täcke till helrakad häst

panzy

Trådstartare
hur tjockt täcke behöver en helrakad häst?
vi har sällan under -10 på dagarna ibland ner till -15 precis när de går ut på morgonen. har ca +5 i stallet...

Sv: täcke till helrakad häst

300 grams fyllning i täcken är bra täcken, så jag tycker att du skall skaffa ett sådant, sen beror det på om det blåser mycket då blir det kallare endå. Kan köpa halskrage till del täcken o ha när det är riktigt skitväder. Sen beror det oxå på hur frusen hästen är :smirk:

panzy skrev:
hur tjockt täcke behöver en helrakad häst?
vi har sällan under -10 på dagarna ibland ner till -15 precis när de går ut på morgonen. har ca +5 i stallet...

Jag skulle nog ha ett 360-400g täcke med ev halvhals när det är som kallast. Min kommer ha det i vinter iaf och andra år har han bara haft 300g täcken. men har fryser inte så lätt heller.

Inne räcker det nog med 250 el ngt.. vi har minutgrader i stallet*brr* o min har 300 g.

men det beror ju på om hästen är frusen av sig

Skulle nog välja runt 300 grams fyllnig ute, ev. med hals om det var ruskigt väder, men så att man kan ta av halsen. Inne behöver den garanterat max ett tunt stalltäcke typ fleece eller liknande, om ni har så varmt.

Min ponny är helrakad och han kommer gå med ett 400grams med hals + mage och när det är som kallast går han med ett 300grams termotäcke under.

Alltså, hur mycket fryser din häst egentligen?! :confused: :crazy:

Liten_men_tuff skrev:
Min ponny är helrakad och han kommer gå med ett 400grams med hals + mage och när det är som kallast går han med ett 300grams termotäcke under.
Får han ingen mat ute på hela dagen?

han får i princip fri tillgång, vilket tidigare har inneburit ca 5kg, men det är ju mycket möjligt det blir mer när jag rakar honom...

nån som vet hur mycket fyllning det är i TM superfit winter??
klarar jag mig med det, ett 100g regntäcke, ca 200g stalltäcke???
eller behöver jag köpa ngt nytt??

har fleccefodrat regntätt ländtäcke, räcker det vid ridning?

hhm... kollar ni vem ni svarar när ni lägger in inlägget? Panzys häst är ju helklippt, då kan han inte gå utan täcke.....

100 g fodrat regntäcke ute är nog ganska lite med de temperaturerna med en helklippt häst, de kan bli väldigt frusna över korset framför allt. skulle gå på 300 g ute.

allvar? Går din häst med 700 g täckning alltså? Det är nog att tappa perspektivet minst sagt, din häst kommer inte tåla några som helst temperaturer till slut. Känner många såna hästar som varit för upptäckade och som resultat blivit jättekänsliga.

jo, 100g är lite när det blir minus, men än så länge är det + och då räcker väl det, eller??

klarar han sig med TM Winter när det är -10 om han har fri tillgång på hö? eller ska jag låta stalltäcket 200g vara på under??

panzy skrev:
jo, 100g är lite när det blir minus, men än så länge är det + och då räcker väl det, eller??

klarar han sig med TM Winter när det är -10 om han har fri tillgång på hö? eller ska jag låta stalltäcket 200g vara på under??

Ja om du har plusgrader räcker det säkert med 100g, håll koll bara att han inte verkar frusen.

Jag gillar inte att dubbel täcka för då förlorar täckena sin andas funktion. Har du ett täcke på 300g och han har fri tillgång på hö så skulle jag säga att en "normal" häst håller värmen. Men om han är super frusen av sig kanske du får avväga. du märker själv hur frusen hästen verkar, men en god grundregel är att inte lägga på mer än det finns anledning till utan avvakta och betrakta hästen först.
Ha det så bra i vinter :p

Hästar har en komfortzon på ca. 20 grader så det finns ingen anledning att hålla på att byta täcken för att temperaturen skiftar ett par grader. Dessutom - dubbla täcken ökar värmen med 10% och inte ett dugg mer.

Om nån är intresserad av det där djuret under täcket fungerar egentligen så har jag ett PM skrivet av elever på Strömsholm om när täcken behövs som jag kan maila.

Du får gärna PM:a mig oxå...tycker att detta är en mkt intressant disskusion. :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
458
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
801
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka