täcke i transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 313
D

Djur92

Vad har ni för täcke på eran häst i transporten när det är ca 8 grader varmt?

Sv: täcke i transport

Varför täcke alls? Om det inte är hemskt dragigt eller hästen är sjuk.

Det är olika, ibland ett ulltäcke, fleecefodrat eller 100-150g.
Ibland känns 8 grader väldigt varmt eller väldigt kallt så jag tar det som passar bäst :p

När jag åkte in med hästen till kliniken förra torsdagen var det väl typ den tempraturen. Då hade han ett tunt bomullstäcke. Men endast pågrund av att våran transport är så gammal och dragig(kan man säga så? otät kanske är bättre ord).

Bomullstäcke för att hålla pållan ren, om det är träning så hon blivit svettig blir det fleece hem.

Fleece- eller bomullstäcke. Men det berorpå om det regnar, eller är mulet eller om det är sol :p är det sol och 8 grader så blir det ganska varmt, men när det regnar så skulle det lika gärna kunna vara 2 grader :grin:

Varför täcke alls? Om det inte är hemskt dragigt eller hästen är sjuk.

Förra hösten när vi var hade varit och gjort en check på ponnyn på klinik och skulle åka hem var det över 20 grader varmt i luften. Hon fick åka utan täcke, några dagar senare var hon förkyld, hostig och snorig. Dock gick det över på 2 veckor med en ventipulmin kur, men jag åker aldrig utan täcke i transporten igen.
Ponnyn har aldrig varit sjuk tidigare, är sund och tålig och transporten är tät och alla luckor stängda.

TS:
På somrarna har jag normaltjockt fleecetäcke i transporte, på vintern 250-300 grams termotäcke.

om det är kyligt /rått ute så har jag ylle i den temperaturen, omd et är soligt och vindstilla blir det fleece. har klippt häst.

Förra hösten när vi var hade varit och gjort en check på ponnyn på klinik och skulle åka hem var det över 20 grader varmt i luften. Hon fick åka utan täcke, några dagar senare var hon förkyld, hostig och snorig. Dock gick det över på 2 veckor med en ventipulmin kur, men jag åker aldrig utan täcke i transporten igen.
Ponnyn har aldrig varit sjuk tidigare, är sund och tålig och transporten är tät och alla luckor stängda.

TS:
På somrarna har jag normaltjockt fleecetäcke i transporte, på vintern 250-300 grams termotäcke.

Kan din ponny inte blivit smittat på kliniken?

Jag har sålt hästen men jag hade bomullstäcke i "dragig" transport och inget vid tät.

Oftast har jag inte på täcke alls om det är så varmt.

TS:

Om hästen alltid åker med alla luckor stängda är det inte konstigt att den blir sjuk. Fuktig, instängd luft får vilken krake som helst att bli förkyld.

Min skulle åkt naken och den andra jag rider skulle troligen haft en fleecetäcke på sig. Naturligtvis är alla ventilationsluckor öppna.

inget, om hästen inte är svettig efter arbete. även då skulle jag tänka mig noga för, beroende på hur transporten är, hur lång resan är och hur varmt dessa åtta grader är (sol eller blåsigt osv osv).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Funderar på att byta transport Stora frågan vad får man för en Värmlands vagn, Gaupen H2-1200 Enkelaxlad från 2013 Inget fel på...
Svar
5
· Visningar
402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka