagda med istäcken....jag var dum och tog av min täcket och la på ett annat, när jag kom på morgonen (vi har ingen möjlighet att hänga täcken på tork utan hängde det över boxväggen) var det fuktigt rakt igenom.... Jag har hört att täcken som andas ska ligga kvar på häsen annars tokar det inte...om man inte har möjlighet att hänga in det i något varm rum så det får torka av värmen...

Har ett rambo supreme. ofodrat. Regnade hela dagen och sen blev det jättekallt fort. Då var hela täcken som en isbit! Som tur var hade jag ett tunnt innetäcke under så hon var inte kall men det var läskigt att gå från hagen när täcket lät så konstigt :p Det är väl klart att det fryser om det är blött och sedan blir det kallt på det!

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men... 2
Svar
29
· Visningar
5 670
Senast: Habina
·
Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
2 054
Senast: Wera
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 329
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
3 036
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka