VAR åkte du någonstans? *nyfiken* Häromkring (norra Uppland/SÖdra Gästrikland) ser man bara i undantagsfall föl med täcke (typ någon stackars matte med ett hysteriskt skakande föl

), men enligt bekanta nere på Västkusten (Hallang, Göteborg-Bohuslän etc) så är det tydligen rätt vanligt (?) att fölen har täcke... Säger de iaf. Motiveringen ska vara att det är så fuktiga, råkalla vintrar därnere. Och det kan jag köpa, jag har varit där och aldrig frusit så mycket. Det är fan 'kallare' där i minus fem än det är här i minus 25. Men jag tycker ju fölen (liksom de vuxna hästarna) borde anpassa sig till det?
Men tydligen verkar det variera över landet, vilket märktes i min tråd om täcke på föl (när fölis skakade/frös hela tiden.)
Min fölis har fö vuxit ifrån skakningarna (och hon hade täcke tre gånger, det blev för dyrt att ha det, hon hatade det och skenade hagen runt) och kommer in varm, glad och gosig även efter 12 h ute i snöstorm

Hon har rätt 'klent' med vinterpäls men den är tjock och räcker tydligen utmärkt. Innan, när hon skakade hade hon förbaskat dåligt med päls, bara tunn, tunn sommarpäls. Så jag misstänker hon hade problem med pälssättningen helt enkelt.. Får väl se hur det blir nästa år.
Men som sagt, ser man ett föl med täcke häruppe så är det snudd på man kör i diket.. (Undantag för nyfödda föl som är föda 'fel' årstid eller en ovanligt kall & regnig vår etc)