Täcke med hals?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Franko_81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 981
Sv: Täcke med hals?

På ena hästen är det för att jag är lat. Är det lerigt ute så är hela halsen och huvudet insmort med lera och jag har inte tid med det :p så det får bli halstäcke det funkar bra, då är det bara huvudet (HELA huvudet) som är lerigt, ända in i örena :)

På den andra är det mest för att hon också rullar sig, dock inte lika extremt, men hon rullar sig en hel del!

Så, vi kan konstatera att det är pga. lathet!

Jag har det.
Ser så mysigt ut. :D

Sen att halva manen ryker är en annan femma.. :crazy:

Jag har det.
Ser så mysigt ut. :D

haha håller med :D Men vet ju själv hur mysigt det är med halsduk när det är kallt ute.

*KL*

Min häst rullar sig eller ngt men har hals ändå, om det regnar slipper dom bli dyngsura på halsen oså rinner det ner innanför täcket.

Jag har halstäcke för att hästen ska frysa mindre. Hon är frusen av sig och halstäcke gör att hon blir lite varmaren.

Jag har gett mazarin 2 täcken med hals i vinter, men på något sätt har hon lyckats totalkvadda båda 2, en dag hittade vi henne med endast halsen på sej, och täcket utspritt i små bitar över hela hagen :crazy: så just nu har hon ett med halvhals. Nypon har dock ett med hals och det ser så varmt och mysigt ut :love: har hittat ett specialtäcke med hals, som är väldigt slimmat, som jag funderar på att ge till mazarin, vill att hon har ett med helhals nu när hon är klippt

Jag har hals på mina, de är klippta/har jättetunn päls. Pälsen växer ut väldigt mkt snabbare på halsen om de inte har halstäcken.

Manen skavs inte alls på mina, däremot lägger sig allt ner på en sida o det är ju bara positivt(när den vill ligga på båda sidorna:D)

Har på min när det är kallt och blöt i luften. annars fryser hon så att hon skakar.
Nu när det är på väg att bli kallare och torrare byter jag till halvhals.

har halstäcken ute men ej inne (om det inte är jättekallt) eftersom dom sliter på manen och verkar lite obekväma att ligga ner med o sånt....

Jag har det ibland. Men inte för värmens skull eftersom de släpper ut minimalt med värme från halsen, så det gör ingen större skillnad.

Men under perioder som jag vet att jag inte har så mkt tid dagen efter så brukar jag ha det för att det ska gå snabbare att borsta.

Men jag sätter även på det när det som nu är lite kallt och halsen är lite fuktig fortfarande efter ridning. Då har jag först en fleecefilt runt halsen och sedan halsttäcket över under ett par timmar (och jo, jag borde verkligen klippa honom igen :o ).

Har inte det. Anledning: min häst är inte klippt alls. Sen tycker jag det är helt onödigt om hästen inte är väldigt tunn och väldigt frusen. Har sett hästar med hudproblem/eksem pga av halstäcke. Det blev för varmt helt enkelt.

Jag tycker att detär jätteskönt med en halsduk, men så har jag ju ingen päls på halsen heller ;)

Jag har det för att min häst är helklippt + att hon rullar sig extremt mkt och då är det skönt att ha hals:) Men som några andra har sagt så sliter det otroligt på manen, 1/3 av manen är borta på min fastän jag har bogskydd på...

Har halstäcke ute, det regnar och är mer eller mindre storm.
Och pollan älskar att smutsa ner sig, och en massa lera i manen- nej tack.

Har inte det för ponnyn behöver inte det. Hon varken fryser eller skitar ner sig.
Sen har jag ingen lust att köpa nya täcken med hals bara för att jag tycker att det ser mysigare ut ;)

Jag har det ibland. Men inte för värmens skull eftersom de släpper ut minimalt med värme från halsen, så det gör ingen större skillnad.
Säg det till mitt sto!! Det gör skillnad på om hon fryser eller inte. Utan halstäcket står hon och skakar i hagen. Med halstäcket är hon helt ok.

Det har ju gjorts undersökning som tydligt visade att de släpper otroligt lite värme från halsen. Så det är inget jag hittar på.

Men oavsett vilket så blir det ju fel när vi täckar på dem istället för att ge mer grovfoder. För står hästen och fryser så är det ju mer mat den behöver. Så för hästens del så blir ju halstäcket en lösning som den förlorar på. Hade du inte haft tillgång till halsttäcke så skulle du ju förmodligen tvingats till att fodra på mer för att få den att sluta frysa.

Ingen kritik utan bara min syn på saken.

Har hals på både vintertäcken och regntäcken. På vintern för att hon är klippt och pälsen växer ut annars och under regnsäsongen för att hon rullar sig djävulskt mycket :devil: :p
Orkar inte borsta bort all lera :angel:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
772
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 100
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
717
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka