Täcke; på eller av?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 919
S

Saima

Jag gissar att detta inte är första tråden om täckets vara eller icke vara. Jag har letat men inte lyckats hitta dem.

Jag tycker det mest verkar vara för människans bästa som hästen har täcke, undantag gamla och sjuka hästar. Det är klart att hästar som tävlas och/eller blir jätte svetiga och som klipps måste ha täcke, men det är ju ändå p.g.a människans bästa.
Min häst har aldrig haft vintertäcke, fastän att hon är arab. :D
Det har funkat bra hittintills. Hon får rejäl vinterpäls och jag rider henne inte så hårt på vintern. Hon har fått gått ute i stort sett alla väder i stor hage med massor av gräs, dock utan vindskydd. Självklart så har hon ju stått inne då det varit värsta snöstormen och regnovädret.

Sv: Täcke; på eller av?

(råkade trycka på "skicka svar" inna jag var färdig)

Men nu blir jag så osäker ifall jag gör rätt. :confused:
Jag flyttade henne nu i våras och alla här omkring har täcke på sina hästar. Min medryttare trodde aldrig hon sett en häst utan täcke på vintern. :eek: Motiveringen till täckena är bl.a. att det inte finns vindskydd i hagarna. I "mitt" stall så tas hästarna in så fort det regnar, fastän att de har nästintill obegränsat med hö i hagen. Jag misstänker att det beror på att min går utan täcke.
Dessutom så rids min häst betydligt mer nu och jag börjar undra ifall det kanske inte är bäst för henne, för oss båda, om hon får täcke nästa vinter.

Jag vet inte vad jag ska göra :confused:
Jag tycker ju att hästen ska vara ute så mycket som det går. Om det med täcke innebär att hon får/kan gå ute mer, så är ju det bara positivt. Men samtidigt känns det som om jag frångår min tidigare ideal, som om omgivningen påverkat mig, och att jag inte tänker klart längre. Jag menar hon är ju inte gjord av porslin.

Hur hade ni gjort?
Hur motiverar ni att era hästar har eller inte har täcke?

Saima skrev:
Jag flyttade henne nu i våras och alla här omkring har täcke på sina hästar.

Hur motiverar ni att era hästar har eller inte har täcke?

Blir väldigt trött på att det funkar så här på de flesta ställen verkar det som. dvs att bara för ATT ska hästen ha täcke.

vad 17 har det med dig och din häst att göra att alla andra har täcke. lyssna inte på sånt.

Motiveringen att ha täcke på hästen är om den FRYSER.
Punkt slut.

är din häst glad och frisk och inte påverkad av regn/kylan så varför i hela friden skulle du ha täcke på henne?

Om du vill kan jag skicka dig en studie om hästar, kyla och täcken från strömsholm. pm:a isåfall mig med din MAIL address - kan inte skicka annars.

mvh/Mackan

Hm, ja det är ju sååååå skönt för hästen att vara våt och kall och frysa!!!! :love:
Och jag tycker dte är jätteroligt att slösa massa pengar på täcken, och kliva upp en halvtimme tidigare för att klä på mina hästar, det är såååå kul!!
Sen är det skitskoj att tvätta dom också!

Så det är helt klart för människan skuld att hästen har täcke!! :)

:bow:

Själv hade ja en extremare för några år sedan. Han hade vintertäcke på sig i juli månad när det duggade ute. Gjorde misstaget att låta honom gå i regnet en gång utan täcke samma sommar. Det gör jag inte om. Hittade hästen i en skogsdunge långt ifrån de andra hästarna på betet. Han stod och skakade i hela kroppen.

Sedan har jag en häst nu som har gått både på lösdrift med och utan täcke, han har haft päls + täcke, han har haft päls och gått utan täcke, han har fått ett regntäcke på sig efter ridning om han blivit svettig i pälsen. Nu är han klippt och går med täcke på sig varje dag både ute och inne...

Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på honom? Han mår bra, tro mig!

Sedan är det en annan i stallet som har täcke på sin häst bara om det snöblaskregnar eller regnar. då får den ett tunnt regntäcke för annars fryser den faktiskt och får lätt feber.
Men i övrigt går den utan och den har lurvpäls!

Gör som du själv vill!

Självklart klarar sig de flesta hästar utmärkt utan täcke, bara de har mat att äta. Täcke eller inte så är det bra att ha vindskydd i hagen.

Om du inte tycker att din häst verkar frysa behöver du absolut inte täcka henne bara för att alla andra gör det! Hästar är dock olika, en del kan vara frusna av sig. Men DU känner DIN häst bäst själv! Jag ska erkänna att jag har täcke på vintern för min egen bekvämlighets skull, det får mig att inte få dåligt samvete, och känna att jag måste åka ut sent på kvällen och titta efter om hon fryser (de går på lösdrift) och för att hon inte ska vara blöt och smutsig när jag vill rida.

Detta är min åsikt i ämnet:

Det finns 4 förutsättningar för att en häst ska klara sig utan täcke:

*Hästen har fått chans att sätta päls
*Hästen utför bara lättare arbete (rids ej genomsvettig)
*Hästen har tillgång på hö eller annat att äta i hagen.
*Hästen har möjlighet att röra på sig samt söka skydd för blåst i hagen.

Kan man inte uppfylla alla dessa tycker jag det ultimata är att låta hästen sätta päls, men täcka hästen vid blötsnö/regn. Det är oftast inte kylan som gör att en häst fryser, utan nederbörd kombinerat med kyla och blåst. Min häst går således utan täcke i möjligaste mån, men täckas vid regn/blötsnö eller efter arbete då jag vill skydda musklerna från att kylas ner.

Men alltså, min egna åsikt, dömmer ingen:)

Centaur skrev:
Hm, ja det är ju sååååå skönt för hästen att vara våt och kall och frysa!!!! :love:
Och jag tycker dte är jätteroligt att slösa massa pengar på täcken, och kliva upp en halvtimme tidigare för att klä på mina hästar, det är såååå kul!!

:bow: :bow: :bow:

Centaur skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv;) :D

Hugger knapp.

Jag ser att jag hade bråttom i morse när jag skrev mitt inlägg. skrev där att enda anledningen att hästen behöver täcke är om den fryser, punkt slut.

menar såhär: ja -det är enda anledningen för HÄSTEN - och för dig - om du inte egentligen VILL ha täcken.

om du vill ha det av bekvämlighets skäl, tex slippa borsta lerig häst, eller annat - visst - det är en anledning också.

jag svarade specifikt på ditt orginal inlägg som jag tolkade psom att hästen mådde bra och du helst inte ville täcka, men blev osäker för att "alla andra" täckade, och ifrågasatte ditt sätt att inte täcka.
om DET är fallet så kvarstår mitt första svar. Men självklart kan du täcka av andra anledningar.

Jag har ett vbl som jag tänkte skulle gå utan täcke den här vintern eftersom jag inte tänkt träna henne så mycket. Tji fick jag, massören tyckte att hon måste ha täcke pga sin rygg som inte får bli kall. Så det vara bara att börja med täcke, igen. Hon får sätta den päls hon vill men har täcke ändå.

Ponnyn har inte täcke och har aldrig haft. Hon har brjörnpäls ist. Mkt bekvämare för mig. Fast inte på våren när hon fäller all den där pälsen. Hon får täcke på vintern om det snöar blötsnö alt blåser orkan. Och så får hon på sig täcke om hon är lagom svettig så att hon inte behöver stå inne och torka. Är hela hon svettig så få rhon stå inne med fleecetäcke och torka och sen ut i hagen efter en timme. Är hon fortf blöt så kan hon få ha täcke ute.

Gör som du vill! Har hästen gått utan hittills så varför skulel den behöva täcke nu? Det finns täcken som andas som man kan slänga på om de är svettiga och släpp aut i hagen.

Jag har tjockt täcke på min häst som är helklippt och rids mycket på vintern.
Unghästarna i stallet som har fått vinterpäls har inte täcke, men de går inte ut i mycket regn/snö och blåst. Annars går de ute hela dagarna i hagar utan vindskydd och klarar sig utmärkt.

Tycker du att din häst verkar klara sig bra utan täcke så sätt inte på det, om du inte vill att hon ska gå ut i regn och snö. Då är ju ett regntäcke bra.
Ska du börja rida mer kanske du behöver klippa och lägga på mer täcke, men klipper du inte rumpan, där de fryser mest behövs egentligen inte täcke då heller. Det viktiga är att hon inte står och är blöt och svettig för då fryser de lätt.

Människan har häst för sitt eget bästa.

Jag har häst för mitt eget bästa, och eftersomjag har det och betalar en massa stålar för det vill jag att hästen ska vara maxat fräsch när jag ska rida på den. Då vill jag inte ha en häst som är tight i länd elller bogparti för att den stårr och spänt sig i kylan, inte helelr en blöt och läskig häst.

Det är för mitt eget bästa, jag vet. Men jag tror att hästen också tycker att det är rätt OK...

Tror du missförstod mig...
Det är för männsikans bästa som hästen har täcke, med det betyder inte att hästen mår dåligt av det. De flesta hästar, tror jag, som har täcke behöver det och mår ganska bra. Men det är människan som skapat det behovet. Antingen för att vi klippt dem så vi kan träna dem hårt utan att de blir genomblöta. De blir skitiga utan täcke. Eller att vi har hästarna i hagar som inte har tillfredställande skydd.
Det finns säkert hästar som är gjorda av porslin och måste ha täcke. Och även det har människan skapat, vi har bedrivit selektivt avelsarbete i flera århundraden. Något långsökt, jag vet, men sant.
Tyvärr så finns det nog en hel del som täckar sina hästar eftersom alla andra gör det.

Det finns säkert flera anledningar till varför man täckar sin häst och de som har täcke kan väl berätta, del med sig av sin erfarenhet.
Eftersom täcken medför så många negativa arbetsmoment så antar jag att det finns många positiva följder. De vill jag som sagt gärna veta.

Vill också poängtera att jag inte anklagar någon enskild ägare för att de täckar sina hästar.

Jag tänker inte lägga vintertäcke på nu eller klippa henne. Precis som många av er skrivit tror jag inte det behövs. Däremot så funderar jag på att skaffa ett regntäcke som kan vara bra att ha utifall att.
Tyckte att de 4 förutsättningar som PatzyP skrev var bra riktmärke att gå efter.

Nästa höst så får vi se hur bra form och kondis hon har. Om hon tränas mycket och regelbundet så får det nog bli täcke, fastän att jag alltid sagt att hon inte skulle ha det. :angel: Men man får ju alltid lov att ändra sig.

mackan skrev:
Motiveringen att ha täcke på hästen är om den FRYSER.
Punkt slut.

Det håller jag inte med dig om. Det finns många andra anledningar till varför man täckar en häst. Många täckar för att de inte ska sätta vinterpäls, och några täckar för lerans skull.
Det är inte definitivt.

Men jag menar.. Om man inte rider hästen över vintern, och den har en ordentlig vinterpäls, så har man ju ingen som helst anledning att inte täcka.

Jag utgår självklart från att vi pratar om en fullt frisk häst här.

Jag tycker jag har försökt täcka mina hästar så lite som möjligt. Mest av bekvämlighet för lerans skull.

Men nu när mitt fullblod föll ur igen på hösten/tidig vinter så har jag täckat upp rejält. (utan att vara klippt). Men har även ställt honom på fri tillgång till hö ute.

I vårat stall har vi fjordingar o shettis ! Vi har sällan täcke på hästarna, vi har två hästar som inte torkar över natten istallet så dem har vi regntäcke på ibland ute.

Men man blir ju lite fundersam när man ser islandshästarna här ikring som har täcken på sig så här års! här var -10 igår funderade på om jag skulle lägga på ett tjockt täcke på min fjord som är högdräktig så energin går till fölet i magen mer. Men jag gjorde aldrig det, borde jag gjort det? hästen har vettig päls men har inte så mkt energi i foderstaten o de får ej mkt hösilage i hagen under dagen.

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar... 2
Svar
29
· Visningar
3 002
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 929
Senast: Emine
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och... 2
Svar
22
· Visningar
4 522
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 463
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden