Täcke i utebox?

Bukefalos 30 år!

Habina

Trådstartare
Min frusna porslinsponny ska snart få flytta till utebox. Normalt har hon täcke på sig dygnet runt så fort temperaturen kryper under noll. Hon brukar slippa täcke vid plusgrader om det inte regnar eller blåser.

I uteboxen kommer hon vara väldigt skyddad från nederbörd och hon är så pass liten att hon kan ställa sig i ett hörn för att undvika vinden.

Nu går vi dessutom mot varmare tider, men jag klurar ändå på vad för slags täcke jag bör ha när det inte är plusgrader.

I servicen ingår täckesbyte morgon och kväll.

Bild på boxen bredvid hennes, det här är alltså all öppning som finns, resterande tre väggar är helt stängda.

IMG_8612.webp

Såg nu att HW (bästa passformen för henne) har ett stalltäcke i 250 g rygg, 100 g sidor. Är det nåt som funkar så bra som det låter? Normalt har hon 250 g ner till -5 grader.

När jag hade kallstall, dvs samma temp som ute men skydd från vind och nederbörd hade jag samma täcke som ute. Endera helt enkelt utetäcket inne med. Eller bytte till ett lika tjockt stalltäcke. Om det var snorkalla nätter och varma dagar fick man ju täcka på lite på natten jmf med dagen. Men generellt så samma täcke även om natten var kallare för skyddet för ändå att det blev lagom.

Om passformen är bra på både inne och utetäckena så byter jag gärna för att variera trycket lite. Men sitter innetäcket inte lika bra så hellre utetäcke dygnet om.

Vari-layer täcket är bra - men i ärlighetens namn märktes inte någon direkt skillnad med det och ett vanligt 200 eller 300 gram. Jag tror fördelen med VL är mest om de lätt överhettar.

När jag hade kallstall, dvs samma temp som ute men skydd från vind och nederbörd hade jag samma täcke som ute. Endera helt enkelt utetäcket inne med. Eller bytte till ett lika tjockt stalltäcke. Om det var snorkalla nätter och varma dagar fick man ju täcka på lite på natten jmf med dagen. Men generellt så samma täcke även om natten var kallare för skyddet för ändå att det blev lagom.

Om passformen är bra på både inne och utetäckena så byter jag gärna för att variera trycket lite. Men sitter innetäcket inte lika bra så hellre utetäcke dygnet om.

Vari-layer täcket är bra - men i ärlighetens namn märktes inte någon direkt skillnad med det och ett vanligt 200 eller 300 gram. Jag tror fördelen med VL är mest om de lätt överhettar.

Då nöjer jag mig med de täcken hon redan har. Hon kan nog inte överhetta, knepig ponny. Häromdagen var en stallkompis bekymrad då hon stod i solen med 200 g täcke (ingen hals). Bad stallkompis känna under täcket och där var hon sval. Ingen begriper vad hon gör med värmen, absorberar den?! Men hon är lycklig (och lär bli ännu lyckligare när hon får solarie) så då får hon vara ”övertäckad”.

Fördel utebox är att hon iaf kan vara naken om det är plusgrader men regnar på natten. :)

Jag tycker fördelen med VL är att de blir lite lättare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar