Täcke i transporten på sommaren?

Sv: Täcke i transporten på sommaren?

Jag har normalt aldrig täcke på häst som transporteras i släp, varken sommar eller vinter.

Nej, eftersom att det blir helt sjukt varmt därinne om det är sol.

Har endast täcke i transporten när det är sånt väder att jag har fodrat täcke i hagen. Om hästen är svettig efter träning kan jag var lite generösare med en fleecefilt/svettäcke på höst/vår även om det inte är dags för tjockt täcke ute.

Brukar vanligtvis inte ha det, undantaget blev nu i veckan när jag skulle köra hem från travet efter avslutad tävling. Hästen nyduschad och fortfarande lite blöt och det regnade ute med kvällstemperatur på 10-12grader å det var 20mil hem. Då blev det ett tunt fleecetäcke och hästen var lagom varm och torr när vi lastade ur hemma. Annars åker dom "nakna" nu på sommaren

Nej jag har sällan täcke på hästen i transporten, varken sommar eller vinter.

Nope inget täcke på sommaren oavsett om det är i transporten eller hagen.

Har bara ett fleece eller ylletäcke i transporten om hästen är svettig påväg hem från träningar när det är kallt ute och då är det så gott som alltid vinter...

Jag har alltid täcke i transporten om hästen är svettig.
på sommaren har jag ett nättäcke,
på vintern ett ylletäcke och höst/vår fleece.

Aldrig på sommaren, det blir alldeles för varmt. Är hästen svettig efter träning promenerar jag den torr innan jag lastar.

Vintern har jag alltid täcke på klippta hästar eller svettiga hästar, hästar med fullt vinterpäls har endast tunnare täcke om det är super, super kallt.

Mvh Domino_s

Nej, aldrig!
Det blir varmt nog i transporten så jag kan inte komma på en enda bra anledning att täcka en häst i värmen. Enda gången jag använder täcke på sommaren är 1. insektstäcken och 2. regntäcke vid dåligt väder på hästar som är frusna.

Mvh JV

Japp, ett Amigo skrim cooler om hästen är svettig. Annars åker hon naken. Skrim cooler är så otroligt tunnt att det inte värmer men skyddar iaf en aning mot drag och mot insekter som kan ta sig in i släpet.

Beror på hur varmt det är, vid lite kyligt väder och om jag åker tidigt på morgonen så har jag ett Horseware cooler, annars ett tunt nättäcke (supertunt tyg med små hål i).
Det blir inte speciellt varmt i mitt släp, det är väldigt bra ventilerat även om man står still. Nättäcket skyddar mot flugor och mot att det drar över ryggen. Plus att mina ibland står och trycker mot sidan och då blir de inte smutsiga eller skavda när de ska på tävling :D

Men det är bara på tävlingshästar som får ha täcke, andra åker utan om det är varmt!

Hej!
Jag brukar inte ha täcke på sommaren, om det regnar så sätter jag på ett tunt fleecetäcke då pålle har problem med ryggen vid kyligare väder. Annars är han naken så det blir väldigt varmt i transporten. På vintern har han alltid ett 2-300 gr stalltäcke och är alltid lagom varm :)
Förutom nu i höstas då han fick åka med mellanväggen och eftersom han är bredåkare så var de inte så populärt med en vägg i mitten ^^ = svettig häst

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
749
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25